Překvapivě mnoho žen jde na hubnutí po porodu úplně špatně – buď na něj zcela rezignují s tím, že to stejně nemá cenu, nebo to naopak přeženou na druhou stranu, což může znamenat naprosté vyčerpání a riziko, že se kila zase vrátí zpět. 

„Pokud se po porodu rozhodnete hubnout, spíše než cestou překotných změn a zákazů jděte cestou kvalitní a vyvážené stravy, rozumné a bezpečné fyzické aktivity a snahy o udržení psychické pohody,“ doporučuje Hana Málková ze společnosti Stop obezitě. Podle ní by nejen kojící matka malého dítěte měla jíst podle zásad racionálního stravování – to znamená dopřávat si dostatečně pestrou a nutričně vyváženou stravu. „Na den jsou doporučovány alespoň tři porce zeleniny, z toho dvě porce zeleniny syrové, dvě porce ovoce, tři porce mléka a mléčných výrobků, sýrů, jedna porce masa a tři porce obilovin, třeba ve formě celozrnného pečiva a příloh,“ dodává. 

Každopádně, pokud chcete a potřebujete hubnout po tom, co jste porodila dítě, je potřeba uvědomit si následující informace. 

1. Chce to čas

Nedávná studie ukázala, že jen dvacet procent žen se samo od sebe po porodu vrátí během pouhého čtvrt roku na původní váhu – spoléhat se na to tedy zjevně moc nedá. Celé pětině zbylo i rok po porodu pět a více kilo navíc. 

Jinými slovy, osmi ženám z deseti trvá déle než tři měsíce, aby se vrátily na váhu před těhotenstvím. Pokud se rozhodnou shodit, neměly by ženy po porodu hubnout rychleji než půl kila týdně. 

Čtěte také

Drastické diety nepomáhají. Ale to už přece víte!

Čtěte také

Kolik kilo se dá doopravdy shodit za týden? Záleží, zda chcete zázrak či realitu

2. Nejvíce shodíte hned po porodu

Dítě, plodové obaly, plodová voda váží dohromady poměrně dost, a proto mnoho žen váží při odchodu z porodnice o dost méně než krátce před porodem – podle studie renomované Mayo Clinic to je v průměru šest až sedm kilo. Podle autorů práce mírné hubnutí pokračuje následujících šest týdnů, kdy se tělo samo od sebe zbavuje přebytečných tekutin. Například objem krve se vrací na původní úroveň. V šestinedělí se prostě věnujte spíše odpočinku než hubnutí.

Čtěte také

Bojujete, ale je to marné

Čtěte také

Už skoro nejím, ale přesto nehubnu. Jak za tři dny opravdu rozhýbat metabolismus

3. Stejně budete vypadat těhotně

Zatímco běžně má děloha velikost hrušky, v době porodu je to spíše meloun, a proto i když budete vážit méně, a dokonce i když se dostanete krátce po porodu na původní váhu, stejně budete mít velké břicho. Děloha se zavinuje až několik týdnů, zvláště pokud nešlo o první porod. Také kůže potřebuje čas na to, aby se stáhla zpět. 

4. Mohou vás bolet klouby

I když už vážíte méně, stejně vás i po porodu při vyšší námaze mohou bolet klouby na nohou – je to důsledek toho, že během těhotenství se v těle uvolňoval mimo jiné hormon relaxin způsobující povolení vazů, aby mohlo dítě snáze projít porodními cestami. Pocítíte to právě na kloubech a může trvat týdny i měsíce, než se to spraví. A s tím souvisí i pocit jisté neohrabanosti. 

Čtěte také

Hubnutí bez příčiny je nebezpečné, pátrejte po příčině! Vždy ale se svým lékařem

Čtěte také

Nečekané hubnutí: Čím to může být a kdy raději jít na vyšetření k lékaři

5. Pozor na diastázu

Hubnete, cvičíte, ale břicho pořád tak nějak není to, co bývalo? Možná vás trápí diastáza, rozestoupení svalů na přední straně břicha. Po porodu ji mívá kolem poloviny žen, i když v různé intenzitě. Přispívá ke špatnému držení těla, bolestem dolní časti zad, dysfunkci pánevního dna a také se vám kvůli ní může hůře dýchat. 

Pokud si při cvičení všimnete vyboulení břicha, nechte si diastázu zkontrolovat například u fyzioterapeuta, který vám poradí správné cvičení. 

Čtěte také

Nejde jen o BMI! Je dobré znát třeba i hodnoty tělesného tuku

Čtěte také

Jsem obézní? Výpočet BMI může být zavádějící. Podle čeho se opravdu řídit?

Zdroj: www.cambridge.org, www.mayoclinic.org