Mám hlad. Rozpoznejte ten fyzický a emocionální. Jídla mimo plán jsou na škodu

Ivana Ašenbrenerová | 1. 12. 2022

Máte pocit, že už to hlady nemůžete vydržet? Ale co když to není hlad, ale jen touha něco sníst. Jak zjistit, že máte fyzický hlad, nebo „jen“ chutě a chcete jíst, protože potřebujete zajíst nudu, stres, frustraci? Je dobré to odlišit, abyste minimalizovali neúspěch při hubnutí.

Častým problémem při hubnutí je fakt, že spousta lidí řeší je to, co jí, nikoli proč a jak jí. Podle odbornice na hubnutí Ivy Málkové problémem nejsou často hlavní hody, ale takzvaná jídla navíc mimo plán. A velmi často jsou tahle jídla mimo plán důsledkem nejrůznějších emocí, ať už kladnými, či zápornými. Jídlo pak často nahrazuje nejrůznější hodnoty a vyvolává pocit duševní pohody.

Jíst 5 krát denně hubnutí nezaručí. Studie říkají: Jezte míň!
Hubnutí

Jíst 5 krát denně hubnutí nezaručí. Studie říkají: Jezte míň!

Co je to fyzický hlad?

Někdy je těžké jej definovat, ale obecně lze říct, že fyzický hlad je snaha našeho těla jíst, abychom přežili. Je to hlad, při němž tělo potřebuje potravu, aby vytvářelo energii. Jak zjistíte, že máte opravdu skutečný a nefalšovaný fyzický hlad?

  • Přichází postupně
  • Obvykle přijde, když jste několik hodin nebo déle nejedli.
  • Pokud delší dobu nejíte, můžete se cítit slabí a unavení, protože vám poklesla hladina cukru v krvi.
  • Signály přicházejí ze žaludku – spouštěčem je kručení v břiše.
  • Když máte hlad, k zahnání vám poslouží jakékoli jídlo. Prostě jíte cokoli, co vás zasytí.
  • Plníte žaludek a přestanete jíst, když jste sytí.
  • Fyzický hlad vyřešíte jídlem.
  • Po najezení cítíte příjemný pocit v žaludku.
Proteinové nápoje při hubnutí pomůžou. Pozor, kolik jich denně pijete a kdy
Hubnutí

Proteinové nápoje při hubnutí pomůžou. Pozor, kolik jich denně pijete a kdy

Co je to emocionální hlad (neboli chutě)

  • Máte-li zvýšenou touhu po jídle, i když vám tělo nedává žádné signály (nekručí vám v břiše apod.)
  • Obvykle se projeví jako chuť na něco sladkého nebo slaného, navzdory tomu, že jste plní.
  • Emocionální hlad přichází jako blesk z čistého nebe a chutě a touhy po jídle jsou naléhavé.
  • Vzniká v ústech, začnou se vám sbíhat sliny a v hlavě, kdy si představujete, jak budete jíst tu čokoládu.
  • Spouštěčem je vždy nějaká emoce – stres, radost, hněv, stud, smutek.
  • Když vás přepadnou chutě, obvykle jíte bezmyšlenkovitě na takzvaného „autopilota“.
  • Tyhle emocionální chutě jídlo nevyřeší.
  • Po najezení máte pocity viny.
Česnekové doplňky stravy cholesterol nesnižují, ale zvyšují hladinu toho „zlého“
Zdraví

Česnekové doplňky stravy cholesterol nesnižují, ale zvyšují hladinu toho „zlého“

Jak zjistíte, že o jaký typ hladu jde?

Zkuste malý testík. Dříve než otevřete ledničku a začnete jíst, položte si otázku. Jaké emoce cítíte? Nudíte se? Jste úzkostní nebo smutní? Kdy naposledy jste jedli? Kručí vám v břiše, nebo se vám jen sbíhají sliny? Přišla chuť na jídlo nečekaně nebo vám kručí v břiše delší dobu? Podle vašich odpovědí snadno zjistíte, jak na tom jste. Zkuste nejdřív vypít sklenici vody, někdy může žízeň simulovat fyzický hlad. Pokud vám i po vypití vody bude kručet v břiše, najezte se.

Hubnoucí jídelníček s omezeným rozpočtem. Za co vyměnit maso a na čem šetřit
Hubnutí

Hubnoucí jídelníček s omezeným rozpočtem. Za co vyměnit maso a na čem šetřit

Pomůže dýchání a vědomá pauza

Před konzumací jídla doporučuje Iva Málková vědomou pauzu – na chvíli se zastavte a ohodnoťte na škále 1-10 intenzitu hladu a nasycenosti. Opět se zeptejte: Jak se teď cítím? Jak se má moje mysl? Odkud přichází nutkání jíst? Stojí za to před každým jídlem se na moment zastavit a třeba pomocí nějakého rituálu si uvědomit, že jíte (například nádech, výdech). Pro rozeznání fyzického hladu od emocionálního hladu pomáhá taky metoda všímavého jedení. Při něj si všímáte signálů těla, jako jsou hlad, nasycenost a spokojenost či nespokojenost. Bez vlivu ostatních věcí a lidí se sami rozhodnete, zda si vezmete čokoládu, nebo se přejíte, nebo najdete harmonii.

Sacharidové vlny vám pomůžou nastartovat metabolismus a rychle zhubnout
Hubnutí

Sacharidové vlny vám pomůžou nastartovat metabolismus a rychle zhubnout

Jak se naučit všímavě jíst

Podstatou všímavosti je to, že prožíváte pouze přítomný okamžik – tedy se věnujete jen jídlu. Jak na to? Zpočátku jezte všímavě jen pár sousto, pak si zkuste v průběhu dne vědomě vychutnat aspoň jedno celé jídlo. Jedení musí být jedinou činností, kterou budete provádět. Iva Málková radí, abyste vnímali potravinu nebo součást pokrmu všemi smysly, tvar, barvu, vůni i chuť. Občas si během jídla udělejte pauzu, nadechněte se, hluboce vydechněte a zeptejte se sami sebe, jestli už jste plní, zda máte pořád hlad a podobně. Třeba zjistíte, že už hlad nemáte a nesníte ani zbytek na talíři. „Cílem by mělo být, abyste množství zkonzumovaného jídla neregulovali jen rozumem, ale abyste byli naladění i na své tělo a svým způsobem se naladili na období kojeneckého věku, kdy byly hlavními regulátory množství přijímané potravy fyziologické signály hladu. Když budete naslouchat svému tělu a reagovat na jeho potřeby, sami si pak najdete okamžik, kdy přestanete jíst, aby byli vašemu tělu nejlépe,“ dodává Iva Málková.

Zdroj: https://www.vlasta.cz/, https://www.stob.cz

https://www.menshealth.com/nutrition/a19517792/how-to-tell-if-youre-actually-hungry/

https://www.healthline.com/nutrition/am-i-hungry#hunger-basics

Jaromír Jágr a sedm jeho žen. K oltáři se nedostala žádná
Příběhy

Jaromír Jágr a sedm jeho žen. K oltáři se nedostala žádná

Léky a my: Jak je (ne)užívat a co s prošlými kusy
Zdraví

Léky a my: Jak je (ne)užívat a co s prošlými kusy

Co prozradí studený nos. Kromě chladu může značit zdravotní problémy
Zdraví

Co prozradí studený nos. Kromě chladu může značit zdravotní problémy

Tagy břicho emoce hubnutí jídlo stres