Očekávaný vrchol loňského vídeňského muzejního léta se konal 3. června. Po dvou letech celkové rekonstrukce bylo oficiálně otevřeno nové soukromé muzeum miliardářky a vdovy po problematickém „králi obchodních domů“ Helmutu Hortenovi. Velkolepý stánek umění Heidi Horten Collection se nachází v centru Vídně mezi Vídeňskou státní operou a Albertinou.
Ale vraťme se na začátek příběhu muzea. Dlouholeté spekulace a fámy uměleckého světa o sbírce Heidi Horten skončily před pěti lety. Na výstavě ve vídeňském Leopoldově muzeu dosti trefně nazvané WOW tehdy vášnivá sběratelka poprvé vystavila poklady ze své tajné sbírky. Zastoupena byla velká jména 20. století, od Chagalla přes Picassa až po Damiena Hirsta.
Veřejnost vzala expozici útokem a Horten, povzbuzena úspěchem, začala budovat vlastní dům umění. Je to první velké muzeum, které bylo ve Vídni postaveno za posledních 20 let. Pro Vídeň, která na rozdíl od jiných světových měst nemá nijak zvlášť diferencované muzejní prostředí, skutečná rarita. Jsou tam státní nebo městské obří instituce, ale malé, pěkné, soukromě financované objekty zatím zcela chyběly.
Jen budova je umělecké dílo
Budovu získala Heidi Horten v roce 2019 a vypsala architektonickou soutěž na rekonstrukci. Zvítězil projekt ateliéru next ENTERprise. Architekti historickou budovu kompletně přestavěli. Stávající dispozici vyčistili a zachovali jen obvodové stěny. Do ní implantovali tři patra, která jsou volně propojená vznášejícími se skulpturálními schodišti. Celý vnitřní prostor se nádherně prosvětlil. Muzeum je kombinací pohody a hi-tech. Má sympatickou lidskou velikost (1 500 m2 ), červenohnědé dlážděné podlahy, gobelínovou čajovnu a masivní stropy s LED osvětlením ve dvou úrovních. Výstavní prostory bez sloupů se střídají s intimnějšími kabinety s parketovými podlahami, které dokumentují historii a přestavbu budovy.
Ředitelkou soukromého muzea Heidi Horten je Agnes Husslein, která byla dřív jednatelkou aukční síně Sotheby’s a ředitelkou vídeňského Belvederu. Byla dlouholetou přítelkyní a uměleckou poradkyní Heidi Horten a při jejích akvizicích jí často radila. „Muzeum Heidi Horten je jedinečné a hodně pro mě znamená, že se podařilo inspirovat soukromou osobu, která za posledních 35 let shromáždila velkou sbírku, aby tento krok učinila,“ řekla při zahájení Agnes Husslein.
Proč vinit ji?
Před otevřením muzea se opakovaně objevovala kritika původu majetku miliardářky. Její zesnulý manžel Helmut Horten položil základy své firmy v době nacismu. Umožnilo mu to vyvlastnění majetku osob židovského původu. Jednalo se tedy o nucený prodej obchodních domů do rukou nežidovského správce a posléze nového majitele.
Horten však o vybudované impérium obchodních domů a velkou část svého majetku na konci války přišel. Když se v roce 1959 v hotelovém baru ve Veldenu seznámil s devatenáctiletou vídeňskou sekretářkou Heidi Jelinek, jeho impérium se prostřednictvím existujících kontaktů opět rozrůstalo. Horten byl „králem obchodních domů“ německého hospodářského zázraku a později, když odešel do Švýcarska, jeho nejvýznamnějším daňovým uprchlíkem. Vinit dnes z těchto aktivit jeho vdovu je však nesmyslné. Heidi Horten se narodila v roce 1941, vdala se za něj v roce 1966. Přesto tlak veřejnosti silně pociťovala, zřejmě i proto pověřila známého německého historika Petera Hoerse, aby vypracoval odborný posudek na aktivity zesnulého manžela. Výsledky byly předloženy v lednu 2022. Horten byl zproštěn viny.
