Spoléháte se aspoň občas na svou intuici? Tak proč se na ni nespolehnout i tehdy, pokud jde o to, co jíte. A kolik toho sníte. Intuitivní stravování vám umožní stát se odborníkem na vlastní tělo a na to, kdy vám dává najevo, že má skutečně hlad. 

Je to de facto opak všech moderních diet, protože se nedočkáte žádných pokynů, co a kdy jíst a co naopak nikdy nedat do úst. Rozhodnutí je na vás. Následující článek můžete brát jako průvodce intuitivním stravováním pro začátečníky. 

Čtěte také

Bílkoviny držte oddělené od sacharidů

Čtěte také

Kdysi tak populární dělená strava má své výhody, navíc zlepší vyprazdňování

Fyzický nebo emocionální hlad? 

Co je vlastně cílem? Zdravý přístup k jídlu a k vlastnímu tělu. Základní myšlenka je úplně prostá – jezte tehdy, když máte hlad, přestaňte, když máte dost. Zní to logicky, ale spousta lidí tuhle intuitivní schopnost dávno ztratila, protože se snažíme neustále poslouchat různá často si odporující doporučení a do toho žijeme své hektické životy. Výsledkem je mimo jiné ztráta důvěry ve vlastní tělo. 

Jinými slovy, abyste se zvládli stravovat intuitivně, musíte se znovu naučit důvěřovat svému tělu. K tomu je třeba rozlišovat mezi fyzickým a emocionálním hladem:

Fyzický hlad: Vašemu tělu chybí energie, máte prázdný žaludek a musíte doplnit nejen kalorie, ale i živiny. Nastupuje postupně, má různé projevy, jako je kručení v břiše, únava, podrážděnost. Mizí, jakmile se najíte, a po tomhle jídle jste spokojení.

Emocionální hlad: Tady jídlem zaháníte nějakou emocionální potřebu, protože vás dohání stres, smutek, osamělost nebo obyčejná nuda. Jídlo nás dokáže utěšit a uklidnit, ale když si ho dáme, po chvíli si ho začneme vyčítat. 

Z toho jasně vyplývá, že intuitivní stravování se zaměřuje na fyzický hlad a že byste se na něj měli spolehnout spíše než na rady vyčtené z knih. Správné jídlo je to, které uspokojí vaše fyzické potřeby a které si pak nevyčítáte. 

Čtěte také

Čtěte také

Nejčastější chyby při hubnutí? Málo jídla a nereálné cíle!

Kde se vzalo intuitivní stravování?

Intuitivní stravování není úplnou novinkou. Základy pocházejí z roku 1995, kdy tak svou knihu nazvala dvojice autorek Evelyn Tribole a Elyse Resch. Dvě přední zámořské specialistky na výživu taky neobjevily nic úplně nového, navázaly na ještě starší práce ze sedmdesátých a osmdesátých let. 

V době, kdy letěla jedna podivnější dieta za druhu, tvrdily, že diety nefungují a že pro to, aby člověk byl zdravý a štíhlý, je daleko lepší jednou provždy změnit životní styl a starat se o sebe. 

Čtěte také

Čtěte také

Těstoviny? Brambory či rýže? Jste si jistí, že víte, co je při hubnutí nejlepší?

10 klíčových principů

1. Odmítněte myšlenku, že musíte držet dietu

Intuitivní stravování je přesný opak diet, vychází z přirozených potřeb těla. 

2. Važte si svého hladu

Hlad není vaším nepřítelem. Když se ozve, najezte se. Když to budete odkládat, hrozí, že se nakonec přejíte. 

3. Uzavřete s jídlem mírovou dohodu

Ani jídlo není váš nepřítel. Tak pořád dokola neřešte, co byste měli a co neměli jíst. 

4. Nesuďte sebe ani jídlo

Neustále neřešte, zda je jídlo dobré nebo špatné, ale ani vy sami sebe nehodnoťte podle toho, co jíte. 

5. Respektujte svoji sytost

Tělo vám umí říct, že máte hlad. Úplně stejně vám dá najevo, kdy už máte dost. Řiďte se tím. 

6. Faktor spokojenosti

Udělejte z jídla příjemný zážitek. Dejte si něco, co vám chutná, snězte si to vsedě a v klidu. Možná časem zjistíte, že vám ke spokojenosti stačí menší porce, než když něco hltáte napůl v běhu. 

7. Nezajídejte emoce

Naučte se zvládat situace, v nichž jste sáhli třeba po čokoládě, jinak. Může fungovat telefonát kamarádce, procházka, meditace, čtení. 

8. Respektujte své tělo

Nechte věčné kritiky svého těla a snažte se k němu přistupovat s tím, že je krásné a výkonné takové, jaké je. 

9. Hýbejte se

Neberte cvičení jako nutné zlo a nehýbejte se proto, že chcete zhubnout. Zkuste se na pohyb dívat jako na cestu k tomu, abyste se cítili lépe. 

10. Myslete na zdraví

Jídlo, které si dáte, by vám mělo chutnat, ale zároveň by mělo být zdravé. Alespoň většinou. Ale pokud si občas dáte něco nezdravého, nestane se nic.

Čtěte také

Dejte si reálné cíle a hlavně se hýbejte

Čtěte také

Zásady hubnutí po čtyřicítce: Hlavně si dejte reálné cíle. Deset kilo je hodně

Správně vybírejte

„Smysl má vybírat si kvalitní potraviny, aby vám nechyběly důležité živiny. A má smysl jíst v klidu a pomalu, protože tak si včas uvědomíte, že už máte dost, a nepřejíte se. Kdo jí moc rychle, spíše toho sní víc, než by měl,“ říká dietoložka Karolína Hlavatá. 

Kdybychom to měli shrnout, můžete se na to dívat i tak, že neexistují žádné zakázané potraviny nebo že žádný dort není ten poslední. A vy si tak po tom, co si třeba u kafe dáte s kamarádkou něco rozhodně nedietního, nemusíte říkat, že jste selhali a že s hubnutím holt začnete od zítřka. Protože pokud věříte intuitivnímu stravování, dort si nebudete vyčítat, jen si třeba dáte o něco menší večeři. 

Čtěte také

Čtěte také

Jak odolat chutím na čokoládu nebo řízek? Držte se těchto pravidel!