Odborníci dělí bolesti hlavy na několik základních typů. Tenzní bolesti hlavy jsou patrně způsobeny stahy svalů hlavy či šíje a jejich napětím. Projevují se jako stálý a tupý tlak a nejsou doprovázeny zvracením a světloplachostí. Mohou trvat poměrně dlouho, obvykle je vyprovokuje stres, hluk, dehydratace, příliš intenzivní sledování televize. Tento typ bolesti se dá poměrně snadno zvládnout, pokud si dáte pozor na příčiny, které ji vyvolávají. Prospěšné bývají relaxace a fyzický pohyb – stačí třeba obyčejná procházka, někdy pomůže i jen změna činnosti, vypití sklenice vody nebo ledový obklad.

Migréna

Migréna je záchvatovité onemocnění způsobené zúžením cév v týlní oblasti. Silná bolest hlavy přichází, až když dojde k následnému rozšíření cévního řečiště mimo lebku. Přesnou příčinu migrény vědci dosud nezjistili.

Jak rozeznat migrénu

Projevem migrény je pulzující, často jednostranná bolest především v čelní části hlavy provázená nevolností, citlivostí na světlo i zvuky a poruchami zraku. Sklon k migrénám je dědičný. Možných spouštěčů je celá řada: například citlivost na určité potraviny nebo potravinové příměsi, stres, hormonální výkyvy během menstruačního cyklu, orální antikoncepce, úbytek kofeinu, sezonní změny počasí, silné osvětlení či určité pachy, konzumace alkoholu nebo kouření. Pokud původce nemoci zjistíte, vyhýbejte se jim!

Alternativní léčba

  • Akupunktura Pokud máte ve svém okolí prověřeného odborníka, můžete zkusit akupunkturu. Stimulací určitých bodů lze snížit množství, nebo dokonce odstranit nutnost užívání léků. Lékaře, kteří se věnují akupunktuře, najdete na internetových stránkách České lékařské komory www.lkcr.cz nebo na stránkách České akupunkturistické společnosti www.akupunktura.cz.
  • Reflexní terapie Speciální masáž chodidel prováděná zkušeným terapeutem stimuluje narušené orgány a funkce a může pomoci při bolestech hlavy a při migréně. 
  • Akupresura Ulevit od bolesti si můžete i sami pomocí akupresury: palci obou rukou zmáčkněte na 10 vteřin místo mezi obočím. Při stlačení bodu se uvolněte a zhluboka dýchejte. 
  • Homeopatie Věříte-li homeopatickým přípravkům, můžete vyzkoušet Belladonnu (při pulzující bolesti zhoršující se hlukem a světlem), Bryonii (při prudkých bolestech zhoršujících se při pohybu) nebo Ignatii (při bolestech z náhlého citového stresu).

Bylinky proti migréně

Intenzitu i četnost migrén snižuje kopretina řimbaba. Každé ráno užívejte výtažek z této byliny, ale počítejte s tím, že maximální preventivní účinky se mohou dostavit až po několika měsících terapie. Účinné jsou také její čerstvé lístky, které však mohou způsobit vznik aft, proto je raději jezte například nasekané na chlebu s máslem.

Související články

Lněné semínko

Lněné semínko je bohaté na esenciální mastné kyseliny, které tělu pomáhají snižovat hladinu prostaglandinů, hormonálních látek podílejících se na vzniku zánětů a stahování cév. Užívejte 1–2 lžičky mletého lněného semínka denně. Vhodný je také olej ze lněného semínka, který je nutno skladovat v chladničce a chránit před přímým světlem. Přidávejte si ho do pomazánek a salátových zálivek.

Devětsil

Extrakt z kořene devětsilu lékařského obsahuje protizánětlivé a protikřečové sloučeniny, ale pozor – negativním účinkem je občasné říhání.

Vrbová kůra

Kůra vrby bílé obsahuje salicyláty podobné účinným látkám v acylpyrinu: v hrnku vody vařte 1 až 3 g sušené vrbové kůry asi 10 minut a tento odvar pijte 3x denně. Neužívejte, pokud trpíte alergií na salicyláty včetně acylpyrinu!

Domácí prostředky proti bolesti hlavy

  • Zkuste vypít šálek rozmarýnového čaje, který má zabraňovat zhoršení bolestí. Připravíte si ho tak, že lžičku sušeného rozmarýnu zalijete šálkem vroucí vody, necháte 10 minut vylouhovat a scedíte. 
  • Proti bolestem hlavy působí i nápoj ze silného černého čaje s několika nadrcenými hřebíčky. Čaj obsahuje kofein a hřebíček má protizánětlivé vlastnosti. 
  • Vypijte velkou sklenici vody. Častou příčinou bolestí hlavy bývá dehydratace. 
  • Připravte si šálek silné kávy. Kofein omezuje rozšiřování cév a díky tomuto účinku může zmírnit i bolest hlavy. Proto se také přidává do některých léků, jako je například paralen nebo valetol. Kofeinovou kúru raději vynechejte, pokud kávu pijete často – pokles hladiny kofeinu může následně vyvolat bolesti hlavy, takže byste se dostali do bludného kruhu. 
  • Jezte mandle, obsahují látky tišící bolest. 
  • Uvažte si stahující obklad: kolem čela si oviňte čelenku, šátek nebo obinadlo a stáhněte je tak, abyste pocítili mírný tlak kolem hlavy. Omezení průtoku krve do hlavy může pomoci zmírnit bolest způsobovanou otokem cév. Obklad můžete předem namočit do octa, který se používá jako tradiční prostředek proti bolestem hlavy. 
  • Trpíte-li migrénami, potírejte si občas šíji studenou vodou.

