Je namístě připomenout jednu věc – existují různé hotové dietní koktejly a celé diety, které vám slibují, že zhubnete, aniž byste museli udělat krok nebo jógovou pozici navíc. Pojďme se jim vyhnout obloukem, se zdravým a udržitelným hubnutím nemají společného nic.

Jenže přesně o tohle spoustě lidí jde. Chtějí být štíhlejší, aniž by se museli více fyzicky namáhat, zatímco jistá omezení na talíři si představit dovedou. Podle trenéra a odborníka na výživu Jakuba Milého to možné je, ačkoli ani on to úplně nedoporučuje.

„Jakákoli fyzická aktivita vám zvýší celkový kalorický výdej. To je ale pouze jedna část skládačky. Sportem taky zvýšíte svou kondici a celkové zdraví. Dáte rovněž svým svalům impuls k tomu, aby zůstaly tam, kde jsou. Což je pro hubnutí velmi důležité. Proto se opravdu velmi dobře zamyslete nad tím, zda se ve vašem nabitém rozvrhu nenajde alespoň dvacet minut času, který můžete strávit lehkým posilováním, alespoň doma,“ vysvětluje trenér Milý.

 

Čtěte také

Nestačí se jen tak procházet, je třeba se trochu zapotit

Čtěte také

Hubnutí chůzí: Kolik musíte denně ujít kroků a jak je důležitá tepovka?

Ne zázračně rychlým dietám, ne ketodietám

Jinými slovy, hubnutí bez pohybu, jen pomocí diety, je těžší a budete se muset omezovat více. Výsledek je přitom méně jistý, například proto, že si nebudujete svaly, které i v klidu spálí více energie než tukové buňky. Navíc s věkem svalů bohužel ubývá.

Pokud to přesto chcete zkusit pouze skrz jídlo, vyhněte se nárazovým dietám, které slibují hubnutí tempem rychlejším než čtyři kila měsíčně. Kolem padesátky jsou úspěchem i dvě kila za tuto dobu. Nezkoušejte ani ketodietu, rozhodíte si s ní spalování natolik, že pak bude vaše tělo spalovat méně energie než předtím.

Vaším cílem není rychlé zhubnutí, ale zdravý životní styl, kterého se budete moci držet už napořád. Ostatně, studie ze září 2018 publikovaná v časopise Healthcare zjistila, že nejúspěšnější strategie hubnutí jsou ty, které jsou bezpečné, zdravé, nutričně přiměřené a dostupné, co se jídelníčku týče. Jídlo vám musí chutnat a nesmí být složité na přípravu.

 

Čtěte také

Chuť k jídlu ovlivňuje mnoho faktorů

Čtěte také

Proč mají někteří lidé mnohem větší hlad než ostatní. A co s tím? Jak to změnit?

O oběd méně, půl kila dole

Kromě zdravějšího jídelníčku se samozřejmě musíte zaměřit i na to, aby byl energeticky méně vydatný. Pokud sníte více, než za den vaše tělo spálí, uloží se to ve formě tukových buněk. Takto uložený tuk sám od sebe nezmizí, musíte ho spálit tím, že se budete namáhat. Pokud se namáhat nebudete, musíte přimět tělo k jeho spotřebování tím, že budete o to méně jíst.

Půl kila tuku má zhruba 15 tisíc kilojoulů. Pokud denně sníte o 2000 kilojoulů méně než dosud, shodíte zhruba půl kila týdně. To odpovídá přibližně jednomu obědu, ale neznamená to, že máte tohle denní jídlo vynechat. Spíše z každého jídla uberte něco, zvláště ve druhé půlce dne.

Pozor, pokud už teď jíte hodně málo a nehubnete, pravděpodobně máte extrémně pomalý metabolismus – například kvůli opakovaným dietám – a tento přístup se pro vás nehodí. Můžete si případně nechat vyšetřit štítnou žlázu, zda netrpíte snížením její funkce, ale bohužel, tato potíž není zase tak častá, ačkoli se na ni lidé běžně vymlouvají.

 

Čtěte také

Jezte podle svých biologických hodin

Čtěte také

Cirkadiánní kód: Hubněte podle biologických hodin, střídejte dobu půstu a jídla