Psychologové online psychologické poradny Mojra.cz se rozhodli, že při příležitosti Světového dne duševního zdraví, který již několik let připadá na 10. října, připomenou ženám, že starat se o svou duševní pohodu je třeba! V dnešním článku pro vás Mgr. Barbora Janovská, psycholožka online poradny Mojra.cz, shromáždila nejčastější důvody, které ženám v péči o sebe sama brání. Zároveň chce článek upozornit na duševní obtíže, kterým ženy nejčastěji musí čelit a jak s nimi zatočit.

Čtěte také

Jaká je vaše pracovní morálka

Čtěte také

Prokrastinace: Proč odkládáte úkoly? Bojíte se, nudíte se nebo se litujete?

JÁ v hlavní roli

Ženy jsou matkami, dcerami, partnerkami, zaměstnankyněmi, šéfovými i hospodyňkami. Své role plní na výbornou, během dne jich vystřídají hned několik. Občas ale zapomínají, že tam někde jsou i ony samy. Že i ony samy si zaslouží péči, odpočinek a ocenění. Z práce rovnou na nákup, udělat s dětmi úkoly, připravit svačinky, vyřídit maily… Na péči o sebe není najednou čas ani energie. Takhle to ale z dlouhodobého hlediska fungovat nemůže. Kyslíkovou masku při havárii letadla musíte také nasadit nejprve sobě a až poté se vydat zachraňovat ostatní. A to stejné platí i v životě – abyste mohly pečovat o druhé, je nejprve nutné věnovat dostatečnou péči sobě.

Čtěte také

Co je pro vás důležitější? Zážitky nebo významné chvíle vašeho života?

Čtěte také

Nejdůležitější okamžiky vašeho života: Je to svatba, úspěch v práci nebo výlety?

Když se na psychiku zapomíná…

S jakými psychickými problémy se ženy nejčastěji potýkají?

Úzkosti: Nepříjemný pocity napětí a stažení se, zrychlený dech, nervozita, návaly paniky, strach bez příčiny. To jsou jen některé z projevů a podob úzkosti, kterým ženy často čelí. Je potřeba věnovat pozornost tomu, co úzkost spouští a naučit se v takové chvíli zpomalit a pracovat s ní.

Deprese: Smutek, neschopnost se radovat, žádná chuť ani energie ráno vstát z postele. Mění se cyklus spánku i chuť k jídlu. Někteří lidé celé dny raději prospí, jiným se naopak usnout nedaří. Deprese je jako velká černá peřina, která postupně zahaluje celý život. Stejně jako u úzkostí je potřeba depresi nepřehlížet a začít pracovat na její léčbě co nejdříve.

Čtěte také

Být tak aspoň chvíli sama...

Čtěte také

Extroverti a introverti v manželství v době home officu. S kým se to dá přežít?

Syndrom vyhoření: Syndromem vyhoření jsou ohroženi zejména ti, kteří pracují s lidmi, obzvláště v pomáhajících profesích. Často syndromem vyhoření trpí učitelé, sociální pracovníci nebo třeba lékaři. Původní zápal a nadšení se postupně mění v nechuť a bezmoc. Energie ubývá, práce se stává nutným zlem a ovlivněn je i osobní život. Prevencí syndromu vyhoření je pravidelná psychohygiena.

Rodinné a partnerské krize: Když to skřípe ve vztazích, psychika jde rázem dolů. A je jedno, jestli se jedná o vztahy partnerské, přátelské nebo vztah rodič-dítě. Do všech vztahů se vždy promítá naše vlastní osobní rozpoložení. Určitě to sami znáte: jste-li unavení nebo pod tlakem, máte daleko větší tendence reagovat podrážděně, vznětlivě či vztahovačně.

Psychohygiena 

Pojďme si to tedy všechno shrnout, ženy (ale nejen ony) mají tendenci péči o svou psychiku zanedbávat, zároveň jsou vystaveny mnohým stresovým situacím a může se u nich rozvinout celá řada psychických obtíží. Ty je dobré řešit co nejdříve, ideálně jim předcházet. Psychologové poradny Mojra.cz přinášejí několik základních psychohygienických tipů.

1. Čas na sebe

Nezapomínejte na sebe! Je v pořádku (a je to potřeba) hýčkat sebe sama. Je-li to jen trochu možné, najděte si každý den alespoň pár minut jen pro sebe. Věnujte se tomu, co vás baví a naplňuje, nebo zkrátka na chvíli vypněte a relaxujte.

2. Spánek a jídlo jsou základ!

Některé dny jsou hotový blázinec! Člověk se ráno probudí a než se naděje, už je večer. Ani neví, jak se to stalo. Chybějící čas pak lidé získávají zpět tím, že šidí spánek nebo vynechají jídlo. To ale rozhodně není dobré řešení.

Čtěte také

Oddanost je v partnerském vztahu důležitá, má ale své hranice

Čtěte také

Slepé vzhlížení k partnerovi a popírání vlastních přání je cestou do pekla

3. Láska k sobě

Snažte se na sebe nebýt tak přísní. Všímejte si více toho, co se vám daří, a nezapomeňte se za své úspěchy ocenit. A když se něco nepovede?  Nevadí, i to se stává. Zkuste se na chyby dívat spíše jako na něco, z čeho se můžete poučit a díky čemu se můžete posunout dále.

4. Říct si o pomoc je v pořádku

Občas mají lidé pocit, že kdyby si řekli o pomoc, bylo by to bráno jako nějaké jejich selhání. To je ale velký omyl! Říct si o pomoc je naprosto v pořádku. Nemusíte na všechno být sami. Rozdělte se o domácní povinnosti s ostatními členy rodiny, v práci klidně přizvěte na pomoc kolegu. Pokud se už delší dobu necítíte psychicky dobře, vyhledejte odborníka – psychologa.

Psychologové pomáhají lidem s celou škálou problémů – od potíží ve vztazích, přes osobní trápení až po starosti v práci. Chodit k psychologovi není žádná ostuda! Kdyby vás trápil bolavý zub, bez váhaní byste navštívili zubaře. A když bolí duše, tak byste na to taky neměli být sami.

Jak jste na tom s péčí o svou psychiku? Pokud jste si při čtení tohoto článku uvědomili, že jste na sebe v posledních týdnech příliš nemysleli, je Světový den duševního zdraví, který připadá na 10. října, ideální příležitostí, abyste to změnili!

Čtěte také

Opravdu je na vás nejdůležitější, kolik vážíte?

Čtěte také

Ženy! Přestaňte se hodnotit podle toho, jestli se vejdete do loňských kalhot