Naše strava je bohužel plná nadbytečné soli. A nadbytek soli vede ke zvýšenému krevnímu tlaku, a tedy i zvýšenému riziku srdečních infarktů a mrtvic. Proto se odborníci zaměřili na souvislost mezi draslíkem a solí. Výsledky studie, kterou prováděli na Amsterdam University Medical Centerʼs v Nizozemsku, jasně ukázaly, že draslík má pozitivní vliv na srdce, protože pomáhá tělu vylučovat více sodíku močí.

Omezení soli nebo více draslíku?

Určitě by bylo fajn omezit příjem soli a pokud možno nesolit téměř vůbec. Toho je ale těžké dosáhnout, zvláště pokud naše strava obsahuje spoustu zpracovaných potravin. Jak říká autor studie Liffert Vogt, sledovali asi 25 tisíc britských mužů a žen ve věku nad 40 let. Účastníci vyplnili dotazníky o svých životních návycích a vědci pak analyzovali jejich vzorky krve a moči. Každý den kontrolní skupina dostávala jeden gram draslíku a druhá skupina nikoli.

Čtěte také

Sušené bylinky vám ušetří rozpočet

Čtěte také

Usušte si vlastní bylinky. Jak na to? Sušičku potravin nepotřebujete

Překvapivé spojení sodíku a draslíku

Vědci zjistili, že jakmile rostla u žen spotřeba draslíku, podstatně klesal jejich systolický krevní tlak, a to až o 2,4 mm/Hg. Jakmile se zvyšoval příjem sodíku, tlak stoupal. U mužů však žádná souvislost mezi draslíkem a krevním tlakem zjištěna nebyla. Po zohlednění všech faktorů, jako byl věk, pohlaví, index tělesné hmotnosti, kouření, požívání alkoholu, cukrovka a další, výzkumníci zjistili, že ženy s nejvyšším příjmem draslíku měly o 11 procent nižší riziko srdečních onemocnění. A co je zajímavé, vztah mezi draslíkem a srdečními příhodami neovlivnilo množství soli ve stravě.

Čtěte také

Vzorový jídelníček k redukci váhy

Čtěte také

Vzorový jídelníček! Takhle jezte celý týden a naučíte se hubnout

Ženám prospívá draslík více

Jak se tedy ukazuje, draslík pomáhá chránit zdraví srdce, ale ženy z toho mají větší prospěch než muži. Vztah mezi draslíkem a kardiovaskulárními příhodami byl stejný bez ohledu na příjem soli, což naznačuje, že draslík má kromě zvýšeného vylučování sodíku i jiné možnosti, jak ochránit srdce. Lékaři doporučují užívat aspoň 3,5 gramu draslíku denně. A právě banány patří k potravinám s nejvyšším obsahem draslíku – 100 gramů banánu má 385 mg. Kromě banánu obsahují hodně draslíku také avokádo, brambory či bílé fazole.

Zdroj: Vlasta.cz, European Heart Journal, https://www.eurekalert.org/news-releases/959223

Čtěte také

Syndrom zlomeného srdce se podobá infarktu

Čtěte také

Syndrom zlomeného srdce existuje. Podobá se infarktu

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Autismus? Rodiče pomohli synovi tak, že nepotřebuje asistenta. Změnili stravu

Čtěte také

Zvládnout stres je někdy náročné

Čtěte také

Jste cholerici? Ovládněte svůj hněv. Pomůže vztekací místnost, ale i komunikace