Artritida versus artróza

Artritida je zjednodušeně řečeno chronický zánět kloubů. Jedná se o velmi bolestivou záležitost, která má za následek deformaci a rozpad kloubních chrupavek. Existuje několik typů. Mezi ty zánětlivé spadá revmatoidní a psoriatická artritida a dna.

Nezánětlivým onemocněním je pak osteoartritida, neboli artróza. Podle Národního ústavu pro artritidu a muskuloskeletální a kožní nemoci jde o nejběžnější typ artritidy, který je způsoben běžným opotřebením kloubů a chrupavek, ale též například vlivem systémového onemocnění či následkem úrazu. Artróza se může objevit v jakémkoli kloubu v těle. Nejčastěji však postihuje kolenní a kyčelní klouby, páteř, případně rameno, prsty či zápěstí. Riziko se zvyšuje s věkem.

Čtěte také

Podzimní deprese

Čtěte také

Do boje s podzimní depresí: Psycholožka radí, jak ji zmírnit

Co způsobuje bolest?

Konec každé kosti je obalen chrupavkou, neboli kluzkou tkání, která kloubům usnadňuje pohyb. V průběhu času se ale chrupavka opotřebovává, až může zcela vymizet. To způsobí kontakt kostí a následnou bolest, ztuhlost a otok.

Nejčastější příznaky artritidy:

  • bolest a otok kloubů
  • zarudnutí kůže kolem postižených kloubů
  • snížený rozsah pohybu v postižených kloubech

Nejčastější příznaky artrózy:

  • bolest kloubů
  • ztuhlost kloubů
  • citlivost kolem postižených kloubů
  • snížená flexibilita postižených kloubů
  • strouhání kosti na kost nebo tření
  • kostní ostruhy, které se mohou vyvinout kolem postižených kloubů

Čtěte také

Yvetta Blanarovičová

Čtěte také

Yvetta Blanarovičová: O své pubertě, synovi i trampotách s čipernou maminkou

Které faktory ovlivňují  riziko vzniku artrózy i artritidy? A lze jim předejít?

1. Věk 

Artróza a jiné typy artritidy jsou častější u starších lidí.

2. Pohlaví

Zatímco u žen je větší pravděpodobnost vzniku artrózy a revmatoidní artritidy, muži častěji onemocní dnou.

3. Hmotnost

Nadváha vyvíjí větší tlak na klouby, což zvyšuje riziko vzniku nejen artrózy, ale také některých typů artritidy.

4. Zranění

Klouby mohou poškodit také nehody a infekce. Ty mohou zvýšit riziko artrózy i některých dalších typů artritidy.

5. Vrozená deformace kloubů

Zdeformovaná chrupavka a nerovné klouby bohužel zvyšují riziko artrózy.

6. Povolání

Máte fyzicky náročné zaměstnání, které vyžaduje velké zatížení kloubů, nebo pravidelně provozujete těžkou práci například na zahradě nebo kolem hospodářství? I to může zvýšit riziko artrózy.

7. Geny

Objevuje se artróza ve vaší rodinné anamnéze? Pak je tato diagnóza velmi pravděpodobná i u vás. Geny ovlivňují i šance na rozvoj revmatoidní artritidy.

Čtěte také

Dlouhověkost

Čtěte také

Tajemství dlouhověkosti: Vyhýbejte se chemii v kosmetice, pečujte o své vztahy

 

Jak se léčí artróza a další typy artritidy?

Zbavit se tohoto onemocnění již bohužel nedá, poškození kloubů je nevratné. Přesto existuje několik způsobů, jak si ulevit od bolesti a zabránit zhoršení.

1. Fyzikální terapie

Jedná se pravděpodobně o nejúčinnější metodu. Jak to probíhá? Terapeut vás naučí cvičení, která vám pomohou posílit svalstvo, stabilizovat klouby a udržet či znovu získat rozsah pohybu.

2. Pracovní terapie

Je doporučovaným doplňkem k fyzikální terapii. S pomocí terapeuta vymyslíte strategii na úpravu pracovního prostředí a zajetých návyků, která vám uleví od bolesti a pomůže tak lépe zvládat váš zdravotní stav.

3. Léky

Podpořit fyzikální léčbu můžete léky na předpis, injekční výživou se složkou kyseliny hyaluronové nebo vlastní krevní plasmy i volně prodejnými léčivy. Postup léčby vždy konzultujte se svým ošetřujícím lékařem.

4. Ortotika

Jedná se o ortopedické pomůcky, tedy dlahy, ortézy nebo vložky do bot, které pomáhají zmírnit tlak na poškozené klouby.

5. Náhrada kloubu

Endoprotéza, neboli výměna poškozeného kloubu, je brána jako poslední možnost, pro niž se lidé rozhodují až v těch nejzazších případech. Lékař výměnu kloubu obvykle doporučí až ve chvíli, kdy selhala veškerá neinvazivní léčba. Život s umělým kloubem je však plnohodnotný a není třeba se ho obávat.

I s artritidou a artrózou lze vést normální život bez velkých bolestí. Je nutné však vědět, jak si pomoci. Nebojte se proto informovat o možnostech u svého ošetřujícího ortopeda.

Zdroj: vlasta.cz www.healthline.com/health/arthrosis-vs-arthritis#takeaway

Čtěte také

Migréna

Čtěte také

Proč mě tak často bolí hlava? 7 otázek a odpovědí chronického migrenika

Čtěte také

Jóga

Čtěte také

Co jste nevěděli o józe? Snižuje chronický zánět i pomáhá při syndromu vyhoření

Čtěte také

Hemoroid

Čtěte také

Chcete předejít hemoroidům? Nečtěte si na toaletě. A jak se jich zbavit navždy?