Hlavně vykročit správnou nohou, říká si člověk, když se chystá vstoupit na nové pracoviště. Jenže pověry tady mnoho nezmůžou. Lepší bude soustředit se na vlastní chování.

Usmívejte se a nekritizujte

Důležité je, jaký uděláte na kolegy první dojem. Takže se usmívejte, všechny nahlas pozdravte a představte se. Pozor ale na služební hierarchii. Nemůžete běžet s napřaženou rukou v ústrety generálnímu šéfovi, pokud nastupujete na místo jemu podřízené. V pracovním kolektivu platí, že ruku nabízí vždy nadřízený. Toto pravidlo se dá obejít pouze v případě velkého věkového rozdílu, a i tak byste měli počkat na pobídku či signál a nenabízet tykání vedoucímu, i když je o dvacet let mladší.
Není dobré kritizovat zavedené pořádky v nové firmě hned od prvních minut nového pracovního poměru. Úplně zapomeňte na věty typu: „V minulém zaměstnání jsme to dělali lépe.“ Nebo: „Takhle se to nedělá, to je úplně špatně.“ Připomínky k chodu firmy nebo pracovním postupům jsou přípustné pouze, když se vás na ně někdo dotáže, ale i tady buďte taktní a hlavně mějte připravený návrh, jak případný problém řešit. A nepomlouvejte minulou práci a kolegy.

Nebojte se zeptat a nepodlézejte

Nový zaměstnavatel by pro vás měl mít připraveno místo, pokyny a vysvětlit vám, jakou práci budete dělat. Jestliže vám nebude cokoliv v nové pracovní náplni nebo postupu jasné, zeptejte se. Nemusíte dělat dojem tím, že všemu rozumíte, mohli byste si tak zkomplikovat život. Klidně si nechte věc, která vám není jasná, prakticky ukázat a podrobně vysvětlit. Všechny novinky si raději zapište, abyste se nemuseli na jednu věc ptát několikrát, tím dobře nezapůsobíte. Zdravé pracovní nasazení je dobrá věc, ale nepřehánějte to se servilností vůči šéfům či kolegům. Přílišnou aktivitu by vaši kolegové mohli posuzovat negativně. Rivalita na pracovišti není nic neobvyklého a každý nový člověk může být brán jako potenciální ohrožení. Rozhodně nezapůsobíte dobře, jestliže vaše snažení vyzní od začátku jednoznačně jako touha po křesle výše postavené kolegyně.

Vstřebávejte atmosféru

V prvních týdnech spíš naslouchejte a pozorujte.
A teprve potom si udělejte názor. Ideální je seznámit se s několika lidmi, kteří na vás působí nejsympatičtěji, a postupně přidávat další. „Na začátku pracovního poměru by nový člen týmu měl zejména naslouchat, dělat si poznámky a vstřebávat atmosféru na pracovišti. Měl by si zjistit, jaké jsou ve firmě zvyklosti, jak probíhají porady, jaká je ve společnosti psaná i nepsaná hierarchie,“ radí personalisté.

Hlídejte si soukromí

Je důležité s kolegy slušně konverzovat, projevit o ně zájem, ale dejte pozor, abyste to s povídáním nepřeháněli. „Vyhněte se vyhraněným politickým debatám nebo líčení svého intimního života. Rozhodně nezatěžujte spolupracovníky svými soukromými problémy,“ radí dále specialisté. Dejte si také pozor, jaký obrázek o sobě šíříte prostřednictvím sociálních sítí. Fotky z dovolené jsou fajn, ale příliš podrobná dokumentace z bujarého večírku při oslavě kamarádových narozenin by vám mohla ublížit.

Nepodceňujte vzhled

Před nástupem do nové práce není na škodu poopravit trošku vizáž – zajděte si ke kadeřnici, případně i na kosmetiku. Při výběru oblečení se řiďte pozicí, na kterou nastupujete. Vyplatí se zvolit kostýmek a decentní make-up. Příliš hluboký výstřih, minisukně, drahé a nápadné šperky, piercing či tetování mohou odpuzovat.

Co na to odborník?

Olga Medlíková, lektorka, zaměřuje se na vzdělávání dospělých, specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti

Na co si dát v nové práci pozor?

Nová práce je velkým testem – poznáváte nové lidi, prostředí, zvyklosti, vstupujete do firemní kultury, která se může značně lišit od té, ve které jste pracovali dosud. Proto je dobré hned na začátku udělat pár věcí: projít si interní směrnice, etický kodex a další dokumenty. Hodně naslouchat. Měli byste být přátelští a ptát se, když něčemu nerozumíte. Čeho se vyvarovat? Zejména kritiky bývalého zaměstnavatele, přílišné důvěřivosti a žoviálnosti, zbrklého nabízení tykání a neopatrného podepisování dokumentů, aniž byste si je přečetli. Pokud po pár dnech „zaučování“ pozvete nové kolegy třeba na pivo, rozhodně to vztahům prospěje. Nový nadřízený bude očekávat silné zapojení, tak počítejte s tím, že budete dávat „něco navíc“ – čas, nápady, energii… Na druhou stranu – vyvarujte se syndromu „nového koštěte“ a reálně zvažte, co můžete plnit trvale a jaké jsou vaše meze.

S humorem jde i nástup do nové práce líp

S humorem jde i nástup do nové práce líp

NOVÁČEK MUSÍ:

  • Chodit do práce včas.
  • Projevovat nadšení – ale jen tak akorát.
  • Demonstrovat znalosti ohledně nového zaměstnavatele.
  • Klást otázky, ale ne zas až tak moc často.
  • Vypadat bystře a výkonně. Ovšem nikoli příliš.

NOVÁČEK NESMÍ:

  • Sedět a nic nedělat – i když dokončil vše, co měl.
  • Pomlouvat minulého zaměstnavatele.
  • Hned první den požádat o dovolenou.
  • Vyřizovat si soukromé telefonáty, aniž by nejdříve zjistil, co se toleruje.

ZDROJ: časopis Vlasta, https://olga-lektorka.cz