„Dlouho jsem pracovala ve velké mzdové účtárně, kde se nechodilo na oběd, ale každý si něco přinesl z domova. A protože se neustále kolektivně hublo, byly to saláty a další lehká jídla. Zvykla jsem si na to a vlastně mi to vyhovovalo. Když jsem změnila práci, ocitla jsem se v menším kolektivu, kde se naopak na obědy chodilo – k dispozici byla závodní jídelna, případně některá z okolních restaurací. To už mi moc nevyhovovalo, protože to jednak bylo dražší, ale hlavně jsem začala přibírat. Došlo mi, že plnohodnotný oběd, někdy dokonce s polévkou, se sedavým zaměstnáním po padesátce prostě nejde dohromady,“ popisuje Kamila z Jihlavy. 

Věděla, že když si chce v poledne dopřávat, musí ubrat na večeřích, ale to se jí nechtělo, protože se snaží večeřet sice lehce, ale zásadně omezovat tohle jídlo nechce, už proto, že se u něj setkávají s rodinou. Musela proto zrušit obědy s kolegyněmi. Důvodů, proč kvůli práci přibíráme, je samozřejmě víc. Tady máte pět z nich. 

Čtěte také

Chuť k jídlu ovlivňuje mnoho faktorů

Čtěte také

Proč mají někteří lidé mnohem větší hlad než ostatní. A co s tím? Jak to změnit?

1. Stres z šéfů zajídáme čokoládou

Kamila nebyla jediná na světě, kdo měl problémy s váhou kvůli zvykům ze zaměstnání. Tento problém je ostatně tak častý, že na něj svou pozornost zaměřili i vědci. Podle nové studie z harvardské univerzity tu velkou roli hraje strach z šéfů a stres spojený s pracovním prostředí, který lidi nutí v zaměstnání jíst více tučných a sladkých jídel, než by bylo záhodno. Lidé kvůli tomu za jídlo zároveň zbytečně utráceli. 

Odborné vysvětlení je jasné, stres zvyšuje produkci hormonu kortizolu, který nejen že vyvolává chuť na vydatná a nezdravá jídla, ale navíc přispívá k ukládání tuku mezi našimi vnitřními orgány. 

Čtěte také

Jablka jsou jedno z jídel, které se v této dietě mohou jíst

Čtěte také

Dieta podle Mačingové: Čím se řídit a čím ani náhodou

2. Sedíme u stolu, zatímco klimatizace chladí

Samozřejmě, ne každý má kancelářskou sedavou práci. Ale na druhou stranu, málokdo se v zaměstnání nadře jako dřevorubec. Bohužel často jíme neúměrně moc vzhledem k tomu, jak málo se v zaměstnání hýbeme. Platí také, že pokud je tělo dlouhodobě zvyklé na pohyb, který v práci máme, přizpůsobí se mu natolik, že klidně přibíráme, a aby se to změnilo, musíme na jídle ubrat. 

Mimochodem, své může udělat i klimatizace. Když je nám chladno, máme tendenci jíst tučnější jídla. Desítky kil navíc na chladicí zařízení asi nesvedeme, ale někdy hrají roli i maličkosti. Když se s kolegy nedá dohodnout na tom, že v místnosti nebude zbytečně mrazivo, hoďte přes sebe svetr nebo pléd. A hýbejte se – ideálně aspoň každou hodinu. Dělat dřepy vedle ostatních se vám asi nebude chtít, ale můžete se projít na chodbu nebo si seběhnout a vyběhnout schodiště. Platí to na zatuhlou páteř i na zimu. 

Čtěte také

Když uberete maso, ubude bílkovin. A to je škoda

Čtěte také

Přestat jíst maso při hubnutí nestačí. Uberete tuky, ale budou chybět bílkoviny

3. Příklady táhnou

Je těžké jíst zdravě, pokud to vaše okolí neřeší nebo vaši snahu dokonce shazuje. Také si spíše koupíte to, co ostatní, když nemáte žádný plán. Zámořská studie z roku 2014 – vydal jí časopis Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics – ukázala, že lidé skutečně mají vrozenou tendenci přizpůsobovat se i v jídle ostatním, a tak si klidně dají smažené jídlo stejně jako kolegové, ačkoli na něj nemají ani chuť a později si ho budou vyčítat. 

Účinná zbraň? Promyslete si předem, co a kdy budete v zaměstnání jist – řiďte se svým denním rytmem, pokud je to jen trochu možné. Odbornice na výživu Karolína Hlavatá ze společnosti Vím, co jím radí sestavit si jídelníček a časový plán oběda a ideálně i svačin. Zabráníte tak impulzivním nákupům. Nemá přitom smysl v práci hladovět, pak o to víc hrozí, že si něco příšerného koupíte cestou domů nebo že se přecpete u večeře s pocitem, že přece můžete, když jste půl dne nejedli. 

Čtěte také

Ryby a nezpracované potraviny prospívají celému organismu

Čtěte také

Všechno, co potřebujete vědět o okinawské dietě. Sází na nezpracované potraviny

4. Pijeme málo vody

Už neplatí, že kdo denně nevypije aspoň tři litry vody, ačkoli není žádné vedro, si ubližuje. Ale pít příliš málo, a navíc třeba jen kafe, taky není dobře. 

Spousta lidí pocit žízně dokonce potlačuje a nakonec si ho mylně vyloží jako hlad. Pokud je to i váš případ, zkuste osvědčený trik – nechce si na stole láhev s vodou (kupte si pro lepší motivaci nějakou pěknou), když ji budete mít stále na očích, doplňování tekutin bude jednodušší. 

Čtěte také

Ovoce a zelenina mají být základem jídelníčku

Čtěte také

Jak se s věkem zpomaluje metabolismus. O kolik méně musíte jíst

5. Pozor na noční směny

Zrádná je práce na směny – pokud například celou noc nejíte, abyste si pak dali pořádnou snídani a šli spát, neděláte dobře. Pro jednou se samozřejmě nic nestane, ale pokud míváte noční směny pravidelně, je záhodno na jich jíst podobně jako během dne. Tady zhruba po třech až čtyřech hodinách, ideálně vhodné svačiny nebo jídlo, které si přinesete už připravené z domova. 

Čtěte také

Raději se normálně najezte, než abyste celý večer uzobávala

Čtěte také

Po páté odpoledne se nesmí jíst. Mýtus, kterému vážně nemáte věřit