Lidské tělo jo hodně soběstačné, ale všechno, co potřebuje ke svému fungování, si přesto vyrobit nedokáže. Základní živiny se dělí dvou kategorií. První jsou mikroživiny, kterých potřebujeme skutečně maličko – patří sem například vitamíny a minerály, ale neobejdeme se bez nich, Druhou skupinou jsou makroživiny, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky.  A také voda.

Jinými slovy, existuje šest základních živin: vitamíny, minerály, bílkoviny, tuky, voda a sacharidy. A tohle o nich potřebujete vědět.

Čtěte také

Jídlo

Čtěte také

Překvapivé příznaky menopauzy. Kovová chuť v ústech nebo averze na jídlo

1. Vitamíny

Strava bohatá na zeleninu, ovoce a libové bílkoviny by měla člověku poskytnout dostatek vitamínů, bez kterých se neobejde. Ale pokud člověk nemá dostatečně pestrou stravu nebo má například nějaké potíže s trávením, může potřebovat i potravinové doplňky s vitamíny.

Vitamíny potřebujeme kvůli silné imunitě, včetně snížení rizika rozvoje některých druhů rakoviny.  Máme díky nim silné zuby a kosti, protože napomáhají vstřebávání vápníku, dále pomáhají tělu metabolizovat bílkoviny a sacharidy, mají vliv na činnost mozku, prospívají krvetvorbě a zdraví kůže.

Existuje 13 základních vitamínů, které se dělí do dvou skupin: rozpustné v tucích (vitamíny A, D, E a K) a rozpustné ve vodě: B-1, B-12, B-6, B-2, B-5, B-3,  B-9 a vitamín B-7 (biotin), vitamín C.

Čtěte také

Alzheimerova choroba začíná nenápadně a neexistuje na ni lék.

Čtěte také

Pokud si nepamatujete tyto čtyři věci, může to být příznak Alzheimerovy choroby

2. Minerály

Patří sem minerály a stopové prvky. Mezi nezbytné minerály patří hořčík, vápník, fosfor, síra, sodík, draslík, chlorid sodný – tělo díky nim umí hospodařit s vodou, má zdravou kůži, vlasy a nehty, zdravé kosti. Mezi stopové prvky, bez nichž se neobejdeme, patří železo, selen, zinek, mangan, chrom, měď, jód, fluorid, molybden, potřebujeme je kvůli silným kostem, správné srážlivosti krve a hlídání krevného tlaku, fungující imunitě a jako prevenci zubního kazu.

Dostatek minerálů a stopových prvků nám zajistí přiměřený příjem červeného masa, mořské ryby a plody, mléko a další mléčné výrobky, ořechy a semena, zelenina, zejména listová, ovoce, drůbež, žloutky, luštěniny a cereálie obohacené o minerály a stopové prvky.

Čtěte také

Inkontinence

Čtěte také

Jak řešit inkontinenci, když posilování pánevního dna nestačí

3. Bílkoviny

Bílkoviny neboli proteiny zajišťují růst a vývoj svalů, kostí, vlasů a kůže, podílejí se na tvorbě protilátek, hormonů a dalších nezbytných látek. V případě potřeby slouží jako zdroj paliva pro buňky a tkáně. Jejich příjem dokážeme pokrýt ze stravy, pokud jíme následující: červené maso, volte jen libové, drůbež, ryby a další mořské plody, fazole a luštěniny, vejce, mléčné výrobky, sója, ořechy, některá zrna, včetně quinoy.

4. Tuky

Lidé si často myslí, že tuk rovná se vždy ohrožení zdraví a váhy, ale tak jednoduché to není – některé tuky je dobré omezit, ale jiné jsou pro lidské tělo nezbytné. Dodávají tělu energii a pomáhají mu plnit řadu funkcí. Je však nezbytné konzumovat zdravé tuky, jako jsou mononenasycené a polynenasycené tuky, a naopak se pokud možno vyhnout nasyceným a trans-tukům.Zdravé tuky potřebujeme , protože následující procesy se bez nich neobejdou: růst buněk, budování nových buněk, srážení krve, tuky přispívají rovněž ke snížení rizika srdečních chorob a cukrovky 2. typu, vyrovnávají hladinu cukru v krvi, přispívají ke zdravému fungování mozku, vstřebávání minerálů a vitamínů, produkci hormonů.

Mezi zdroje zdravých tuků patří ořechy, ryby, jako je losos a tuňák, rostlinné oleje, semena.

Čtěte také

Strečink

Čtěte také

Strečink každý den: Skryté benefity i jak s ním začít, aby krk a záda nebolela

5. Sacharidy

Sacharidy jsou pro tělo nezbytné. Jsou to cukry nebo škroby, které poskytují energii pro všechny buňky a tkáně v těle. Sacharidy se dělí na jednoduché a složité, příjem prvních z nich je záhodno omezit, jde například o sladkosti, ale také třeba o bílé pečivo. Tělo ale zcela určitě potřebuje komplexní sacharidy, aby mělo silný imunitní a nervový systém, výkonný mozek, dostatek energie a zdravé trávení.

Příklady zdrojů komplexních sacharidů: quinoa, hnědá rýže, zelenina, celozrnné těstoviny, chléb a další pečivo, ovesné vločky, ovoce.

6. Voda

Voda je pravděpodobně nejdůležitější základní živinou, kterou člověk potřebuje. Člověk bez ní přežije sotva několik dní a i mírná dehydratace vede k bolesti hlavy a zhoršení fyzické a duševní výkonnosti. Ostatně, lidské tělo se skládá převážně z vody a ke svému fungování ji potřebuje každá buňka našeho těla. Voda mimo jiné pomáhá k vyplavování toxinů, pomáhá transportovat živiny, díky ní netrpíme zácpou. Nejlepším zdrojem vody je pití přírodní, neslazené vody z kohoutku nebo balené vody. Lidé, kteří nemají rádi chuť obyčejné vody, si do ní mohou přidat šťávu z citronu nebo jiného citrusového ovoce.

ZDROJE: Vlasta.czhttps://www.healthline.com/health/food-nutrition/six-essential-nutrients, https://www.medicalnewstoday.com/articles/326132

Čtěte také

Doplňky s česnekem podle nové studie cholesterol nesnižují

Čtěte také

Česnekové doplňky stravy cholesterol nesnižují, ale zvyšují hladinu toho „zlého“

Čtěte také

Inkontinence

Čtěte také

Jak řešit inkontinenci, když posilování pánevního dna nestačí

Čtěte také

Diabetes

Čtěte také

Strašák jménem cukrovka. Jak se jí vyhnout a co prozradí, že už ji máte