Pojďme se blíže podívat na desítku tvrzení o boji s nadváhou či obezitou, které nemusíte brát zase tak moc vážně a doslova. 

1. Skutečně zhubnout se dá jedině pomocí intenzivního cvičení a sportování

Ne, že by to nefungovalo, ale vůbec to není potřeba. Spíše než nějaké radikální cvičení potřebujete do svého života zavést o něco více pohybu než dosud, a to tak, abyste u toho vydrželi. Každý týden byste se měli alespoň 150 minut hýbat poněkud intenzivněji, řeč je třeba o rychlé chůzi nebo jízdě na kole. Pokud už se takhle hýbete, budete muset přidat na pohybu nebo ubrat na jídle. 

Čtěte také

Vajíčková dieta se nedá držet dlouhodobě

Čtěte také

Vaječná dieta: Zhubnete po ní, ale jen dočasně. Dlouhodobě je ale na nic

2. Zdravější potraviny jsou dražší

Vůbec to tak být nemusí, jen nesmíte uvěřit radám, které vám doporučují jednu značkovou údajnou superpotravinu za druhou. Jasně, kvalitní šunka stojí více než šizený gothaj, ale třeba kuřecí maso už je vesměs levnější než vepřové. Pokud jde o ovoce a zeleninu, kupujte to, které má zrovna sezonu, případně běžné exotické druhy, jako jsou třeba pomeranče. Ono třeba populární avokádo určitě dietní není. Ušetřit můžete na sýrech, nahraďte je levnějšími jogurty a skyrem či domácími tvarohovými pomazánkami. Levné a zdravé jsou i luštěniny. 

Čtěte také

Pohyb je v menopauze důležitý stejně jako kvalitní strava. Cvičení potřebují kosti i svaly, aby byly pevné.

Čtěte také

Pohyb a menopauza: V kondici zůstanete jen díky správnému cvičeni. Jaké zvolit

3. Kdo chce zhubnout, už nikdy nesmí jíst sacharidy

Sacharidy rovná se v tomto případě pečivo a přílohy. A když se jimi nebudete přejídat a nedávat si na ně spoustu másla, sýrů nebo omáček ke knedlíkům, samy o sobě žádné nebezpečí nepředstavují. Má samozřejmě smysl jíst celozrnné pečivo, případně přírodní rýži, brambory i se slupkami, zkusit můžete tmavé těstoviny, eventuálně těstoviny z luštěnin. Úplné vynechání pečiva i příloh vám odborníci na hubnutí budou rozmlouvat. 

Čtěte také

Čtěte také

Co by měla jíst žena 40 plus? A čemu se radši vyhnout?

4. Nejlepší způsob, jak zhubnout, je prostě nejíst

Hladovění nebo extrémně malý příjem potravy fungují jen krátkodobě, kdy člověk sice shodí, ale i tak mu to nemusí prospět, protože mu zároveň budou chybět živiny. Dlouhodobě nadměrné omezování se v jídle vede spíše k tomu, že kila půjdou nahoru, jakmile se člověk jen trochu víc nají, protože tělo se bude snažit zoufale uložit každou kalorii, kterou potká. Pokud by někdo vydržel hladovět dlouhodobě, bude hubnout, ale také ztratí energii a možnost naplno fungovat. 

5. Některé potraviny zrychlují metabolismus

Bohužel, tak snadné to není. Náš metabolismus je nepřetržitě fungující a velmi složitý systém chemických procesů a je pravda, že jeho výkonnost se u lidí liší. Tvrdí se, že některá jídla a nápoje mohou zvýšit rychlost spalování, ale ve skutečnosti o tom existuje minimum důkazů. Případně jde o tvrzení typu, že kdo si dá hodně kofeinu a bude pak hodinu pořádně makat, spálí o něco více kalorií než obvykle. Takže tudy ne. 

Když už, dá se říci, že spalování bude lépe fungovat tomu, kdo jí dostatek bílkovin a přitom se hýbe. Ale je potřeba se tak chovat dlouhodobě. 

Čtěte také

Čtěte také

Nedaří se hubnutí? Na vině je často alkohol. Ani suché bílé se nepromíjí

6. Nízkotučné potraviny jsou skvělá volba

Pozor na ně. Taková potravina může například obsahovat méně tuku než normální verze, ale vůbec to nemusí znamenat, že jde o zdravou potravinu. Navíc snížený obsah tuku může výrobce dohánět přídavkem škrobu nebo cukru a to přesně nechcete. Proto čtěte složení. 

Čtěte také

Po padesátce na sebe snad bude mít čas

Čtěte také

Po padesátce může jít hubnutí paradoxně snáze než o deset let dříve

7. Kdo nesvačí, zhubne

Pokud vám svačiny nevyhovují, nenuťte se do nich. Ale jinak při hubnutí vůbec nevadí, když si dopřáváte dopolední i odpolední jídlo, někomu to dokonce může pomoci k tomu, aby se jeho spalování příliš nezadrhlo. Nebo aby mu nebylo špatně z hladu. Ale pozor, volte ovoce nebo zeleninu – doplněnou nějakou bílkovinou v podobě šunky či jogurtu – místo brambůrků, čokolády a jiného občerstvení s vysokým obsahem cukru, solí a tuků. 

Čtěte také

Čtěte také

Zaměřte se na to, proč přibíráte, a změňte to

8. Abyste zhubli, musíte hodně pít

Tohle doporučení spousta lidí chápe špatně. Nemá smysl prolévat se litry a litry vody, ta rozhodně nezpůsobí, že budete hubnout rychleji. Ale pokud nebudete mít žízeň, mohlo by to zmírnit neustálé ujídání, kterým často zaháníme jen domnělý hlad. 

9. Když chci zhubnout, musím nějaké jídlo vynechat, ideálně večeři

Ne, vůbec ne. Jen byste si tím prodloužili dobu, po kterou by tělo hladovělo, a z následujícího jídla by se o to více snažilo uložit do zásob, zjednodušeně řečeno. Chcete-li zhubnout, musíte zmenšit porce napříč celým dnem a zásadně omezit nevhodná jídla nebo nápoje. 

10. Jakmile začnu hubnout, půjde to plynule

Bohužel to tak úplně není, což může část lidí záhy odradit. I když budete dělat všechno správně, budete shazovat kila spíše skokově, některý týden shodíte celé kilo bez námahy, jiný týden se váha ani nehne. Důležité je, aby klesala například v rámci měsíčního sledování. Proto nemá cenu, abyste se vážili každou chvíli, stačí i jednou za čtrnáct dní. 

Čtěte také

V ovoci je mnoho cukru, hlídejte si jeho příjem

Čtěte také

Sedm největších dietních hříchů. Pozor si dávejte na ovoce, ale také na večeři