Jak už to tak bývá, velká životní setkání bývají zcela nečekaná. A nejinak tomu bylo u dvojice legendárních tvůrců, režiséra Václava Vorlíčka a scénáristy Miloše Macourka, které spojila svačina. Ano, čtete správně. "Jeli jsme tenkrát z Prahy do Zlína na filmový festival vlakem, který neměl jídelní vůz, a jeli jsme asi sedm hodin. Miloš stál na chodbě a z tašky vybíral takový malý balíčky, rozbaloval je a jedl. Byly to slaný sušenky proložený sýrem a šunkou," vzpomíná režisér Vorlíček na okamžik, kdy poprvé zahlédl scénáristu Macourka.

Kus žvance prolomil ledy a dvojice se pustila do rozhovoru, který skončil přislíbením spolupráce. Ta jim vydržela tři desítky let a nesla se primárně na vlně fantazie. Svědčí o tom rodinné filmy jako Dívka na koštěti, Jak utopit doktora Mráčka, Což takhle dát si špenát či Arabela. A právě posledně zmíněný seriál získal díky své originalitě věhlas i daleko za hranicemi.

Na první setkání Arabely a Petra Majera v podání Vladimíra Dlouhého zavzpomínejte ve videu:

Čtěte také

Keanu Reeves je jeden z nejcharismatičtějších holywoodských herců

Čtěte také

Skromný Keanu Reeves: Bohatství nosí v sobě. To, co má na účtu, posílá jiným

Jak to celé začalo?

Na úplném počátku Arabely stál producent západoněmecké televize VDR Gert Kaspar Müntefering, který si, uchvácen předešlou tvorbou dua Vorlíček - Macourek, objednal cosi mezi Dívkou na koštěti a Popelkou ve třinácti dílech. Na projekt uvolnil neuvěřitelný jeden milion západoněmeckých marek, které byly použity na hereckou elitu, nádherné kostýmy i špičkové triky a efekty.

Arabelu měla původně ztvárnit Šafránková

Pro roli princezny Arabely byla zprvu jasnou volbou Libuše Šafránková, těsně před natáčením ale onemocněla a nemohla na plac nastoupit. Režisér Vorlíček tak musel narychlo hledat náhradu. Ve filmu Smrt stopařek mu padla do oka Jana Nagyová. Libušky se však nechtěl jen tak vzdát a tak Slovenku Janu alespoň nadabovala. "Jsem šťastná, že to namluvila právě Libuška, protože tehdy nebyl čas se naučit dokonale česky. Pendlovala jsem mezi Prahou a Bratislavou, bylo to náročné," vzpomíná.

Čtěte také

Diabetes

Čtěte také

Strašák jménem cukrovka. Jak se jí vyhnout a co prozradí, že už ji máte

Rumburak nebyl zlý, jen nešťastný

Jak už to v pohádkách bývá, dobro vítězí nad zlem. A právě to v Arabele ztělesňuje čaroděj Rumburak v podání tehdy osmadvacetiletého Jiřího Lábuse. A že byl zlý? To si herec nemyslí. "Nebral jsem ho jako zápornou postavu. Chtěl lásku a nebyla mu dopřána, tak se malinko mstil. No a co?," zamýšlí se.

Jedna série nestačí, chceme víc!

Vzhledem k tomu, že seriál vznikal v době, kdy neexistovaly počítače, je plný klasických triků spočívajících ve využití zrcadel, či hrátkách s expozicí a perspektivou. "Bylo to poměrně obtížný. Ale vše jsme se naučili a dělali jsme to pak na milimetr přesně," nechal se před lety slyšet Vorlíček, který se o herce přetahoval s divadly a jinými filmovými produkcemi, kvůli čemuž natáčení trvalo téměř dva roky.

První díl spatřil světlo světa 25. prosince 1980 a producent Gert Kaspar Müntefering byl tak spokojený, že si u česko-slovenských autorů objednal rovnou dalších šestadvacet dílů. 29. května 1988 však přišla rána a štáb se musel vypořádat se smrtí ústřední postavy, herce Vladimíra Menšíka. Na výsledku seriálového pokračování, které dostalo složitý název Arabela se vrací aneb Rumburak králem říše pohádek, a které diváci poprvé zhlédli 24. prosince 1993, se tak podepsala nejen absence nezaměnitelného komika, ale také nedostatek nápadů samotných tvůrců.

Václav Vorlíček později přiznal, že i on zkrátka občas zažíval momenty, kdy nápady nepřicházely. Přesto další díly natočil dle svých slov poctivě, důstojně a jen s těmi nejlepšími úmysly. Podle kolegů a herců bylo ale pokračování slavného seriálu množstvím postav a efektů už zbytečně překombinované.

Čtěte také

Ondřej Vetchý

Čtěte také

Tak šel čas s Ondřejem Vetchým: Z kudrnatého čertiska vyšetrovatel vražd

A čárou přes rozpočet byla i změna v obsazení hlavní postavy Arabely. Jana Nagyová se totiž tehdy nedohodla s produkcí na výši honoráře, a tak byla nahrazena Miroslavou Šafránkovou, sestrou Libušky. "Bylo mi to velmi líto, i jsem si poplakala, ale smířila jsem se s tím. Asi to tak mělo být," přiznala Jana, která se ale stále cítí jako Arabela, jelikož právě ona byla tou první, kdo ji ztvárnil.

Ať už je to, jak chce, i přes všechny překážky seriál Arabela zůstává fenoménem, který znají diváci nejen u nás, ale také v Německu, Austrálii nebo Jižní Koreji. A to se dnes povede málokterému českému filmu.

Zdroj: vlasta.cz youtube.com/c/fiflipTV csfd.cz/film/71926-arabela/prehled/

Čtěte také

Artritida

Čtěte také

Artróza versus artritida: Faktory ovlivňující vznik i jak zabránit zhoršování

Čtěte také

Podzimní deprese

Čtěte také

Do boje s podzimní depresí: Psycholožka radí, jak ji zmírnit

Čtěte také

Yvetta Blanarovičová

Čtěte také

Yvetta Blanarovičová: O své pubertě, synovi i trampotách s čipernou maminkou