Většina žen se nemusí dívat do kalendáře, kam si zapisují cyklus, aby věděla, kdy přijde ten další. Dává o sobě předem vědět citlivostí prsou, náladovostí nebo přibýváním na váze, případně pocitem nafouklého břicha. Dobrá zpráva? Nebývají to skutečná kila navíc, ale vaše tělo zadržuje vodu, které se po pravidelném krvácení zase zbaví. To je ono častější nucení na malou, které mnoho žen cítí právě v době menstruace. 

Spoustě lidí kolísá během měsíce váha i bez menstruace, s ní je to nicméně ještě pravděpodobnější. V normě je kolísání hmotnosti během měsíce až o tři kila, aniž by se člověk snažil hubnout nebo se naopak přejídal. Objem se přitom zvětší často nejen v oblasti břicha, ale i na nohou, rukách či prsou, protože i tam se projeví, že vaše tělo zadržuje vodu – mělo by to zmizet do tří až pěti dnů od okamžiku, kdy začne pravidelné měsíční krvácení. Pokud vás to trápí nebo máte pocit, že je to horší než dříve, určitě to proberte se svým lékařem. 

A tady máte pět důvodů, které vysvětlují, proč se nám tohle děje a co s tím, aby to bylo alespoň trochu lepší.

Čtěte také

Sacharidy vyměňte za zeleninu, ale ty zdravé klidně jezte

Čtěte také

Sugarfree dieta? Raději to nezkoušejte. Ale cukru jezte méně

1. Pravděpodobně za to mohou hormony

Těsně před krvácením je hladina ženského pohlavního hormonu estrogenu vůbec nejvyšší, a to přispívá k tomu, že vaše tělo zadržuje tekutinu. Naštěstí tohle pomine, jakmile se krev spustí. Do hry vstupuje ještě progesteron, který má podobný účinek a navíc přispívá k tomu, že se ženám během cyklu nalévají prsa. 

Čtěte také

První týden uberte na mase a přidejte na ovoci

Čtěte také

Dopřejte si jeden přísnější odlehčovací týden, hubnutí pak půjde snáze

2. Více vás honí mlsná

„Během menstruace je náš bazální klidový mechanismus o něco vyšší, můžeme toho tak sníst o malinko více a nepřibereme. Ale zároveň se více než jindy objevují různé chutě na více či méně nezdravé věci a ty už je lepší krotit,“ říká dietoložka Karolína Hlavatá. Po jedné tabulce čokolády navíc nicméně kilo nepřiberete, jen vás mohou trápit výčitky a pocit těžkého žaludku. 

Lepší je jíst tak, abyste měly žaludek spíše lehký – k tomu přispívá dostatek tekutin, libové bílkoviny, jako je skyr či řecký jogurt, nebo nenadýmavá zelenina.

Čtěte také

Břicho po porodu? To je prostě přirozené!

Čtěte také

Hubnutí po porodu: Nechte shazování kil až po šestinedělí, dřív je to nezdravé

3. Méně se nám chce do cvičení

PMS a období před menstruací nejsou zrovna ideálním odrazovým můstkem pro cvičení, ale zkuste tuhle nechuť překonat. Když se trochu zpotíte, zbavíte se přebytečné vody, endorfiny zmírní bolestivé křeče a zlepší vám náladu. 

Samozřejmě, pokud vám skutečně není dobře, klidně celý den nedělejte nic. Ale nevzdejte to a zkuste se k nějakému pohybu přemluvit alespoň další dny menstruace. 

Čtěte také

Udělejte si pořádek v kuchyni a bude se vám i lépe sestavovat jídelníček

Čtěte také

K hubnutí pomůžou i tipy úklidové bohyně Marie Kondo. Sníží totiž hladinu stresu

4. Trávení se zpomaluje

Ženské pohlavní hormony bohužel mírně zpomalují trávení, takže budete míc pocit, že máte pořád břicho jako nastávající mamina. Úlevu by mohla přinést probiotika, ať už ta z mléčných výrobků nebo ve formě potravinového doplňku.

Čtěte také

Břicho po porodu? To je prostě přirozené!

Čtěte také

Hubnutí po porodu: Nechte shazování kil až po šestinedělí, dřív je to nezdravé

5. Příliš mnoho kofeinu

Zní to dobře, káva vám dodává energii, které se vám v době kolem menstruace nedostává. Takže to chce víc kafe? Ani ne, protože příliš mnoho kávy přispívá k nadýmání, stejně jako sycené kofeinové limonády (a je jedno, zda jsou s cukrem, nebo bez něj).

A co s tím? 

Pokud chcete, aby vás během cyklu netrápilo nadýmání ani výkyvy váhy, zkuste něco z následujících tipů.

  • Pijte více vody – ačkoli to zní paradoxně, brání to tělu, aby zadržovalo tekutiny
  • Hýbejte se, i když jste unavená, uvolní se vám v těle endorfiny, budete se cítit lépe a navíc tím zmírníte dopady hormonálních výkyvů
  • Za úvahu stojí užívání některých doplňků, například hořčíku, vápníku a vitamínů B, C a D
  • Omezte solení – přílišné množství soli v jídle přispívá k zadržování tekutin v těle

Zdroje: https://www.medicalnewstoday.com/articles/327326

https://www.womenshealthmag.com/weight-loss/a19995542/weight-gain-during-period/

Čtěte také

Tento cvik se prostě musíte naučit

Čtěte také

Jeden cvik stačí, když chcete mít ploché břicho. Naučte se správně dělat plank