Levandulová a mátová aromaterapie

Některé druhy aromatických olejů, zvláště levandulový, pomáhají uvolnit napětí a zmírňují bolesti hlavy. Trochu levandulového oleje si jemně vmasírujte do pokožky na čele a spáncích, lehněte si na záda a vdechujte uvolňující vůni. Relaxujte nejlépe v klidné, chladné a zatemněné místnosti.

K levandulovému oleji můžete přidat mátový olej nebo použít jen ten. Je v něm obsažen mentol, který pomáhá odstranit bolest. Jeho vůně nejprve stimuluje nervová zakončení, která způsobují bolesti hlavy, a posléze přináší jejich uvolnění. V rozprašovači smíchejte sedm kapek levandulového oleje se třemi kapkami mátového oleje a vdechujte zklidňující aroma. Místo rozprašování můžete nakapat pár kapek mátového oleje na papírový kapesníček a zhluboka vdechovat jeho vůni.

Mátový čaj na oči

Vyždímejte dva mokré sáčky mátového čaje a na pět minut si je přiložte na zavřená víčka nebo na čelo. Mátový esenciální olej můžete rovněž aplikovat na čelo a spánky (pozor na oči).

Prevence bývá jednodušší než vlastní léčba

Vyzkoušejte následující doporučení:

  • Vyhýbejte se potravinovým spouštěčům, k nimž patří kořeněné výrobky z masa (například paprikové klobásy a salámy a další uzeniny), zralé sýry, červené víno, citrusy, kofein či čokoláda, glutamát sodný a umělá sladidla.
  • Jezte více ovoce, zeleniny a luštěnin – obsažená vláknina pomáhá odstraňovat z těla toxiny včetně nadbytečných estrogenů (důležité pro ženy, které trpí migrénami v souvislosti s menstruačním cyklem).
  • Aspoň 4x týdně si dopřejte tučné ryby – jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které zřejmě snižují frekvenci a intenzitu migrén.
  • Při záchvatu migrény popíjejte čerstvý zázvorový čaj – kousek oloupaného zázvoru vhoďte do hrnku vroucí vody a nechte 10 minut louhovat. Čaj můžete osladit medem. Není přesně známo, jak zázvor proti migrénám působí – patrně ovlivňuje prostaglandiny, látky podobné hormonům, které podporují vznik zánětu. Zázvor také tlumí nevolnost, která migrénu často provází.
  • Jezte potraviny bohaté na hořčík, jeho nízká hladina může vyvolat citlivost mozku vůči aktivátorům migrény. Spoustu hořčíku obsahují celozrnné obiloviny, luštěniny, listová zelenina a především dýňová semínka.

Kdy se obrátit na lékaře

Kvůli občasným bolestem hlavy se nemusíte znepokojovat. Zato náhlé a velmi silné bolesti mohou signalizovat závažný problém. Neodkladná lékařská pomoc je nutná v případě, kdy je silná bolest hlavy spojená se zastřeným viděním nebo s neschopností ovládat určité části těla! Na lékaře se rovněž obraťte, je-li bolest provázena horečkou, ztuhlou šíjí, přerušovanou řečí nebo zmateností, zvláště po úderu do hlavy. Lékaře kontaktujte, pokud vás hlava bolí opakovaně, například třikrát či vícekrát za týden, nebo když denně musíte užívat léky proti bolesti.

Pomůže i masáž

Požádejte někoho, aby vás namasíroval, zatímco vy klidně ležíte. Začněte masáží čela: masér si klekne za vaší hlavou a položí palce na střed vašeho čela přímo nad obočí, prsty nechá po stranách hlavy. Potom táhne palce směrem ke spánkům. Když se dostane až k okraji vlasů, celý pohyb opakuje, ale vždy o něco výš. Tak vám hladivými, klouzavými pohyby namasíruje celé čelo. Poté by měla následovat masáž spánků: Masírující položí prsty na spánky a bříšky prstů je asi na 10 sekund přistiskne. Postupně uvolňuje tlak a masíruje spánky malými krouživými pohyby prstů.

Chlad, vlhko, vzduch

Upravte si prostředí doma i na pracovišti: snižte teplotu vytápění, častěji větrejte, zvlhčujte vzduch (zvlhčovači nebo aspoň pokojovými květinami), vyberte si vhodné umělé osvětlení, možná byste mohli vyzkoušet i ionizátor vzduchu, nekuřte a nepobývejte v zakouřeném prostředí.

ZDROJ: časopis Vlasta, healthline.com, everydayhealth.com

Související články