Proč by měly ženy jíst banány? Díky draslíku pomáhají chránit jejich srdce

Ivana Ašenbrenerová | 14. 9. 2022

Kromě toho, že dobře chutnají, obsahují taky spoustu draslíku. Podle nejnovějších studií právě draslík zlepšuje zdraví srdce, a to především žen. Takže jasný signál, abyste se jich nebála a klidně si je pravidelně dopřála, třeba ráno ke snídani spolu s jogurtem či tvarohem.

Naše strava je bohužel plná nadbytečné soli. A nadbytek soli vede ke zvýšenému krevnímu tlaku, a tedy i zvýšenému riziku srdečních infarktů a mrtvic. Proto se odborníci zaměřili na souvislost mezi draslíkem a solí. Výsledky studie, kterou prováděli na Amsterdam University Medical Centerʼs v Nizozemsku, jasně ukázaly, že draslík má pozitivní vliv na srdce, protože pomáhá tělu vylučovat více sodíku močí.

Omezení soli nebo více draslíku?

Určitě by bylo fajn omezit příjem soli a pokud možno nesolit téměř vůbec. Toho je ale těžké dosáhnout, zvláště pokud naše strava obsahuje spoustu zpracovaných potravin. Jak říká autor studie Liffert Vogt, sledovali asi 25 tisíc britských mužů a žen ve věku nad 40 let. Účastníci vyplnili dotazníky o svých životních návycích a vědci pak analyzovali jejich vzorky krve a moči. Každý den kontrolní skupina dostávala jeden gram draslíku a druhá skupina nikoli.

Usušte si vlastní bylinky. Jak na to? Sušičku potravin nepotřebujete
Zdraví

Usušte si vlastní bylinky. Jak na to? Sušičku potravin nepotřebujete

Překvapivé spojení sodíku a draslíku

Vědci zjistili, že jakmile rostla u žen spotřeba draslíku, podstatně klesal jejich systolický krevní tlak, a to až o 2,4 mm/Hg. Jakmile se zvyšoval příjem sodíku, tlak stoupal. U mužů však žádná souvislost mezi draslíkem a krevním tlakem zjištěna nebyla. Po zohlednění všech faktorů, jako byl věk, pohlaví, index tělesné hmotnosti, kouření, požívání alkoholu, cukrovka a další, výzkumníci zjistili, že ženy s nejvyšším příjmem draslíku měly o 11 procent nižší riziko srdečních onemocnění. A co je zajímavé, vztah mezi draslíkem a srdečními příhodami neovlivnilo množství soli ve stravě.

Vzorový jídelníček! Takhle jezte celý týden a naučíte se hubnout
Hubnutí

Vzorový jídelníček! Takhle jezte celý týden a naučíte se hubnout

Ženám prospívá draslík více

Jak se tedy ukazuje, draslík pomáhá chránit zdraví srdce, ale ženy z toho mají větší prospěch než muži. Vztah mezi draslíkem a kardiovaskulárními příhodami byl stejný bez ohledu na příjem soli, což naznačuje, že draslík má kromě zvýšeného vylučování sodíku i jiné možnosti, jak ochránit srdce. Lékaři doporučují užívat aspoň 3,5 gramu draslíku denně. A právě banány patří k potravinám s nejvyšším obsahem draslíku – 100 gramů banánu má 385 mg. Kromě banánu obsahují hodně draslíku také avokádo, brambory či bílé fazole.

Zdroj: Vlasta.cz, European Heart Journal, https://www.eurekalert.org/news-releases/959223

Syndrom zlomeného srdce existuje. Podobá se infarktu
Zdraví

Syndrom zlomeného srdce existuje. Podobá se infarktu

Autismus? Rodiče pomohli synovi tak, že nepotřebuje asistenta. Změnili stravu
Zdraví

Autismus? Rodiče pomohli synovi tak, že nepotřebuje asistenta. Změnili stravu

Jste cholerici? Ovládněte svůj hněv. Pomůže vztekací místnost, ale i komunikace
Zdraví

Jste cholerici? Ovládněte svůj hněv. Pomůže vztekací místnost, ale i komunikace

Tagy Amsterdam banán draslík krevní tlak Nizozemsko strava sůl zdraví