Už od dětství se o ní říkalo, že nemá srdce. Tehdy osmiletá Adina Mandlová, jak se malé Jarmile Anně Františce Marii doma říkalo, totiž na pohřbu svého milovaného tatínka neuronila ani slzu. Jako by už ve skrytu duše tušila, že ji od té chvíle nečeká nic pěkného.

Zdroj: Youtube

Tatínkova holčička

Narodila se jako čtvrté dítě v rodině přednosty železniční stanice a inspektora drah. Byla jedinou holčičkou mezi třemi staršími bratry a určitě i proto byla tatínkovým miláčkem, který jí splnil, co jí na očích viděl. Až nekriticky ji rozmazloval a podporoval v uměleckých zájmech, takže například na klavír začínala hrát už ve čtyřech letech. Doma jí museli všichni vykat, ona ale odpovídala tykáním. Jeho předčasnou smrtí tak pro ni skončilo období, kdy si mohla dělat, co chtěla.

Chlapy jí nadlouho zhnusil otčím

Její matka zůstala s dětmi prakticky bez prostředků, takže se asi nelze divit, že dlouho netruchlila a začala si hledat nového živitele rodiny. Adina tak zažila hned několik „strýčků“ a na otčíma, kterého jim maminka nakonec vybrala, když bylo budoucí hvězdě českého filmu čtrnáct let, nikdy nezapomněla. Později ho popisovala jako ordinérního chlapa, který jí zprotivil na dlouhá léta muže a především sex. Nabízí se tak otázka, zda ji v dospívání nezneužíval.

Nezvladatelná hvězdička

Možná i proto ji matka vyslala v 16 letech do francouzského penzionátu, kde se měla naučit vařit a zdokonalit svoji francouzštinu a němčinu. Jenže už tam začala mít Adina pletky s muži, v 17 letech šla dokonce potrat a za nevhodné chování byla z lycea vyloučena. Chvíli pak pracovala v kanceláři v Mladé Boleslavi, ale nebylo to nic pro ni a po roce utekla do Prahy. Na doporučení dobrých „známých“ z tenisu se stala manekýnou předního módního salonu Hany Podolské a díky své pěkné tvářičce a úspěchu u mužů všech generací se záhy uchytila u filmu jako komparzistka.

Kdyby nebylo Haase, nebylo by Mandlové

V kavárně, kam často chodila, se jí podařilo doslova „ulovit" Hugo Haase, který z ní udělal nejen svoji milenku, začal ji také obsazovat do svých filmů, naučil ji mluvit, hrát a oblékat se podle módy. Slavný režisér Otakar Vávra se dokonce nechal slyšet, že kdyby nebylo Haase, nebylo by Mandlové. Před kamerou se poprvé mihla v roce 1932 jako manekýnka v první české filmové operetě s hudbou Rudolfa Piskáčka Děvčátko, neříkej ne! Vzápětí dostala opravdovou roli v melodramatu Leo Martena Diagnosa X, ale to, co předvedla, byla podle znalců učiněná katastrofa.

Jen jeden jí dokázal odolat

Přes počáteční neúspěchy se nakonec stala skutečnou hvězdou. Nezávislé dívce ale brzy začalo vadit, že ji její miláček a dobrodinec Haas neustále diriguje. Když ji ale opustil, protože se zamiloval do své Bibi, s níž se v roce 1938 oženil, nedokázala mu dlouhá léta odpustit. I přes truchlení z rozchodu se ale rychle vrhla do víru radovánek… Po Praze se říkalo, že snad neexistuje jediný mužský, který by jí odolal. Ve skutečnosti se ví jen o jednom jediném, který to prokazatelně zvládl. Nebyl jím nikdo jiný než vynikající herec Zdeněk Štěpánek, s nímž se sešla ve filmu Kouzelná rukavička. Toho urputná Adina do postele nedostala, ač se snažila, seč mohla.

Prototyp osudové ženy

Od rolí naivních dívenek se rychle propracovala k rolím osudových krasavic z lepší společnosti. Právě z té společnosti, na jejíž morálku doslova kašlala a bylo jí jedno, co si o ní kdo myslí a zda někoho náhodou nepobuřuje. „Málokdy jsem respektovala zvyky, mravy, zákony a náboženství společnosti, často jsem ignorovala i city jednotlivců, kteří mi stáli v cestě za novým cílem a dobrodružstvím,“ svěřila se později.

Šla si tvrdě za svým

Během války udržovala Adina Mandlová kontakty s německými pohlaváry, třeba s K. H. Frankem, a nálepky kariéristky, která se neštítí ničeho a za slávou jde přes mrtvoly, se pak už nikdy nezbavila. Je proto s podivem, že si zahrála jen v jednom německém filmu, možná kvůli své prostořekosti, která prý byla pro Němce neúnosná.

Sebevraždy a mrtvé dítě

Po různých milostných eskapádách si chtěla vylepšit kvůli svým kontaktům s Němci pošramocenou image a vzala si za muže levicového malíře Zdeňka Tůmu. Ten ale kvůli ní spáchal ve 36 letech sebevraždu. O tu se pokusila i sama herečka pár let předtím po rozchodu s podnikatelem Fredem Scheinerem-Svítilem. Na sklonku válečných let se zamilovala do kolegy Vladimíra Šmerala, s nímž i otěhotněla, ale dítě porodila mrtvé.

Život v Anglii, dvě svatby a dva rozvody

Po válce herečku obvinili z kolaborantství a ona skončila na několik měsíců ve vězení. Právě Šmeral, kterého předtím ukrývala u sebe poté, co utekl z koncentračního tábora, měl svědčit v její prospěch, místo toho se k ní otočil zády, a herečce tak zůstalo zlomené srdce. Nakonec ji sice propustili, práce pro ni ale nebyla. Pak se seznámila s Joem Knightem, Čechem, který působil za války v britském letectvu a přijal anglické jméno. Provdala se za něj, odešla s ním do Anglie a chtěla znovu začít hrát. Nabídky ale nepřicházely, možná kvůli její špatné angličtině, a manželství krachlo. Jejím třetím manželem se stal bohatý podnikatel Geoffrey, který ji týral, a rozvod tak přišel po krátkých dvou letech.

Štěstí našla až v náručí návrháře

V divadle pak poznala návrháře kostýmů Bena Pearsona, majitele obchodního domu s dámskými šaty. Adině se zalíbil na první pohled a nenechala se odradit varováním, že je gay. Získala i jeho a byla to velká láska, která vydržela 37 let. Společně žili na Maltě a poté v Kanadě, kde Ben zemřel. Adina se pak vrátila do Česka, nebylo to však nadlouho, krátce nato totiž ve svých 81 letech zemřela.

Zdroj: Vlasta.cz Adina Mandlová: Dneska už se tomu směju Česká televize

Související články