Co by měla jíst žena 40 plus? A čemu se radši vyhnout?

Zdraví 20. 8. 2012

Doba kolem čtyřicátin se báječně hodí pro změnu životního stylu. A jídelníček v té změně hraje klíčovou roli. Nechte se inspirovat naší redaktorkou.

Neříkám, že co si za chvíli přečtete, bezmezně dodržuji. Protože občas i u redaktorky zdraví platí, že „pod svícnem bývá tma“. Ale většinou se opravdu snažím. Tak jako bez správného paliva nejede auto, bez kvalitního jídla nefunguje tělo. A já bych ráda fungovala ještě hodně dlouho…

Mladé a krásné - fakt!

Čtyřicítka už dávno není vnímána jako blížící se stáří. Naopak, ženy v tomto věku jsou mladé, krásné, a mnohdy dokonce rodí své první potomky.

Jenže přírodu tak úplně ošálit nejde. Čtyřicetiletý organismus má už přece jen něco za sebou a potřebuje speciální péči, včetně té stravovací.

„Motivací ke změně životního stylu bývají počínající zdravotní potíže, například vysoký krevní tlak nebo zvýšená hladina krevního cukru,“ říká dietoložka PhDr. Karolína Hlavatá, odborná garantka projektu Žij zdravě. „Ženy v této době navíc často touží po změně vzhledu, a chtějí proto hubnout.“

Kdo jí špatně, dočká se s velkou pravděpodobností dyslipidémie čili poruchy správného složení krevních tuků, jako jsou cholesterol nebo triglyceridy. Hrozí hypertenze, cukrovka 2. typu, osteoporóza a třeba i některé typy nádorových onemocnění.

Kdo vám jehličky zavede?

  • Kouření. To představuje veliké riziko nejen pro vznik nádorového onemocnění, ale má úzký vztah i k ateroskleróze čili zužování cév ukládáním tukových plátů a k jejím komplikacím (infarkt myokardu nebo mozková mrtvice).

  • Obezita. Je sama o sobě nemocí a zároveň představuje závažný rizikový faktor pro vznik řady dalších onemocnění, nejen cukrovky a vysokého krevního tlaku. Podílí se na chorobách pohybového aparátu, přispívá k poruchám menstruačního cyklu, plodnosti a přináší řadu dalších zdravotních problémů.

A konečně si strava čtyřicátnic zaslouží pozornost i proto, že se podílí na dobrém psychickém stavu.

Když vám je 40+, tak...

... přicházejí změny trávení. Častým problémem bývá zácpa nebo pocity plnosti a nadýmání. Může za to hlavně nízký příjem tekutin, málo vlákniny ve stravě a nedostatek pohybu.

... mění se stavba těla. Ubývá svalová tkáň a zpomaluje se metabolismus, takže není výjimečné, že žena začíná postupně přibývat na váze. Případná snaha hubnout ovšem bývá komplikovanější a nejde to tak hladce jako dřív. Tuk se ukládá zejména v oblasti břicha, což následně zvyšuje riziko vzniku metabolických komplikací, zejména poruch metabolismu cukrů.

vláknina

Problémy může způsobit nedostatek vlákniny. Zařaďte do jídelníčku potraviny, které ji obsahují.

zdroj: www.thinkstock.cz

Nákupní seznam

  1. V jídelníčku se zaměřte na zvýšení příjmu mléčných výrobků, nakupujte nejlépe polotučné mléko a mléčné výrobky, jako jsou sýry přírodní, typu cottage, a tvrdé sýry do 30 % tuku v sušině, velmi vhodný je také tvaroh. Mléčné výrobky jsou i výborným zdrojem bílkovin, které jsou potřeba nejen jako „potrava“ pro svaly, ale zajistí i výkonnost a odolnost proti infekcím.
  2. Dalším bodem je snížení příjmu tuků, zejména živočišného původu, a jejich nahrazení rostlinnými tuky. Ale pozor, z hlediska obsahu energie mezi rostlinným a živočišným tukem není rozdíl!
  3. Zvyšte příjem zeleniny a ovoce, u něj ale opatrně s množstvím, nejezte více než tři kusy ovoce denně, mohla byste začít nabírat na hmotnosti.
  4. Vybírejte pečivo s vyšším obsahem vlákniny - pokud ráda experimentujete a zkoušíte zahraniční potraviny, kupte si některé z balení sendvičů britské rodinné pekárny Warburtons (jsou buď celozrnné, s ovocem, nebo se semínky).
  5. Nezapomínejte na luštěniny.
  6. Upřednostňujte libové maso, a co nejvíce zařazujte ryby. Pokud nemáte ráda kosti, vsaďte na tuňákové konzervy. Konzumací ryb uděláte hodně nejen pro své cévy, ale na své si přijde i mozek a imunitní systém.

mléčné výrobky

Nakupujte mléčné výrobky.

zdroj: www.thinkstock.cz

Co poševní prostředí zaručeně naruší

  • PRAVIDELNĚ - zabráníte pocitům hladu a nebudete se následně přejídat.

  • PESTŘE - široký výběr potravin je zárukou, že získáte všechny potřebné živiny.

  • PŘIMĚŘENĚ - s postupujícím věkem se snižuje podíl aktivní svalové hmoty ve prospěch tukové tkáně. To přináší i pokles bazálního metabolismu (svaly energii spalují, tuk nikoliv), takže tělo už nepotřebuje přijímat tolik energie ve formě jídla.