Těmto oblastem se přezdívá takzvané modré zóny a vyznačují se vysokým podílem dlouhověkých lidí. První modrá zóna byla identifikována na Sardinii v roce 2000 belgickým demografem a italským lékařem.

Tyto oblasti, a zejména životní styl jejich obyvatel, jsou pro zbytek světa velkou inspirací. Jejich studiem a identifikací se zabývá například americký vědec a novinář Dan Buettner.

Zdroj: Youtube

Sardinie

První identifikovaná modrá zóna se nachází na italském ostrově. Konkrétně jde o historický subregion Barbagia of Seulo ve středovýchodní části Sardinie.

Tamní obyvatelé jsou poměrně izolovaní a přetrvává u nich tradiční styl života. Živí se rybolovem, sklízejí jídlo, které si sami vypěstují, žijí v rodinné pospolitosti a hodně se smějí.

Jejich jídelníček se skládá hlavně z celozrnného chleba, fazolí, zeleniny, ovoce a kvalitního oleje. Maso v jejich jídelníčku najdeme také, ale je vyhrazeno pro neděle a slavnostnější příležitosti.

Konzumují také sýr pecorino, který je z ovčího mléka a je bohatý na důležité omega-3 mastné kyseliny. Denně si také dopřejí asi dvě sklenice vína, často červeného. Samozřejmou součástí jejich života je také chůze.

Okinawa

Další modrá zóna se nachází na japonském ostrově v Tichém oceánu. Její obyvatelé se mohou pochlubit tím, že se u nich ve srovnání s Američany vyskytuje mnohem méně případů rakoviny a srdečních chorob.

Základem jejich jídelníčku je převážně rostlinná strava sestávající z restované zeleniny, ryb, sladkých brambor, tofu či miso polévky. To doplňují také menší porce rýže. Strava je nízkokalorická, ale zároveň plná živin.

Dlouhověkosti prospívá také práce na zahradě, která je pro Japonce oblíbenou činností. Procvičí při ní tělo a také jim zajišťuje přísun čerstvé zeleniny.

Zároveň tráví hodně času na sluníčku, takže nemají nouzi o vitamin D. Další důležitou charakteristikou je udržování okruhu přátel a rodiny velmi blízko a pozitivní přístup k životu.

Zdroj: Youtube

Loma Linda

Další na seznamu je kalifornské město, kde se obyvatelé ve srovnání se zbytkem USA dožívají mnohem vyššího věku. Na dlouhověkosti se do značné míry podílejí také kulturní a stravovací praktiky, které vycházejí ze zvyklostí Církve adventistů sedmého dne.

Tato církev je tam totiž bohatě zastoupena. Nekouří, nepijí alkohol a pravidelně se hýbou. Jde ale hlavně o přirozený pohyb v podobě procházek.

Jejich oblíbenou svačinou jsou ořechy bohaté na zdraví prospěšné látky. Maso konzumují s mírou a mnozí z nich se dokonce řadí mezi vegetariány. Preferují také lehké večeře a už nejedí v pozdních hodinách.

Jejich strava se skládá ze základních potravin, omezují přidané cukry a také sůl. Nezapomínají ani na dostatečný pitný režim. Pocit uspokojení jim dává také společná práce pro komunitu a charitativní činnost.

Nicoya

Vysokého věku se dožívají také obyvatelé kostarického poloostrova. Přispívá k tomu zaměření tamních obyvatel na rodinu a přátelství a také to, že zůstávají aktivní i v pokročilém věku a nepřestávají se smát.

O silnější kosti a potenciálně nižší míru srdečních chorob se obyvatelům Nicoye stará tamní voda s vysokým obsahem vápníku.

V jejich jídelníčku je hojně zastoupena tykvovitá zelenina, kukuřice nebo fazole a i oni večeří lehce a poměrně brzy. Tráví také hodně času na sluníčku aktivním pohybem.

Ikaria

Poslední dosud identifikovaná modrá zóna se nachází na řeckém ostrově na východě Egejského moře. Obyvatelé ostrova Ikaria se stravují ve středomořském stylu.

Jejich jídelníček zahrnuje hodně ovoce, zeleniny, ryby, celozrnné výrobky, brambory a olivový olej. Rádi ho obohacují také bylinkami a z nich si připravují například čaje.

Jsou aktivními zahradníky, ale také umějí odpočívat. Například po obědě si rádi dopřejí čas na menší šlofík.

Drží také příležitostné půsty náboženského charakteru a i jim stejně jako všem předchozím záleží na rodině a přátelích a snaží se vyhýbat stresu.

Zdroj: vlasta.cz, starsinsider.com, bluezones.com, zpravy.aktualne.cz

Související články