Celé roky jsme věřili tomu, že BMI je skvělým ukazatelem zdraví i váhy, jenže se ukazuje, že bychom se na něj zase tolik spoléhat neměli. Protože například sportující lidé se spoustou svalů budou mít body mass index mezi 25 a 30, což by svědčilo o nadváze – to je samozřejmě nesmysl. Protože svaly zkrátka váží více než tuk. A pokud má někdo BMI lehce nad ideálem a k tomu útlý pas, je pravděpodobně štíhlý a ještě mu nehrozí infarkt ani podobné potíže. Nejde jen o dojem, potvrzuje to i studie, kterou nedávno přinesl odborný časopis The Lancet. 

Čtěte také

Čtěte také

Potraviny, co vám usnadní shazování pneumatiky na břiše


Jinými slovy, vzhledem ke zdraví a nakonec i k váze je vhodnější sledovat poměr pasu a boků. „Ten skutečně popisuje tvar postavy lépe a zároveň je podle něj možné posoudit případnou abdominální obezitu,“ potvrdil odborník na zdravé stravování a pohyb Pavel Suchánek z pražského IKEM, který zároveň spolupracuje se společností FITbee. Abdominální obezitou míní tuk ukládající se uvnitř břicha, mezi orgány, který je nejnebezpečnější.

Lidé, kteří mají sice širší boky, ale štíhlý pas, na tom mohou být co do zdraví lépe než ti, kdo mezi nimi takový rozdíl nemají. Lidé s postavou typu hruška jsou zkrátka zdravější – alespoň většinou – než „jablka“. Převedeno na čísla – kdo má špatný poměr pasu a boků, tomu hrozí infarkt s třikrát větší pravděpodobností. 

Čtěte také

Pohyb je v menopauze důležitý stejně jako kvalitní strava. Cvičení potřebují kosti i svaly, aby byly pevné.

Čtěte také

Pohyb a menopauza: V kondici zůstanete jen díky správnému cvičeni. Jaké zvolit

Tak kolik máte v pase?   

Ženy by podle Pavla Suchánka v pase neměly ideálně mít více než 80 centimetrů, muži více než 94 centimetrů. Riziko výrazně stoupá, když si ženy v pase naměří více než 88 centimetrů a muži přes 102 centimetrů. 

Použijte k tomu krejčovský metr a změřte svůj pas v místě, kde je nejužší, obvykle to bývá těsně nad pupkem. Pak změřte své boky v místě, kde máte nejširší hýždě. Pak první číslo vydělte druhým: pokud máte v pase 80 centimetrů a přes boky 100, bude výpočet vypadat takto: 80 : 100 = 0,8 (ideální hodnota). 

Pokud jde o poměr pasu a boků, u žen by se mělo varovné světélko rozsvítit, pokud jejich poměr pasu a boků stoupne nad 0,85, muže by měl varovat poměr 0,9 a vyšší. Ovšem pozor, hodně štíhlí lidé, kteří takzvaně „nemají žádné boky“, budou mít tenhle poměr rozhodně vyšší a bude to v pořádku. Panikařit je třeba, když budete mít zároveň vyšší obvod pasu. 

Čtěte také

Jeden z nejlepších zdrojů bílkovin jsou mléčné výrobky

Čtěte také

Svatá trojice: skyr, tvaroh a maso! Kolik bílkovin jíst při dietě a nehladovět

A jak se počítá BMI?   

Možná přemýšlíte nejen o tom, zda máte ideální BMI nebo poměr pasu a boků, ale také o tom, zda jste štíhlí, máte nadváhu nebo zda už je vaším problémem obezita. Podle lékařů se dá o nadváze mluvit, pokud máte dvacet a více procent nad ideální hmotnost podle BMI.

BMI neboli Body Mass Index je všeobecný vzorec, který na sebe může aplikovat kdokoli z nás. Jde o poměr mezi váhou a výškou, který by měl vypovědět něco o tom, jestli náhodou netrpíme nadváhou či podváhou. Ačkoli jde o celkem spolehlivý ukazatel, nelze se jím řídit úplně na sto procent. Pokud bude muž měřit pouhých 160 centimetrů a vážit 80 kilogramů, přičemž to budou převážně jen svaly, výsledek bude hovořit o nadváze. Podobně zavádějící mohou být výsledky i u starších lidí. Výpočet je jednoduchý. Svou tělesnou váhu v kilogramech vydělte svou výškou v metrech na druhou.

Praktický příklad? Tady ho máte – pokud někdo měří 170 cm a váží 90 kilo, vypadá výpočet takto: 90 : (1,7 × 1,7) = 90 : 2,89 = BMI 31,142. Průměrné BMI Čechů je 25,2.

BMI Kategorie Zdravotní rizika
méně než 18,5 podváha vysoká
18,5–24,9 norma minimální
25,0–29,9 nadváha nízká až lehce vyšší
30,0–34,9 obezita
1. stupně
zvýšená
35,0–39,9 obezita
2. stupně (závažná)
vysoká
více než 40,0 obezita
3. stupně (vysoká)
velmi vysoká

Čtěte také

Čtěte také

Jak odolat chutím na čokoládu nebo řízek? Držte se těchto pravidel!