1. Nepřemýšlíte o tom, co jíte

Říkejme tomu bezduché stravování. Máme na mysli všechno to jídlo, které do sebe rychle naházíte, aniž byste se skutečně soustředili a věnovali pozornost tomu, co jíte a kolik toho sníte. Všechno to jídlo, které jíte u televize, počítače, s mobilem v ruce. Možná si takhle dáte jen malou svačinu, ale nebudete mít pocit, že jste si ji užili, a o to více toho sníte s další porcí o hodinu či dvě později. 

Potvrdila to studie publikovaná v časopise American Journal of Clinical Nutrition, která zjistila, že ti, kteří při jídle provádějí jiné činnosti, nakonec konzumují více kalorií, jedí rychleji a včas si neuvědomí, že už mají dost. 

Čtěte také

Zdá se, že alkohol v mnoha případech zcela blokuje odbourávání tuku

Čtěte také

Alkohol a dieta: Kolik můžete vypít, abyste hubnuli? Zřejmě ani deci

2. Příliš se díváte na televizi

Tady si asi každý dokáže dát jedna a jedna dohromady a dojde mu, že když leží několik hodin denně u obrazovky, moc kalorií tím nespálí. A že by bylo fajn část tohoto času věnovat cvičení. I když je to těžké, protože za sebou člověk třeba má celodenní směnu. Ale nejde jen o pohyb, je to složitější. 

Jak ukázal výzkum zveřejněný nedávno v časopise Journal of the American Medical Association (JAMA) – pokud denně strávíte dvě hodiny sledováním televize nebo třeba oblíbeného seriálu na notebooku, máte skoro o čtvrtinu vyšší riziko rozvoje obezity ve srovnání s někým, kdo si tenhle zvyk umí odpustit. 

Autoři studie tvrdí, že sledování televize stimuluje chuť k jídlu, vyvolává touhu po nezdravém jídle a často vede ke konzumaci větších porcí. Sledování televize navíc snižuje schopnost se správně rozhodnout, protože pozornost je soustředěna na obrazovku – a ne na zdravá jídla ve vaší kuchyni. 

Čtěte také

Zkuste si chvíli opravdu počítat kalorie, budete možná překvapená

Čtěte také

Věčná dietářka: Letos to zkuste s kalorickými tabulkami a počítejte každý gram

3. Nejíte dost zeleniny

Zelenina poskytuje množství zdravotních výhod, kterých je škoda nevyužít, jako je vláknina zdravá pro střeva, antioxidanty chránící imunitu či spoustu vitamínů. Ale nejde jen o ně. Zelenina vám pomůže se zasytit, a když si ji budete dávat na talíř ke každému jídlu, nakonec se naučíte jíst méně toho nezdravého a příliš kalorického. Navíc má zelenina sama o sobě tak málo kalorií, že si ji můžete dát kdykoli jen tak, na rozdíl třeba od ovoce. 

Čtěte také

Někdy to jinak než pod odborným dohledem nejde

Čtěte také

Hubnutí s odborníkem: Pro mnoho lidí je to jediné řešení. Sami to nezvládnou

4. Vynecháváte jídlo

Je pravda, že ani odborníci se neshodují v tom, kolik jídel denně je tak akorát, pokud chce být člověk zdravý nebo zhubnout. Obezitologové obvykle mluví o pěti až šesti jídlech, kromě snídaně, oběda a večeře počítají i se svačinami. 

Pokud někomu vyhovují jen tři jídla denně, je to třeba podle odborníka na výživu Pavla Suchánka úplně v pořádku. Zavádění svačin by mohlo v takovém případě znamenat, že člověk se začne přejídat. 

Ale pozor! Cestou ke zhubnutí není, pokud se rozhodnete změnit své návyky v tom, že začnete jedno své dosavadní jídlo, třeba snídani, vynechávat. Protože to daleko spíše než ke zhubnutí povede k tomu, že vás bude trápit neúměrná únava, zbytečný hlad a nakonec si ještě zpomalíte metabolismus. 

Daleko lepší než jídlo vynechávat je naplánovat si ho tak, aby bylo zdravé a svým způsobem dietní.

Čtěte také

Nemyslete jen na kila, ale i na zdraví

Čtěte také

Jak v šedesáti zhubnout deset kilo: Krok za krokem se hlavně zbavte tuku

 

5. Nepořádek v kuchyni

Tahle souvislost možná málokoho napadne, ale ledaskdo ji zažil na vlastní kůži. Pokud nestíháme uklidit v kuchyni, klesá naše chuť přemýšlet nad tím, jaké jídlo připravíme, natož abychom chystali něco zdravého. Daleko spíše sáhneme po něčem hotovém, co nezdravě zkombinujeme, a už vůbec nepřemýšlíme nad tím, kolik to v sobě skrývalo energie nebo třeba přidaných cukrů. Navíc si takové jídlo nejspíše ani nevychutnáme, takže o důvod víc se u toho dalšího přejíst. 

Čtěte také

Zapečeno se sýrem. Pozor na taková jídla, mají hodně na první pohled skrytých kalorií

Čtěte také

Deset deka šunky nevadí, deset deka sýra vadí. Má stejně kalorií jako dort

6. Nedostatek tekutin

Když jsme dehydratovaní, naše tělo často zaměňuje žízeň za hlad, takže místo abychom se prostě napili, cpeme do sebe kalorie, které nepotřebujeme. Dobrým způsobem, jak otestovat, zda máte skutečně hlad, je dát si sklenici vody a potom dvacet minut počkat, jestli se skutečně pořád cítíte nenasycení. 

Na druhou stranu neplatí, i když se to ještě celkem nedávno doporučovalo, že máte denně vypít alespoň tři čtyři litry vody. 

Čtěte také

Veselá mysl neznamená automaticky správnou váhu, ale pomůže k ní

Čtěte také

Intuitivní dieta pro začátečníky. Respektujte se, nesuďte se a buďte spokojení

7. Špatný spánek

Studie ukázaly, že lidé, kteří spí méně než šest hodin denně, jedí více a často volí potraviny s vysokým obsahem cukru, protože v nich podvědomě hledají energii, která jim schází. Ujistěte se, že každou noc spíte sedm až devět hodin, skutečně to funguje.  

Čtěte také

Jogurt je dovolený

Čtěte také

Dukanova dieta sází na tuky a bílkoviny: Čím se inspirovat a na co zapomenout