Jasně, všichni tak nějak víme, že z jídel, která se objevují na sváteční tabuli, není zdravého nebo snad dietního v podstatě nic. To samo o sobě ale zase tak nevadí, když si něco takového dáváme výjimečně a dokážeme se držet přiměřené velikosti porcí a neděláme z prasárniček ještě větší. Schválně se podívejte na vánoční žebříček jídel, respektive jejich varianty, které se vážně moc doporučit nedají.  

1. Bramborový salát s uzeninou 

Bramborový salát s majonézou? Tak proč ne, i když někdy se dá tohohle pojiva výrazně ubrat, aniž by to salátu výrazně uškodilo. Ale najdou se rodinné recepty, které se neobejdou bez salámu, a to už z bramborového salátu dělá kalorickou ultra bombu. Někdo dokonce přidává uzeninu osmaženou na oleji.  

Čtěte také

Tváří se zdravě, ale těch kalorií!

Čtěte také

Pozor na oříšky a sušené ovoce! Nenápadná vánoční kalorická bomba

Pokud jde o kapra, nemusíte se nutně vzdávat smažení v trojobalu, ale zkuste jeden trik: zatímco kapra smažíte, na vedlejší plotýnku postavte hrnek s vroucí vodou a každý kousek, který vytáhnete z pánve, do ní na chvíli ponořte. Zbavíte tak kapra poměrně velkého množství tuku.  

2. Ledová domácí čokoláda 

Děláte si domácí varianty různých pokrmů a pochoutek, protože si myslíte, že domácí je prostě domácí, jinými slovy lepší, nešizené a třeba i zdravější? Často to platí, často nikoli – třeba pokud jde o domácí čokoládu, případně o domácí ledovou čokoládu.  

V domácích variantách těchto pokrmů bývá mnohem více tuku, v některých receptech se dokonce používá ztužený a ten obsahuje nejen spoustu kalorií, navíc škodí srdci.  

Čtěte také

Jablečný ocet přispívá k hubnutí, ale jablka samozřejmě také. Je v nich hodně vlákniny

Čtěte také

Jablečný ocet pomáhá s hubnutím. Snižuje hladinu krevního cukru. Zázraky neumí

3. Vánočka s máslem 

Je to lahoda, o tom žádná. Ale velký kus vánočky namazaný máslem je lepší si odpustit. Máme tendenci myslet si, že cukroví je příliš tučné, sladké a kalorické, zatímco vánočka je vlastně v pohodě, ale v receptech je spousta tuků, který je nositelem chuti a bez něj by vánočka nebyla vánočkou. Zkuste zůstat u samotného plátku, máslo si odpusťte.  

Trik?  Pokud si chcete naservírovat cukroví nebo vánočku k svačině, dejte si o dva vanilkové rohlíčky nebo kousek pečiva méně, než jste zamýšleli, a místo nich si nakrájejte jablko. Bude to mít plus minus stejnou energetickou hodnotu, ale dodává vám to vlákninu a vitamíny.  

Čtěte také

S přibývajícím věkem je tělo náchylnější k přibývání na váze

Čtěte také

Hubnutí po čtyřicítce: Skutečně si už nikdy nesmím dát bílý rohlík s paštikou?

4. Smažená vinná klobása 

Tradičním vánočním pokrmem v některých rodinách je také vinná klobása, a to obalovaná podobně jako řízek a smažená. Je to škoda, protože tahle masná pochoutka je stejně dobrá, i když ji upečete v troubě – není to stejně, jako kdybyste třeba kapra nahradili suchým dietním filé. Ale klasickou vinnou klobásu můžete nahradit neméně dobrou krůtí.  

Čtěte také

Hubnutí? Prostě se musíte naučit jíst jinak

Čtěte také

Kolik můžu skutečně zhubnout za týden, měsíc či rok? A co je ještě zdravé?

5. Svařák nebo vaječný koňak? Obojí!  

Dvě deci vaječného koňaku mají 2700 kJ, což je stejně jako osm skleniček vinného střiku, v němž je třetina vína, dvě třetiny sodovky. Dvě deci svařáku mají 800 až 1000 kilojoulů. Z toho je jasné, že s oběma nápoji je dobré šetřit a udělat si z nich jen sváteční záležitost.  

A jak tedy nepodlehnout vánočnímu přejídání? „Naplánujte si i to, kdy začnete prožívat naplno Vánoce. Když nepodlehnete obchodníkům, kteří potřebují co nejvíce prodat a nabádají vás ke zvýšené konzumaci vánočních dobrot již mnoho týdnů před Vánoci, a prožijete si opravdu naplno jen sváteční dny, máte vyhráno. Týdenní větší příjem energie vás neohrozí tolik jako měsíční nekontrola od začátku prosince až do Silvestra,“ uklidňuje Iva Málková ze společnosti STOB.  

Čtěte také

Nestačí se jen tak procházet, je třeba se trochu zapotit

Čtěte také

Hubnutí chůzí: Kolik musíte denně ujít kroků a jak je důležitá tepovka?