Lidské tělo je obdivuhodný stroj, který každý den svádí boj s mikroorganismy způsobujícími různá onemocnění. V boji mu pomáhá právě imunitní systém, který má schopnost ochránit organismus proti vetřelcům, jako jsou viry a bakterie. A málo jich kolem nás není. Jakmile se dostanou do naší blízkosti, imunita začne pracovat proti těmto cizím škodlivým prvkům. Když je silná, obvykle to zvládne, pokud je oslabená, viry mají mnohem větší šanci dostat se dovnitř a vyvolat nemoc.

Faktory ovlivňující imunitu

Na imunitu nepříznivě působí nejrůznější faktory, především stres a únava, znečištěné životní prostředí, některé léky. To jsou věci, které nás ovlivňují již od malička a mohou mít vliv na sníženou obranyschopnost. Imunitní systém se totiž „učí“ tím, že přichází do kontaktu s nejrůznějšími látkami z okolního prostředí. Pokud si tedy děti budou zvykat na to, že svět kolem nich je dokonalý, pro jejich imunitu to nebude dobře. Naopak si musí zvykat na nedokonalost, a to proto, aby se buňky imunitního systému naučily rozlišovat mezi tím, co je prospěšné, a tím, co je škodlivé. Takzvaná hygienická hypotéza říká, že za nárůst snížené imunity může zvýšená, až přehnaná hygiena. Děti by tedy měly chodit ven za každého počasí, zkoumat hlínu a podobně. Čím víc takových kontaktů proběhne, tím více látek si imunitní systém zapamatuje a bude pak odolnější.

Čtěte také

Krevní skupiny ovlivňují nemoci

Čtěte také

Krevní skupina ovlivňuje naše tělo: Problémy s otěhotněním, paměť nebo vředy

Výživa a imunita

Málokdo si uvědomuje, že za poruchy imunity může také špatná strava. Největším imunitním „orgánem“ lidského těla je totiž tenké střevo. Pro správnou funkci imunity je tedy nutné dbát o zdravý střevní mikrobiom (dříve mikroflóra). Pro správnou činnost imunitního systému potřebuje tělo především kvalitní stravu, která by měla být vyvážená, měla by obsahovat potřebné množství vitaminů, minerálů a vlákniny. Strava by měla být taky pestrá s dostatkem sezonní zeleniny a ovoce. U nás v Česku to tedy například teď znamená konzumovat jablka, mrkev, sušené ovoce, řepu, kysané zelí, celer či petržel. Z kořenové zeleniny si můžete uvařit například polévku. Vyvarovat bychom se měli nezdravých tuků, průmyslově zpracovaných potravin, sladkostí (sušenky, oplatky, dezerty, trvanlivé pečivo), vhodné je omezit taky uzeniny a jednoduché cukry. Všechno samozřejmě jen stravou nezachráníme, zvláště v zimě a v období „nouzového stavu“, kdy se lidem nechce moc vycházet ven. Proto je dobré myslet i na doplňky stravy a bylinky, které dokážou imunitu posílit. Patří sem například rakytník, houba reishi, hlíva ústřičná, korejský ženšen a další. Dobré je užívat ve zvýšené míře taky vitamin C, D a kyselinu listovou, které napomáhají zvýšit obranyschopnost. Vhodné doplňky jsou také laktobacily (probiotické bakterie) či echinacea (třapatka nachová).


ZDROJ: časopis Vlasta, https://www.healthline.com/nutrition/how-to-boost-immune-health

Čtěte také

Kocovina

Čtěte také

Víte, na které léky nesmíte alkohol? Hrozí krvácení do žaludku

Čtěte také

Šlechta se ve středověku moc v jídle nehlídala.

Čtěte také

Jídelníček ve středověku. Držely se diety, půsty, ale vzrůstala i obezita

Čtěte také

Pravidelné prohlídky jsou důležité

Čtěte také

Každý třetí člověk onemocní rakovinou. Jak se jí vyhnout? Genetiku neoklamete