Sonja Lyubomirsky je autorkou knihy Jak na štěstí: vědecký přístup k získání života podle vašich představ. V ní vysvětluje, že díky svým experimentům dospěla k závěru, že každý z nás může být dlouhodobě šťastný, pokud je ochotný na tom pracovat. Je to stejné, jako když chcete hodně zhubnout a zdravou váhu si udržet. Musíte něco ve svém životě natrvalo změnit a nesmíte se přestat snažit.

„Pro začátek bych vás ráda zaujala několika funkčními postupy, které z mých i cizích výzkumů vyšly jako nejúspěšnější,“ říká doktorka Lyubomirsky ve svém blogu How of Happiness. „Jejich seznam vás rozhodně nebude šokovat, nevylejete svůj čaj a nevyběhnete s radostným pokřikem do ulic. Ale uvědomte si, že nejsou tak banální, jak znějí, protože experimenty prokázaly jejich účinnost. Nemusíte naplnit celý seznam, ale snažte se každý den zvládnout alespoň jednu až čtyři položky. Ty, které jsou vám nejpříjemnější a pro vás nejsnadnější.“

Čtěte také

Nemusíte být zodpovědná za celý svět

Čtěte také

Mateřská sebeobrana: Nenechte se semlít problémy svých dospělých dětí

Uvědomte si, co všechno máte

Můžete si třeba psát deník vděčnosti, kam každý týden napíšete tři věci, za které jste vděční. Od těch úplně nejobyčejnějších, jako mléko do kávy, po ty největší, jako jsou první kroky vašeho dítěte. Udělejte si z toho rituál, třeba v neděli večer. Snažte se neopakovat. Prozkoumejte svůj život do podrobností a nic nepovažujte za samozřejmé. A pokud jste vděčni za člověka, řekněte mu to osobně.

Čtěte také

Včelí královny aneb vysoce postavené podnikatelky, které aktivně omezují příležitosti a postup svých ženských podřízených

Čtěte také

Proč jsou šéfky tak zlé? Cítí se výjimečně a k ostatním ženám jsou přísnější

Buďte laskaví

Pravidelně i náhodně. Staňte se dobrovolníkem v domově důchodců, domluvte se s maminkou na mateřské u vás v domě, že jí jednou týdně donesete těžký nákup… a kdykoliv můžete, pomáhejte náhodným lidem na ulici. Laskavost přímo živí váš pocit štěstí.

Čtěte také

Vnoučata si užívám, emoce mých dětí ne

Čtěte také

Své vnuky miluji, vlastní děti mě nezajímají. Usmiřte se, radí psycholožka

Buďte optimističtí

Dívejte se vědomě na lepší stránky všech věcí, hledejte pozitiva i ve špatných situacích, všímejte si všeho, co je dobré, i kdyby to byly drobnosti. Vytvoříte tak kolem sebe představu světa, který je dobrý a v němž se vám dobře žije.

Naučte se odpouštět

Nechte plavat zlost, zradu, touhu po pomstě. Napište dopis, který neodešlete, každému, kdo vám nějak ublížil. Bude to těžké a třeba to bude na dlouho, ale jak se vám pak uleví!

Čtěte také

Není těch debat o emocích už někdy moc?

Čtěte také

Citová inkontinence: Opravdu je třeba se šťourat v každém svém pocitu?

Dělejte to, co vás pohltí

Kdy se vám naposledy stalo, že jste u něčeho zapomněli, jak čas letí? Anglicky se tomu říká flow a znamená to ponořit se do něčeho tak, že okolní svět skoro zmizí. Dělejte co nejvíc věcí, které vás vtáhnou do svého flow. Štěstí pak bobtná přímo před očima.

Pěstujte své vztahy

Silné vztahy jsou jedním ze základních kamenů životního štěstí. Dávají nám podporu, radost, bezpečí, energii. Snažte se dobré vztahy ve svém životě udržet, věnujte lidem čas, pozornost, naslouchejte, organizujte, mluvte.

Čtěte také

Vraťte se od mobilů k papíru

Čtěte také

Co je to hluboké čtení a jak vás může od mobilů přivést zpět ke knihám

Přestaňte příliš přemýšlet

Jakmile cítíte, že se propadáte do špatných myšlenek a vzpomínek, vytrhněte se z nich. Zjistěte, co vám funguje. Možná veselé video s koťátky, telefonát kamarádce, vypletý záhon, pár stránek z knihy… Za každou cenu vystupte z negativního kolotoče – směrem ke štěstí.

Užívejte si radosti života

Takové ty každodenní smyslové požitky. Vůně kávy, teplá voda ve sprše, vítr na procházce se psem, něčí ruka kolem ramen… Někteří psychologové doporučují, udělat si v takových chvílích mentální fotku a uložit do alba radostí.

Čtěte také

Jak se cítit šťastnější?

Čtěte také

Pět triků, jak se cítit lépe podle psychologů: Buďte laskaví a chvalte

Pečujte o svou duši

Nemusíte vyznávat oficiální náboženství, ale měli byste hledat vyšší smysl. Tam, kde ho vidíte a cítíte. Abyste se propojili s něčím větším, než jste vy sami.

Plňte své cíle

Lidé, kteří za něčím jdou a své cíle naplňují, jsou podle průzkumů mnohem šťastnější než ti, kteří životem jen tak plynou. Jakmile potkáte šťastného člověka, tutově má nějaký projekt. Něco se učí, opravuje, vytváří, plánuje…

A nakonec: opatrujte své tělo – cvičte, meditujte, usmívejte se a odpočívejte. Závěrem si uvědomte, jak snadno se tohle všechno čte, ale jak těžké je to uskutečňovat. Budete potřebovat odhodlání a vytrvalost. Děláte to pro sebe!

Čtěte také

Zkuste se na svět dívat veselejí

Čtěte také

Přestaňte nespokojeně brblat. Naučte se chválit a neshazovat se, radí psycholog