„Člověk by měl hubnout kvůli sobě, a nikoli proto, že to po něm chce okolí nebo módní diktát,“ říká psycholožka Zdena Sládečková, která se mimo jiné zabývá i hubnutím, protože v něm hraje velkou roli hlava. Pokud skutečně chcete konečně zhubnout, je dobré si uvědomit, jak jste ke kilům navíc přišli, dále si ujasněte, proč míníte zhubnout, a nakonec si stanovte, za jak dlouho, o kolik kilogramů a jakým způsobem vysněné nižší váhy chcete dosáhnout. Neměl by být problém do léta bezpečně zhubnout pět až deset kilogramů, je třeba vycházet z toho, že optimem je přibližně půl kila za týden. Na patnáct kilo tak potřebujete něco přes tři měsíce – což by mohlo do dovolené v srpnu vyjít. 

Během týdnů, které nás dělí od léta, lze pro vysněnou váhu udělat hodně. Je však třeba počítat s tím, že to bude stát odříkání a námahu. Pokud jste například věčná dietářka, která během let nabrala dvacet kilo navíc, počítejte s tím, že patnáct kilo tak rychle nedáte. Zaměřte se raději nejdřív na to, že zhubnete pět kilo. Pak přece můžete pokračovat. 

Čtěte také

Všechny ty sladké tečky po obědě nám můžou přidat pár kilo navíc

Čtěte také

Postavte se chutím na sladké. Náš sladký manuál vám pomůže

Pět kilo dolů zvládne každý

V silách každého je zhubnout do plavek plus minus pět až osm kilo. Deset kilo za deset týdnů nebo patnáct za dalších pět nicméně zhubne spíše člověk extrémně obézní, jehož přebytečná kila se počítají na desítky. V jeho těle je totiž kromě tuku i zadržená voda – a právě jí se bude zprvu zbavovat snáze. Lépe na tom také mohou být lidé, kteří ještě hubnout nezkoušeli, i těm to zprvu půjde dobře a úbytek čtyři kila za měsíc je pro ně reálný. 

Dá se také říct, že čím hůře na tom člověk je na začátku hubnutí, tím lépe mu to půjde, jak potvrzuje Iva Málková, zakladatelka sdružení Stop obezitě. Příklad? Sto třicet kilogramů vážící muž, který nabral kila poté, co přestal kouřit a popustil uzdu nezřízenému přejídání se, přičemž neholduje pohybu. Nyní se rozhodl se svou obezitou skoncovat pomocí vhodně zvolené diety, nebo přesněji řečeno pomocí vhodně sestaveného racionálního jídelníčku a podpořit jeho efekt přiměřeným pohybem. „Takový muž může do půlky léta zhubnout klidně i dvacet kilo, zatímco pro ženu, která potřebuje shodit posledních pár přebývajících kilo do plavek, může být úspěch i zhubnutí o tři kila,“ vysvětluje Málková.

Čtěte také

Při běhu se pořádně zapotíte

Čtěte také

Last minute: Hubnutí do léta na poslední chvíli

Bez cvičení to jde mnohem hůře

Lidem, kteří napnou všechny své síly k vysněnému zhubnutí do plavek, se může jejich sen splnit. Avšak pokud ho dosáhnou pomocí extrémně asketické diety nebo prostřednictvím spousty pohybu, s nímž poté skončí, hrozí jim rychlý návrat těžce ztracených kil. Lepší proto je hubnout o něco pomaleji, ale tak, aby se z nových návyků natrvalo stal nový životní styl. 

Každopádně je třeba kombinovat střídmost na talíři a dostatek vhodného pohybu. V případě, že se hýbat nechcete nebo nemůžete, což je ale většinou skutečně jen výmluva, budete si muset na talíři ubrat ještě více a počítat s tím, že obezitologové mají dobré důvody, proč tento způsob dvakrát nedoporučují: metabolismus se při něm nijak nerozhýbe, a naopak ještě víc zleniví, takže na sebe budete už navždycky muset být co do jídla hodně přísní. 

ZDROJ: https://www.stob.cz/

Čtěte také

Striktní diety často přinesou více škody než užitku

Čtěte také

Takhle ne! Pět nejčastějších chyb při hubnutí