„Nejistota je jednou z největších životních výzev,“ říká terapeutka Elana Premack Sandlerová ve svém článku na webu Psychology Today. „Je nám líp, když víme, do čeho jdeme. Zvyk a známé prostředí odbourávají úzkost. Jakmile vneseme do neznámého nějakou strukturu, jsme spokojenější.“ Ale jak na to?

Asi znáte modlitbu za smíření: „Bože, dej, ať se smířím s věcmi, které nemohu změnit, ať se odvážím změnit to, co je v mých silách, a moudrost, abych je od sebe uměl odlišit.“ Autorem je americký teolog Reinhold Niebuhr. Překládá se různě, ale základ je stejný. Touha zjistit, co je v mé moci, co můžu kontrolovat a co ne. A teprve potom se pokusit změnit jen to, co můžu.

Čtěte také

Záchvat paniky! Jaká je první pomoc?

Čtěte také

Panická ataka: Co dělat, když se mozek strachy splaší? Na vině je stres!

Metoda kruhů

Doktorka Sandlerová doporučuje třeba metodu kruhů zájmu, vlivu a kontroly. Nakreslete si velký kruh. Uvnitř leží věci, které vás zajímají, a venku ty, co jsou vám jedno. Potom uvnitř tohoto kruhu nakreslete menší, se stejným středem. V něm leží věci, na které máte vliv, a vně ty, které ovlivnit vůbec nemůžete. A uvnitř tohoto kruhu nakreslete ještě jeden menší se stejným středem. Uvnitř něj leží to, co máte zcela pod kontrolou, a mimo něj to, co ne. A teď se podívejte, kde leží většina vašich starostí a problémů. Všechno, co je mimo kruh vaší kontroly (ten nejmenší), byste měli metaforicky „pustit“. Zkusit ovlivnit to, co můžete, ale dál se tím netrápit.

Vedle smíření se s tím, nad čím nemám moc, je dobrá i technika uzemnění. Tedy ukotvení v tady a teď. Krásně to vystihuje citát z medvídka Pú: „Jaký je dnes den?“ zeptal se Pú. „Je dnes,“ řeklo Prasátko. „Můj oblíbený den,“ řekl Pú. Vrátí vás to z přemýšlení nad minulostí a obav z budoucnosti do přítomného okamžiku. Není teď třeba řešit letošní daně, vyúčtování energií nebo letní dovolenou. Nepředbíhejte se a ubyde vám strachů i starostí. 

Čtěte také

Jak poznat toxickou kamarádku?

Čtěte také

Toxické přátelství: Jak ho poznáte? A proč ho ukončit a přestat se obviňovat?

Zapojení smyslů

Jiná podoba uzemnění je i doslovná, třeba péče o zahradu, výlet do přírody nebo přesazování květináčů. Nebo zapojení všech pěti smyslů – na to existuje na internetu nepřeberné množství meditací. Třeba na YouTube. Zapojení sluchu, čichu, hmatu, zraku a chuti vás přiměje soustředit se na současnou chvíli a zastaví proud obav z budoucnosti.

A třetí doporučenou technikou je pojmenovat přesně své obavy a nejistoty. Protože když neumíme vyjádřit, co se v nás děje, těžko se nám zjišťuje, odkud naše nejistota pochází. Zkuste si klidně mluvit sami pro sebe nahlas, třeba na procházce. Nechte ze sebe slova volně proudit, možná si i popláčete, ale veverky v lese to nikomu neřeknou. V takovém hovoru sám se sebou občas člověk objeví něco, co v hovoru s kamarády nebo terapeutem neumí přesně vyjádřit, protože se soustředí na to, aby mu druhý rozuměl.

Zkuste všechno, berte ten nový rok týden po týdnu a za chvíli si na něj zvyknete. Koneckonců je to jen číslo.

Zdroj: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/promoting-hope-preventing-suicide/202112/4-ways-handle-uncertainty-the-cusp-2022,  https://www.habitsforwellbeing.com/the-circle-of-concern-and-influence/

Čtěte také

Nespavost? A netrápí vás strach?

Čtěte také

Tajíte nevěru? Říkáte si o úzkost a depresi. Projeví se na spaní i zažívání