Houby obsahují mnoho zdraví užitečných látek a stále převládají obavy z jejich škodlivosti. Částěčně je to pravda. Jak vysvětluje RNDr. Šárka Doškářová, vedoucí Centra hygienických laboratoří, Zdravotní ústav Ostrava, volně rostoucí houby mohou vstřebávat nežádoucí látky z půdy nebo z ovzduší.

"Kumuluje se v nich řada prvků včetně těžkých kovů a organických látek - hlavně ve výtrusové vrstvě, méně v klobouku, nejméně v třeni. Jde především o volně rostoucí žampiony, bedly a čirůvky. Jejich konzumaci je proto vhodné omezit. Diskutuje se také o radioaktivitě v houbách. Ta je však hluboko pod hranicí stanovenou předpisy. Pro větší bezpečnost bychom měli houby sbírat v čistých lokalitách -tedy v lesích, na loukách, v okolí vodních ploch a podobně. Sebevražedné je sbírat houby na haldách, v okolí skládek, silnic nebo jiných zdrojů znečištění ovzduší. Houby z pěstíren nežádoucí látky nevstřebávají. Substráty pro jejich pěstování jsou pod přísnou kontrolou a vzduch cirkulující v pěstírnách je filtrován," dodává odbornice.

Čtěte také

Dejte žemlovce šanci, ta správná nechutná jako ve školní jídelně

Čtěte také

Prvorepublikový jablkovec: Upečte si originální žemlovku s ovocem a vínem

Jaké je složení hub z hlediska výživy? 

Obsahují základní živiny (bílkoviny, cukry) i další nezbytné látky pro organismus (aminokyseliny, vitaminy, minerály). Taky 70-95 % vody v závislosti na stáří houby. Sušina v sobě má 5-35 % bílkovin. Těm, kteří chtějí zhubnout, ale přitom zůstat fit, lze konzumaci hub jedině doporučit - obsahují spoustu vlákniny a skoro žádný tuk.

Jak známo, pro správný vývoj, činnost a obnovu organismu člověka jsou důležité esenciální aminokyseliny. Například žampiony jich obsahují více než maso.

Některé houby jsou významným zdrojem vitaminů. Karoten a vitamin D se vyskytuje v kuřátku jedlém, v hřibovitých houbách je zase vitamin B1, B2 a C.5 Houbové buňky jsou stavěné ze sloučenin cukrů a chitinu, který je hůře stravitelný, takže podporuje peristaltiku střev.

V houbách je spousta minerálních látek (draslík, vápník, fosfor, měď apod.), dokonce víc než v rostlinách. Zajímavý je také výskyt eritadeninu v hlívě ústřičné. Tato látka výrazně snižuje hladinu cholesterolu v krvi, což má význam v prevenci aterosklerózy.

Čtěte také

Cuketové placičky

Čtěte také

Cuketové placičky: Vyzkoušejte snadný a originální recept s exotickým kořením

To, že se pokrmy z hub nesmějí ohřívat, je pověra. Platí pro ně stejná hygienická pravidla jako pro jiné jídlo. Samozřejmostí je uchovávání houbových pokrmů v ledničce. I čerstvé houby v ní vydrží maximálně tři dny.Neplatí ani varování, že by se na houby neměl pít žádný alkohol. V rozumné míře je tato kombinace možná, pouze u několika výjimek se alkohol opravdu nedoporučuje. Nemá se s ním rád třeba hřib koloděj.

Čtěte také

Jak na dokonalou sekanou?

Čtěte také

Dokonalá domácí sekaná: Vyberte správné mleté maso a přidejte citron