Česnek je super věc a je skvělý pomocník na spoustu zdravotních neduhů, ale jak nyní vědci zjistili, na hladinu cholesterolu vliv nemá. Nedávno publikovaná studie dokonce zjistila, že oblíbený doplněk s česnekem může váš cholesterol zvýšit.

Dobrý a špatný cholesterol

Cholesterol je látka v krvi, kterou naše tělo potřebuje k budování zdravých buněk. Pokud se ale hladina cholesterolu zvýší až moc, tukové usazeniny mohou ucpávat cévy a vést k infarktu či mozkové příhodě. Lipoprotein s vysokou hustotou (HDL) je známý jako „dobrý“ cholesterol a má za úkol shromažďovat přebytečný cholesterol a odvádět ho zpět do jater, aby neucpával vaše tepny. Naopak lipoprotein s nízkou hustotou (LDL) je známý jako „špatný“ cholesterol, protože ucpává stěny tepen a transportuje částice cholesterolu po celém těle.

Pokud jde o HDL, čím vyšší jeho hodnota, tím lépe. Normální hodnoty se liší podle pohlaví. U žen by to mělo být alespoň 1,2-2,7 mmol/l, u mužů 1,0-2,1 mmol/l. Hodnoty nižší než 1 mmol/l už představují zvýšené riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění, hodnoty nad 1 mmol/l u mužů a 1,2 mmol/l u žen naopak riziko snižují. U LDL je to naopak – čím nižší číslo, tím lépe. Ideální hodnoty jsou do 3,4 mmol/l, zvýšené riziko je v případě 3,4-4,1 mmol/l a vážné riziko hrozí v případě, že hodnoty se pohybují nad 4,1 mmol/l.  

Čtěte také

Hranolky

Čtěte také

Na hranolky zapomeňte! Některá jídla zhoršují průběh menstruace

Doplňky s česnekem zvyšují LDL

Podle studie zveřejněné v listopadu 2022 v časopise Journal of the American College of Cardiology, byste neměli sahat po lahvičce s česnekovými doplňky, pokud chcete snížit hladinu LDL cholesterolu.  Ve studii výzkumníci sledovali 190 pacientů během 28 dnů a porovnávali výsledky cholesterolu u těch, kteří užívali placebo, těch, kteří užívali statiny (léky na snížení cholesterolu) a těch, kteří užívali jeden z následujících šesti doplňků stravy: česnek, červená kvasnicová rýže, rybí tuk, skořice, kurkuma a rostlinné steroly. Výsledky byly překvapivé - u pacientů, kteří užívali doplňky stravy s česnekem, došlo ke zvýšení LDL ("špatného" cholesterolu) o téměř osm procent!

Čtěte také

Inkontinence

Čtěte také

Inkontinenci řeší jen zlomek žen, pro některé je to normální. Řešení existuje

Vyhazovat je ale nemusíte

I když zřejmě potravinové doplňky s česnekem nejsou kouzelnou vstupenkou ke snížení LDL, mohou stále poskytovat řadu benefitů pro zdraví. Jak říká Jessica DeGore, registrovaná dietoložka a výživová poradkyně, česnekové doplňky prokázaly vynikající účinky na podporu zdraví a prevenci nemocí u mnoha běžných nemocí, jako je rakovina, kardiovaskulární a metabolické poruchy, krevní tlak a cukrovka. Českem má totiž prokazatelně antioxidační, protizánětlivé vlastnosti, které můžou pomoci snížit krevní tlak a velmi účinně taky pomáhají při nachlazení a jiných virových infektech.  

 

Zdroj: Vlasta.czhttps://northtexaskidney.com/dietary-supplements-dont-lower-bad-cholesterol-new-study-suggests-today/, 

https://bestlifeonline.com/garlic-supplements-increase-cholesterol-news/

https://www.verywellhealth.com/can-garlic-lower-your-cholesterol-698110

Čtěte také

Vypadávání vlasů

Čtěte také

Vypadávání vlasů na podzim. Co děláme špatně a jak je hýčkat

Čtěte také

Dieta podle znamení zvěrokruhu

Čtěte také

Dieta podle znamení zvěrokruhu: Takhle zhubnou Berani, Lvi a Střelci

Čtěte také

Žena a muž

Čtěte také

Pozor na milosrdné lži. Malá bílá lež může mít následky