Naše střeva jsou domovem bilionů mikroorganismů včetně bakterií, kvasinek, virů, prvoků a roztočů. Jen bakterií tu najdeme víc než tisíc různých druhů. Ty zdraví prospěšné hrají klíčovou roli v regulaci metabolismu i imunitního systému a také v průběhu nemocí, protože zabraňují kolonizaci škodlivými bakteriemi a viry. Tady se rozhoduje o tom, zda se nachladíme, vážně onemocníme, nebo zůstaneme zdraví, a tím pádem stále mladí.

Pokud tato užitečná střevní komunita nefunguje dobře, dochází k potížím, které se mohou stát chronickými. I když žijeme zdravě, hromadí se v našem organismu odpadní látky metabolismu. Také zvyšující se spotřeba léků a potravinových doplňků, stres stejně jako znečištění životního prostředí nás stále více ohrožují. Důsledkem jsou alergie a mnohá další chronická onemocnění.

Čtěte také

Přízový komplet

Čtěte také

Zdůrazněte opálení v přízových šatech tón v tónu

Detox nakopne i zkrášlí

Organismu zaplavenému toxiny se nežije dobře. Dává nám to vědět únavou, ztrátou energie, depresemi nebo podrážděností. Další signály jsou kožní problémy, bolesti hlavy, zvýšená teplota, trávicí potíže, plynatost, nezvladatelné chutě na sladké, nadváha, a dokonce i sexuální poruchy. Cestou ke zvýšení vitality a posílení imunitního systému je očistná kúra. Odbouráním jedovatých a škodlivých látek a kyselin se tělo pročistí, je odolnější vůči onemocnění, uvolní se zablokovaná energie a duše pookřeje! Příjemným vedlejším efektem detoxikace je krásnější pokožka a snížení váhy.

Čtěte také

Bílá košile

Čtěte také

Bílá košile nejen pod sako. Pohrajte si se střihem a vrstvením

Důležité zažívání

U toho právě začínala slavná metoda Franze Xavera Mayra, podle které provozují týdenní, desetidenní i čtrnáctidenní detoxikační kúru mnohé medicínsko-wellness hotely, například vyhlášené tyrolské Centrum zdraví Park Igls. Na jak dlouho si detox předepíšete doma, záleží jen na vás. Pokud se vypravíte do specializovaného střediska, po příjezdu vás prohlédne lékař a po podrobné konzultaci vám nabídne program na míru. V tom je zahrnuto stravování, pohyb i další zdraví prospěšné aktivity, například koupele, masáže atd.

Doktor Mayr (1875–1965) proslul tím, že své pacienty na předlouhých kúrách čítajících celé týdny honil po loukách a jíst je nechal jen chleba a mléko (a i to v notně omezené míře). Podstata jeho metody spočívala v tom, že lidem pomohl znovu správně nastavit fungování zažívání, které podle něj ovlivňovalo vznik mnoha neduhů v těle, a to jak těch fyzických, tak i těch psychických. Původní obávanou asketickou Mayrovu metodu pozměnily vědecké poznatky současné medicíny a chytly se jí i gastronomické kapacity. Týrání hlady se upravilo na předkládání omezeného množství kvalitních jídel, které vám chutnají. Velký význam mají čerstvé regionální a sezonní potraviny a bylinky.

Čtěte také

Jiří Langmajer

Čtěte také

Jiří Langmajer: Není frajeřina žít jako idiot

Malinké porce a jí se jen třikrát denně

Na snídani si nachystejte jeden až dva šálky tzv. Mayrského pokrmu (nejrůznější jogurty a mléčné nápoje, ovšem nejen kravské, ale také ovčí, kozí i sojové nebo mandlové) a 50 g proteinového pokrmu (vajíčka, sýry, nejrůznější zdravé pomazánky, šunky, tofu). K tomu můžete pár malých krajíčků tmavého chleba nebo krekrů.

