Začneme rovnou těžkým kalibrem. Když před vámi stojí povinnost, které byste se nejraději vyhnuli, povolejte na pomoc svůj žebříček hodnot. Nebojme se velkých slov. Je čas nasadit osobní priority. Vzpomeňte si, proč tu věc děláte. Proč je nutné mít vyřízené pojištění (bezpečnost a finanční logika), proč musíte vymyslet dovolenou už teď (radost rodiny a finanční logika) a tak dále. Bude vás to motivovat lépe než negativní pobídky typu, že budeme mít jinak průšvih s policií nebo vás rodina nepřestane kritizovat. Tohle alespoň jako první krok navrhuje Marty Nemko, kariérní a osobní poradce, který má za sebou více než šest tisíc klientů a napsal třináct knih. 

Čtěte také

Jim Carrey je navenek veselý a zábavný, ale uvnitř ho sžírá deprese a smutek

Čtěte také

Deprese není depka! Jak ji rozeznat? S úzkostmi bojují i slavní

Jako druhý krok navrhuje uspořádat nepříjemné úkoly podle času. Začněte tím, který trvá nejkratší dobu. Co zabere jenom pět minut? Nebo – u čeho první krok zabere jenom pět minut? Případně lze použít sendvičovou techniku. Něčím nezáživným se zabývat dvacet minut a dát si pětiminutovou přestávku. Pak zase dvacet minut práce a na pět minut povolit. Dokud to nemáte hotové.

Motivace a podpora

Na někoho funguje lépe sám sobě slíbit něco příjemného. Připravím si doklady k daňovému přiznání a pak si zahraju Candy Crush. Sepíšu si seznam míst, kam chce kdo z rodiny jet na dovolenou, a pak si udělám kafe. Správnou motivací může být i trest, jakkoli to zní masochisticky. Nic dramatického, třeba: Jestli dneska neuklidím v kuchyni, nekoupím si týden čokoládu (nebo pomelo, cokoli je vaše droga).

„Jestli na vás funguje podpora jiného člověka, zapojte kamaráda,“ radí Marty Nemko dál. „Buď si slibte, že úkol splníte spolu, a vám bude hloupé slib nedodržet, nebo se navzájem předhánějte. To záleží na tom, jestli jste spíš soutěživci, nebo jezdíte na pochvalu.“

Čtěte také

Zelenina je zdravá a bohatá na vitamíny

Čtěte také

Čtyři druhy zeleniny, které vám pomůžou zhubnout ještě před létem

Něco pro tabulkáře

I normálně zorganizovaní lidé, kterým se ostatní často smějí, že mají seznam či tabulku i na zalévání květin v bytě, mají někdy problém přimět se k něčemu neoblíbenému. Ti by zase měli využít své lásky k systému a rozdělit nepříjemný úkol na menší části, které si sepíšou a odškrtávají. Nebo vybarvují políčka v tabulce. Je to taková obdoba Foglarova modrého života.

Případně začněte termínem, do kterého musíte něco splnit. Daně jsou v tomhle případě ideální příklad. Pak odpočítejte minimální dobu, kterou na to budete potřebovat, a vyznačte tlustě v kalendáři. Tohle funguje na adrenalinové typy, které nejlépe pracují v žáru hořících termínů.

Marty Nemko ve svém článku pro Psychology Today říká, že může existovat ještě spousta dalších technik, protože na každého funguje něco jiného. Za nás doporučujeme začít ve chvíli, kdy se cítíte nejproduktivnější. Někdo hned po ránu, někdo naopak v noci, když všichni ostatní doma usnou. Nebo běžte někam, kde vás nebude nic vyrušovat – třeba si se sepsáním reportu do práce sedněte do kavárny. Tam vás nebude lákat setřít kuchyňskou linku nebo vyleštit kohoutky. Životem prověřená technika je taky pustit se do něčeho těsně před odchodem z domu. Pak to uděláte rychle, efektivně a jaksi mimochodem.


Zdroje:

https://www.psychologytoday.com/us/contributors/marty-nemko-phd

https://www.psychologytoday.com/us/blog/how-do-life/202202/when-you-don-t-feel-doing-it

Čtěte také

Echinacea je výborným pomocníkem při nachlazení. Také posiluje imunitu, proto není od věci ji formou čaje či jiných doplňků zařadit jako prevenci

Čtěte také

Ženšen, acerola i echinacea. Jejich přínos pro vaše tělo z vás udělá bohyni