Kde muzeum najdete
Heidi Horten Collection Hanuschgasse 3, Vídeň
Otevřeno je denně kromě úterý od 11 do 19 hodin, ve čtvrtek 11–21 hodin.
www.hortencollection.com
Obrazy a róby
Zajímavé je, v jaké chvíli se objevila tato morálně motivovaná diskuse o původu peněz milovnice umění a zakladatelky nového muzea. Proč asi nevypukly debaty už tehdy, když Heidi žijící v Korutanech přispívala politickým stranám, kdy více než 50 milionů eur posílala do klagenfurtského útulku pro zvířata nebo ještě více do tamního hokejového klubu Athletik? Ale umění? Investice do muzea? V tomto okamžiku se najednou peníze stávají podezřelými a spornými. Kdyby Horten patřila k jiné generaci, možná by dokázala vymyslet méně provokující název než Heidi Jelinek Collection.
To, co je a bude v muzeu nadále k vidění, se totiž týká jen její osoby. Sbírka Heidi Horten obsahuje především díla, která získávala od 90. let 20. století a stala se součástí kolekce díky expertizám a odborným znalostem Agnes Husslein. Dnes čítá více než 500 děl umístěných v jejím sídle v rodném městě Klagenfurtu. Patří mezi 200 nejvýznamnějších uměleckých sbírek na světě a obsahuje mistrovská díla se zaměřením na pop- -art, expresionismus a současné umění.
V muzeu zatím není stálá expozice klasické moderny, která je ve Vídni tak málo zastoupena. Po zahajovací výstavě OPEN následovala na podzim 2022 první velká tematická výstava LOOK. Soustředila se na dva aspekty, které v muzeu vstoupily do inspirativní souhry: umění a móda. Vídeňský designér Arthur Arbesser propojil módní šatník Heidi Horten s obrazy žen z její sbírky. Jednalo se současně o velmi osobní prezentaci, v níž byly obrazy, sochy a předměty, pokrývající období od 18. století až po současnost, postaveny do vzájemné souvislosti. Nechyběla tu díla Dubuffeta, Picassa či Matisse a róby haute couture od Christiana Diora, Givenchyho, Yvese Saint Laurenta a dalších, ušitých exkluzivně pro Heidi Horten. Byl to nezvyklý, ale velmi zajímavý pohled.
RENDEZ-VOUS: Picasso, Chagall, Klein a jejich doba
Letošní letní výstava sbírky Heidi Horten Collection RENDEZ-VOUS zve na setkání s umělci, v jejichž životopisech hrála Francie ústřední roli. Doprovází umělce na místa, která představovala důležité etapy jejich uměleckého vývoje. Jednotlivá zastavení tak odrážejí význam Paříže, ale také jižní Francie – jako zdroje inspirace a živné půdy pro vznik a šíření významných uměleckých směrů 20. století.
Výstava klade zvláštní důraz na dílo Pabla Picassa, jehož výročí úmrtí připadá na rok 2023, a také na díla Marca Chagalla a Yvese Kleina, jejichž díla jsou ve sbírce bohatě zastoupena. Dále uvidíte díla Pierra Bonnarda, Georgese Braqua, Marca Chagalla, Keese van Dongena, Camilla Pissarra, Augusta Renoira a dalších.
V rámci výstavy je promítán krátký film, který ukazuje Picassa při práci. Sednete si na pohovku a nestačíte zírat: jste přímo naproti umělci, který na průhlednou stěnu maluje obraz. Získáte tak bezprostřední představu o jeho způsobu práce.
Zatímco dvě horní patra jsou věnována především umění ze sbírky Heidi Horten, atrium jejímu životu v 70. a 80. letech 20. století. V souladu s tématem výstavy Francie jsou středem pozornosti této části výstavy modernistická vila Dubeau na Azurovém pobřeží a její jachta včetně vkusných interiérů.
Výstava tak hravě sleduje i mondénní život sběratelky, v němž umění vždy zaujímalo zvláštní postavení. Můžete si ji prohlédnout až do 29. října 2023.
Zdroj: časopis Vlasta