Divadlo Spejbla a Hurvínka existuje od roku 1930, ale loutky vymyslel Josef Skupa už dříve za svého působení v jednom z plzeňských divadel. Věděli jste, že pan Spejbl vznikl v roce 1920 jako vedlejší postava pro hry, kde zářily úplně jiné loutky? A že Hurvínek „se narodil“ až o šest let později? Charakter jim vytvořil právě Josef Skupa a ostatní interpreti dodnes s úctou imitují jeho dvě hlasové polohy.

Josef Skupa (1892–1957)

Skupa loutkám nejen propůjčil hlas, ale svými výkony jim dodal výraznou osobnost a nezapomenutelné komediální prvky, díky čemuž se z obou postav staly legendy českého loutkového divadla.

Se Spejblem a Hurvínkem Skupa navázal na bohatou tradici českého loutkového divadla, ale zároveň ji výrazně posunul. Jeho interpretace těchto postav oslovovala diváky napříč generacemi a inspirovala další generace loutkářů.

Díky Skupovi se Spejbl a Hurvínek stali populárními nejen v Československu, ale také v zahraničí. Skupa s nimi vystupoval na mnoha turné a pod jeho vedením byla představení přeložena do několika jazyků. Okolo roku 1953 začal obě loutky alternovat mladý loutkoherec Miloš Kirschner.

Miloš Kirschner (1927–1996)

Kirschner nastoupil k Divadlu Spejbla a Hurvínka v roce 1951. Díky svému talentu a zápalu se brzy stal hlavním interpretem postav Spejbla a Hurvínka a po Skupově smrti v roce 1957 převzal odpovědnost za celý umělecký směr divadla. Jeho manželkou byla představitelka paní Kateřiny a Máničky Helena Štáchová (zemřela roku 2017).

Pod jeho vedením získali Spejbl a Hurvínek nový dynamický charakter, který reagoval na aktuální společenské změny i zájmy nové generace diváků. Kirschner nejen že dál rozvíjel komediální a satirický potenciál postav, ale také rozšiřoval repertoár divadla o představení pro děti i dospělé.

Vzhledem ke Kirschnerově jazykové všestrannosti a jeho schopnosti přizpůsobit dialogy různým kulturním kontextům vystupovali Spejbl a Hurvínek pod jeho vedením na mnoha zahraničních scénách, včetně Spojených států, Německa a Japonska.

Kirschner zůstal interpretem Spejbla a Hurvínka až do své smrti v roce 1996, kdy jeho úspěšnou práci převzal jeho následovník Martin Klásek.

Martin Klásek (1957)

Do Divadla Spejbla a Hurvínka nastoupil v roce 1974 jako asistent tehdejšího hlavního interpreta Miloše Kirschnera. Díky své píli a nadání se postupně vypracoval na rovnocenného Kirschnerova nástupce a v roce 1982 se stal druhým hlasem Spejbla a Hurvínka. Po Kirschnerově smrti v roce 1996 pak Klásek převzal plnou odpovědnost za interpretaci obou postav, čímž se stal třetím oficiálním interpretem této legendární dvojice.

Klásek se věnoval nejen klasickému repertoáru, ale také tvorbě nových her, které obohatily divadelní program o aktuální a moderní témata. Díky svému hereckému umu a schopnosti rozvíjet charaktery Spejbla a Hurvínka si získal oblibu nejen u domácího publika, ale i u diváků v zahraničí, kde divadlo nadále pravidelně vystupovalo. Po desítkách let aktivního působení se Klásek rozhodl v roce 2022 odejít do důchodu a osud loutek předal Ondřeji Lážňovskému.

Ondřej Lážňovský (1975)

Čtvrtý interpret postav Spejbla a Hurvínka Lážňovský alternoval s Martinem Kláskem od podzimu 2017 a postupně začal přebírat část dětského repertoáru divadla, kde získával zkušenosti. Díky Kláskovu vedení a své píli si osvojil hlasové i výrazové nuance Spejbla a Hurvínka, a tak mohl diváky dál provázet tradičními komediálními výstupy i novými příběhy. 

Předtím, než přijal role slavných loutek, několik let úspěšně „štěkal“ psa Žeryka a díky jeho vynikajícím hlasovým schopnostem promlouval za řadu dalších postav nejenom v divadelních hrách, ale i na audio nahrávkách. Od ledna 2022 přebral Ondřej Lážnovský kompletní dětský repertoár a Martin Klásek se po nějakou dobu věnoval interpretaci S+H ve večerních představeních pro dospělé diváky.

Spojení Lážňovského se Spejblem a Hurvínkem ale nebylo dlouhé – v roce 2022 se rozhodl divadlo opustit. Zajímavostí je, že od října 2022 začal vystupovat v dětském televizním pořadu Kouzelná školka jako „děda Martin“.

Martin Trecha (2001)

Po odchodu Lážňovského muselo divadlo rychle najít nového interpreta, což nebyla jednoduchá situace – Lážňovský si nikoho nestihl vychovat, jako to dělali vždy jeho předchůdci.

V říjnu 2022 se ve hře Spejbl, Hurvínek a já představil v rolích hlavních protagonistů a Žeryka Martin Trecha, kterému v té době bylo (nezvykle) pouze 21 let. Nicméně hlasy ztvárnil naprosto bravurně, a tak se stal novým nástupcem předchozích velikánů.

V médiích se objevila také zpráva, že si legendární loutky vyzkoušel v několika představeních i Jiří Škorpík, člen rozpadlého 4TETu s Jiřím Kornem, ale mezi oficiálními představiteli S+H na webu divadla není.

Zdroj: Vlasta.cz, Divadlo Spejbla a Hurvínka, Spejbl-hurvinek.eu, Csfd.cz, Český rozhlas