Nikdo nikdy nevynalezl ani nevynalezne lék na bolest, kterou nám způsobí smrt milovaného člověka. Kdyby se to povedlo, bylo by to hned na několik Nobelových cen. Zatím ale nejde nijak přeskočit to období, kdy máte fyzický pocit, že vám někdo vytrhl vnitřnosti a čas se zastavil. U odchodu životního partnera má tenhle stav specifický průběh.

Jeden den jste součástí páru. Jste ženatý či vdaná, lidé vás znají jako manžele. Máte pořád někoho po boku, vždycky je na koho se obrátit. A druhý den tenhle člověk není. A vy jste, jakkoliv to slovo v tomhle kontextu zní rouhavě, svobodní. Taky osamělí a truchlící. Takhle zásadní změna přináší i strach z budoucnosti a obavy z mnoha změn. Nicméně časem pocit smutku zeslábne a vy pomaličku začnete novou životní kapitolu. I když ne všichni.

Čtěte také

Dnešní babičky vychovávaly své děti přísněji

Čtěte také

Jednu mu plácni a nech ho vyřvat. Proč babičky požadují větší přísnost

Buďte na sebe hodní

Na truchlení není žádný předpis ani návod. Co člověk, to smutek. Dlouhý, krátký, hluboký, sebetrýznivý, satirický, ale i smířený. Nejprve se dostaví pocit otupění, to vás tělo chrání před návalem bolesti. Teprve pak přijde ke slovu zlomené srdce a strach z budoucnosti. Taky vztek, a to někdy i na toho, který odešel. Cokoliv cítíte, je vaše. Dejte tomu průběh a odžijte si svůj smutek podle sebe. Nabízenou pomoc přijměte nebo s díky odmítněte, případně si přímo řekněte i to, co by vám pomohlo. Hodně lidí bude rádo. Kolem pozůstalých se ne každý umí chovat.

Čtěte také

Slibte si: letos na sebe budu hodná

Čtěte také

Politujte se: Nejlepší předsevzetí, jaké si můžete dát. A buďte na sebe hodná

Dávejte pozor na svoje zdraví

Člověk zapomene jíst, nemůže spát, někdy jako by si i musel připomínat, že se má nadechnout. Smutek si vybere daň na vašem těle a zdraví. Dobře o sebe pečujte, i kdyby jen mimochodem. Snažte se hodně odpočívat, hýbejte se, i procházky stačí. Alkohol může psychickou bolest i zvýšit, ten radši nechte stranou. Existuje studie, podle které je největší riziko pro zdraví pozůstalého v prvních třech měsících po smrti partnera. (King, Lodwick, Jones, Whitaker, Petersen: Truchlení po smrti partnera – případová analýza, 2017.)

Čtěte také

Nevybírejte si partnery se stejnou sourozeneckou konstelací, jakou máte vy sami.

Čtěte také

Rodinné konstelace: Nejstarší sestra bude spokojená s mladším bratrem sester

Vyhledejte pomoc

Vyrovnat se se ztrátou životního partnera je jedním z nejtěžších úkolů a určitě vám s ním pomůže psycholog. Z neovladatelného smutku může pramenit celá řada psychických problémů. Zvlášť pokud spadáte do rizikové skupiny postižené již zmíněným komplikovaným truchlením. Jak se to pozná?

  • Máte pocit, že váš život nemá žádný smysl a účel.
  • Jen s obtížemi nebo vůbec zvládáte každodenní povinnosti.
  • Přetrvává ve vás pocit viny za smrt partnera.
  • Přejete si, abyste byli taky mrtví.
  • Vyhýbáte se společnosti jiných lidí.

Pokud u vás budou tyto příznaky přetrvávat delší dobu, pak není návštěva psychologa jen vítanou pomocí, ale dokonce nutností.

Čtěte také

Demisexuálové se potřebují opravdu zamilovat

Čtěte také

Dobrá zpráva pro demisexuály a jak poznáte, že mezi ně patříte taky

Udržujte si společenské vazby

I když na to nemáte náladu, berte telefony, odpovídejte na zprávy. Třeba jen s tím, že se ozvete později, ale jakmile teď přestanete komunikovat s rodinou a přáteli, přestanou se vám postupně ozývat s pocitem, že vás obtěžují a nevědí, jak vám pomoct.

Nikdo vám neporadí, kde vzít sílu na tohle nejsmutnější životní období, ale všichni se shodují na tom, že čas vyléčí mnohé. Přejeme, aby tenhle starý lék zabral co nejlépe.

Čtěte také

Odborníci na rodokmeny říkají, že většina klientů čeká nebo doufá, že objeví jejich šlechtický původ

Čtěte také

Proč je rodokmen dobrý pro duši: Hledejte své předky a objevte sebe