Zatímco v létě doplňujeme tekutiny automaticky a vypít denně alespoň 2 litry tekutin nám velké potíže nedělá, v zimě je tomu jinak. Jelikož nám není horko a žízeň jednoduše nemáme, často čekáme, až se dostaví onen pocit, kdy po nápoji přímo prahneme a v tu chvíli jsme schopni vypít naráz i půl litru. Tím se však dopouštíme rovnou dvou prohřešků. Zaprvé je potřeba, si uvědomit, že pocit žízně je reakcí, která přichází až v momentě, kdy už je naše tělo na dně svých zásob vody a začíná být dehydrované. Zadruhé, vypít naráz velké množství vody (mluvíme o litru a více) je pro organismus nebezpečné. „Ledviny nestíhají vodu zpracovat, což může mít za následek otoky mozku,“ vysvětluje lékařka Eva Jančová.

Čtěte také

Nekonečná únava? A nechybí vám nějaké vitamíny či minerály?

Čtěte také

Jste často unavení? Jaké látky vám v těle můžou chybět a jak je nahradit?

Kolik vody bez ohledu na roční období je denně nutné vypít? Děti do deseti let a ženy by měly zkonzumovat průměrně kolem dvou litrů (od 1,8 l do 2,2 l), muži by měli vypít alespoň 2,5 litru tekutin, senioři pak minimálně 2 litry. Pokud sportujete, zvyšte denní příjem tekutin o alespoň 0,5 litru.

Dlouhodobý nedostatečný příjem tekutin může vést k nadměrné únavě, opakovaným bolestem hlavy, náhlým poklesům krevního tlaku, zácpě, povadlé pleti či ke vzniku ledvinových a močových kamenů.

5 rad, jak dodržovat správný pitný režim

• Každý den začněte sklenkou pramenité vody (0,3 l).
• Na jeden hrnek kafe nebo černého čaje vypijte sklenici vody.
• Malou plastovou lahev s vodou mějte stále u sebe.
• Jezte ovoce a zeleninu s vysokým podílem vody (meloun, broskve, ananas, jablka, salátová okurka, rajčata, celer, zelí).
• Pijte ovocné a zeleninové šťávy, jezte polévky.

Čtěte také

Vladislav Chvála

Čtěte také

Psychosomatika: Když nemoc udělá nezvratné změny, neuzdraví vás, že ji pochopíte