Je to jednoduché, a možná proto tomu nevěříme. S příchodem zimy bychom skutečně měli víc spát. Naše tělo si na změnu rytmu musí zvyknout a stojí ho to poměrně dost energie. Kolik spánku potřebujete, vám nikdo přesně nepoví, ale obecně se doporučuje sedm až osm hodin denně. Odborníci na zdravý spánek radí řídit se vlastními pocity – pokud jste svěží i po čtyřech hodinách, proč ne.

Naučte se chodit do postele v přibližně stejný čas každý den a stejně tak vstávejte. Lidskému tělu svědčí pravidelnost a lépe pracuje, když ví, co ho kdy čeká. Svou novou rutinu se snažte dodržovat i o víkendu. Přílišné vyspávání vás může rozhodit, stejně jako nedostatek spánku – budete rozmrzelí a unavení.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Gynekologické potíže souvisejí s psychickou zátěží i s neúctou k svému tělu

Neseďte doma

Trávíme venku příliš málo času a naše tělo se nestíhá přizpůsobit přirozeným přírodním procesům. Pokud je venku hezky, zůstaňte tam alespoň hodinu. Sluneční záření vám pomůže i s produkcí vitaminu D, který únavu zmírní. Za špatného počasí zkuste zavést dvacetiminutovou svižnou procházku. Provětráte si hlavu, nastartujete metabolismus a do krve se vám vyplaví hormon štěstí serotonin. Jestli na vás podzimní únava letos dolehla opravdu silně, nepřehánějte to ani se sportem. Jděte na to zlehka a postupně si přidávejte. Pravidelný pohyb venku je prvním krokem k otužování. To posiluje imunitu a pomáhá nastartovat unavený metabolismus. Ven se oblékejte jen tak, aby vám nebyla zima. A zkuste studenou sprchu. „Stačí i střídavé koupele teplou a studenou vodou jen po kolena. Skvělá je i sauna,“ radí ORL lékař a propagátor otužování Ivan Hybášek.

Čtěte také

V období blížícímu se porodu dochází také k postupnému zvýšení elasticity vaziva, to usnadňuje porod, ale může způsobit bolestivost kloubů

Čtěte také

Proč bolí děti v pubertě klouby a ženy po porodu kolena a zápěstí?

Myslete na to, co jíte

V zimě inklinujeme k těžším a tučnějším jídlům. Na zeleninu a ryby bychom ale měli myslet, i když nás láká mnohem víc vůně pečeného masa. I podzimní jídelníček by měl být bohatý na živiny a vitaminy. Myslete na ořechy, mák, zkuste si doma nechat vyklíčit obilná semínka, do polévky přidat trochu mořských řas nebo založte kvašenou zeleninu. Teď je v té nejlepší kondici zelí i kořenová zelenina.

Pohlídejte si také pitný režim. Únava může být i známkou dehydratace. Pijte vodu a bylinkové čaje. Vyhněte se kávě, černým čajům nebo limonádám. Na zlepšení imunity fungují čaje ze šípků, plodů rakytníku a listů i plodů z černého bezu. Plody černého bezu jsou bohaté na anthokyaniny a flavonoidy, které působí jako antioxidanty. Proto černý bez pomáhá při nachlazení a při onemocněních horních dýchacích cest.

Čtěte také

Lékaři upozorňují: I když budeme mít sebelepší metody léčby, nejdůležitější je včasná prevence

Čtěte také

Rakovina prsu: Nové metody umožní ženám vyhnout se obávané chemoterapii

Kdy zajít k lékaři

Stravujete se celkem zdravě, naspíte toho dost, a stejně máte problém vylézt ráno z postele? Možná to s běžnou změnou počasí nesouvisí. Nedostatkem energie se totiž může projevovat porucha štítné žlázy nebo nadledvinek. Velmi podobně o sobě dává vědět i deprese, ale i obyčejný nedostatek železa. Svou roli mohou sehrát i nejrůznější alergie. Zajděte za svým praktikem a požádejte ho o krevní testy. Pokud bude vše v pořádku, nechte si doporučit specialistu z oblasti duševního zdraví. Velmi rychle uleví antidepresiva, dlouhodobě vám pomůže terapie.

 

Čtěte také

Vladislav Chvála

Čtěte také

Psychosomatika: Když nemoc udělá nezvratné změny, neuzdraví vás, že ji pochopíte