Na oběd se těšte na vydatný zeleninový krém a k němu si dejte kombinaci zeleniny (150 g) a bílkovin (100 g), ideální je grilovaná drůbež, libové maso, ryby a pečená, vařená či dušená zelenina podle vaší chuti. Večeře je obměnou snídaně. Pokud vás honí hlad přes den, můžete si dát svačinku v podobě čirého vývaru do čajového šálku.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Móda na pohodu. Zkuste pyžamový outfit

U stolu pomalu

V kúře podle Moderní Mayrovy medicíny ale nejde jen o to, co jíme, ale také jak. Cílem je naučit se jíst pomalu. Každé sousto je potřeba soustředěně a pomalu žvýkat. Polévky zkuste jíst čajovou lžičkou. Internistka Irene Brunhuber radí, ať po každém soustu položíte příbor na stůl a žvýkáte vědomě. „Když každé sousto pomalu v ústech rozmělníte, zlepšuje se trávení a zároveň přesně víte, kdy jste plní. Tím, že jíte pomalu, pak také zvolna stoupá hladina inzulínu. Mizí chuť na zbytečné ,uždibování´i na sladkosti.“

Odborníci také zdůrazňují soustředění na jídlo. Chuťové zážitky vnímáte intenzivněji tehdy, když odložíte na dobu jídla telefon, tablet a nebudete jíst u počítače. Zkuste si udělat na jídlo chvíli, kdy se věnujete jen talíři a svým pocitům z jídla.

Čtěte také

Sarah Jessica Parker (vpravo) se v pokračování seriálu Sex ve městě objevila s přirozeně šedivými vlasy.

Čtěte také

Vzpoura žen: Nároky a tlak na krásu žen sílí. Chceme přirozenost, ne botox!

Franz Xaver Mayr (1875–1965)

Podstata jeho metody spočívala v tom, že lidem pomohl znovu správně nastavit fungování zažívání. Původní obávanou asketickou Mayrovu metodu ale pozměnily vědecké poznatky současné medicíny.

10 rad, Jak zhubnout a udržet si váhu

  1. Ráno začněte sklenicí teplé vody. Pijte minimálně 2 litry tekutin denně. Čistou vodu, studenou, teplou i vlažnou, záleží na vás. Vodu byste měli mít opravdu pořád po ruce a vypít denně 1 litr čisté pramenité vody na 20 kg tělesné váhy. Ideální je pít co nejvíce ráno a v pozdní odpoledne, večer – pro klidné spaní – už jen minimálně.
  2. Jídlo nikdy nezapíjejte. 
  3. Jezte jen 3x denně, žádné svačinky (mezi hlavními jídly by měl být odstup 4–5 hodin). 
  4. Jezte pomalu, pořádně žvýkejte, další porci krájejte až máte první spolknutou. 
  5. Jezte malé porce, polévku malými lžičkami.
  6. U jídla nečtěte a nedělejte nic jiného, zkrátka jen jezte.
  7.  Jídlo by vždy mělo obsahovat: a) neutrální potraviny: zelenina, ovoce, mléčné produkty, oleje b) proteiny: maso, ryby, sójové produkty, luštěniny, vejce, sýry, tvarohy. Neutrální potraviny můžete doplnit sacharidy (přílohami, ne však těmi z bílé mouky). Proteiny je dobré jíst jen s neutrálními potravinami, ne však se sacharidy. 
  8. Večeřte nejpozději do 7 hodin (proteiny a neutrální potraviny), pak už nechte střeva spát. 
  9. Večer nejezte syrovou zeleninu ani ovoce, pouze tepelně upravené a jako součást večeře, žádné večerní nadsvačinky. 
  10. Jednou až dvakrát za týden vynechte večeři, prý je to největší objev anti-agingu.

ZDROJ: časopis Vlasta

Čtěte také

Bosá chůze prospívá zdraví a ulevuje od bolesti

Čtěte také

Bosá chůze ulevuje od bolesti. Vybudujte si domácí senzorický chodník