Kde je vlastně hranice, kdy člověk ještě hubnutí zvládne sám a kdy to prostě bez odborné pomoci nejspíše nedá? „V případě, že jde o nadváhu bez zdravotních komplikací, zvládne to sám. Jen by neměl spoléhat na diety typu ‚jedna paní povídala‘, ale inspirovat se na seriózních webových stránkách nebo v knihách. Dobrou volbou je alespoň jednorázová konzultace u nutričního terapeuta,“ doporučuje dietoložka Karolína Hlavatá, odborná garantka společnosti Vím co jím. 

Jestliže se hmotnost přehoupne do pásma obezity nebo pokud člověk už má zdravotní komplikace spojené s nadměrnou hmotností, jako je vysoký krevní tlak, vysoká hladina kyseliny močové nebo porušená glukózová tolerance, je namístě vyhledat pomoc lékaře obezitologa nebo minimálně nutričního terapeuta zběhlého v oblasti léčby obezity.

Čtěte také

V ovoci je mnoho cukru, hlídejte si jeho příjem

Čtěte také

Sedm největších dietních hříchů. Pozor si dávejte na ovoce, ale také na večeři

Kdyby měl hubnoucí chtít po odbornících jednu jedinou věc, co by to mělo být? Podle Karolíny Hlavaté je odpověď jednoduchá: skutečnou odbornost. „Kdekdo si udělal v oblasti nutričního poradenství kurz a považuje se za odborníka. Mezi lidmi se pak šíří mnoho dezinformací a polopravd. Takže bych chtěla pomoc od člověka, který má dostatečné vzdělání a také zkušenosti s danou problematikou,“ říká. 

Rychlokurz? Nebrat!

Ideální je, aby vámi vybraný člověk měl vysokoškolské vzdělání se zaměřením na výživu a potraviny. Daleko častější je jen absolvování nějakého kurzu, u kterého se na první pohled těžko hodnotí jeho kvalita. Rozhodně se nedají doporučit odborníci, jejichž činnost je spojena s prodejem nějakého produktu. 

„Kvalitní poradce by vás určitě neměl jen odbýt vyplněním nějakého dotazníku a poslat vás domů s přesně předepsaným jídelníčkem a taškou plnou nakoupených doplňků. Pokud vám naopak takový člověk začne nutit za každou cenu doplňky stravy s tvrzením, že je nutně pro svůj život a hubnutí potřebujete, zbystřete,“ říká Iva Málková, psycholožka a zakladatelka sdružení Stop obezitě, které pořádá úspěšné hubnoucí kurzy. 

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Zaměřte se na to, proč přibíráte, a změňte to

Velmi efektivní jsou podle ní také skupinové kurzy hubnutí, které mají jeden důležitý aspekt – společnou podporu. „Člověk je tvor společenský a je úžasné pozorovat, jak si lidé v kurzu dokážou navzájem pomoci, navzájem se podpořit, namotivovat a v neposlední řadě i navázat přátelství,“ soudí. 

Odborník přes kila i motivaci

Na odborné pomoci je kromě užitečných rad dobrá ještě jedna věc. Experti vám mohou pomoci překonat ztrátu motivace. „Zpočátku se zpravidla hubnutí daří, ale po určitém čase se hmotnostní úbytky zpomalují, nebo se dokonce načas zastaví úplně. Pak člověk podléhá černým myšlenkám: Já se dřu, nejím a nic. Na to se můžu…“ popisuje Karolína Hlavatá běžnou situaci. 

Pokud člověk chodí k odborníkovi alespoň na občasné konzultace, dozví se, že je to úplně normální. Ostatně, je to i logické, protože nikdo neztloustl přes noc a hubnutí chvilku trvá. Odborník navíc dokáže situaci posoudit a případně poradit, kde třeba ubrat na jídle, případně trochu změnit jídelníček a přidat na pohybu, aby přebytečná kila začala zase mizet. 

Dozvíte se také, že je dobré si vše nastavit tak, aby hubnutí nebylo hlavním cílem vašeho snažení. Nejdůležitější přece je, že lépe a pravidelněji jíte, máte větší radost z pohybu, cítíte se dobře, klesl vám krevní tlak a podobně. Za to stojí pokračovat a nižší číslo na váze je příjemným bonusem.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Má smysl zkoušet ketodietu? Bojím se jojo efektu