Zatímco nižší váha člověku sebevědomí většinou zvedne, ochablá a povislá kůže na místě bývalých tukových zásob ho dokáže zase srazit. Naštěstí existuje několik způsobů, jak to zlepšit.

Nejdříve je možná dobré uvědomit si, co se to vlastně s kůží, která je největším orgánem lidského těla, dělo a děje. Její horní vrstvy tvoří mimo jiné bílkoviny, včetně kolagenu a elastinu, které zajišťují její pevnost a pružnost. Kůže se i díky tomu dokáže hodně roztáhnout například v těhotenství, jelikož ale netrvá tak dlouho, umí se pak zase vrátit do původních rozměrů.

Opalování, kouření a geny mohou situaci zhoršit

Bohužel, pokud je někdo obézní dlouhé roky, kolagenová a elastinová vlákna se poškodí a ztrácejí svou schopnost se zase smrštit zpět. Zdá se také, že s věkem klesá schopnost tvořit kolagen, platí to například i pro lidi, kteří zhubli díky operaci – více tato studie. Produkci kolagenu a elastinu snižuje také nadměrné opalování či kouření.

Čtěte také

Jak udržet dítě v čistotě

Čtěte také

Nebuďte otrokem úklidu. Jak udržet dítě v čistotě a zároveň budovat imunitu?

Platí přitom, že čím déle měl člověk mnoho kil navíc, tím spíše bude mít problém s vytahanou kůží, stejně jako tento problém bude tím větší, čím větší nadváha či obezita byla. Situace se zhoršuje i s věkem a jistou roli hrají i geny, někdo má kůži pružnější a někdo bohužel méně – pak může mít potíže, i když zhubnul relativně málo. Také pomalá ztráta hmotnosti může zabránit vzniku povislé pokožky, protože dává kůži více času, aby získala pružnost a regenerovala se. Rychlá ztráta hmotnosti pak může samozřejmě způsobit onu povislou pokožku. Hubněte proto nejvýše čtyři kila měsíčně.

Chce to svaly

Přebytečná kůže může být nepříjemná, lidé mohou mít kožní problémy a jejich vzhled je paradoxně může odrazovat například od toho, aby cvičili, ačkoli zhubli. Přitom je to právě cvičení, které může jejich vzhled dále zlepšit – smysl má v tomto ohledu zejména posilování, protože budování svalové hmoty může zlepšit i stav kůže.

Čtěte také

Sprchováním ušetříte za vodu

Čtěte také

Jak ušetřit za vodu. Poplatky zvyšují maličkosti, ale i špatné vybavení doma

Můžete zkusit užívat také kolagen, respektive jeho hydrolyzát, jeho efekt v tomto směru dokládá například tato studie – podle autorů se u sledovaných lidí po třech měsících zlepšila pružnost pokožky.

Zaměřte se na to, abyste měli dostatečný příjem bílkovin, vitamínu C, omega-3 mastných kyselin a abyste dostatečně pili.

Má smysl používat zpevňovací krémy, z nichž mnohé rovněž obsahují kolagen a elastin? Bohužel, moc ne – mohou sice na chvíli zpevnit vrchní vrstvy pokožky, ale nepůsobí do hloubky, to dokáže jen kolagen užívaný vnitřně. A i to platí jen pro lidi s mírně nebo středně povislou kůží.

Když je potřeba obrátit se na lékaře

Operační zákrok je nejúčinnějším způsobem boje s povislou kůží u hubnutí, chirurg při něm pomocí většího řezu odstraní přebytečnou kůži a tuk a poté ránu sešije, což může vyžadovat až několikatýdenní hojení. Je třeba také počítat s tím, že člověku zůstanou jizvy. U lidí s větším množstvím povislé kůže to bývá jediné účinné řešení.

Čtěte také

Hormonální rovnováha

Čtěte také

Stres, únava a špatná nálada? 4 způsoby, jak docílit hormonální rovnováhy

V úvahu připadá například abdominoplastika neboli plastika břicha, případně zákroky odstraňující kůži z hýždí, boků a stehen, případně z oblasti prsou, zad a rukou. Je třeba počítat s tím, že tyto zákroky zdravotní pojišťovny nehradí a obvykle vyjdou na desítky tisíc korun.

Kliniky plastické chirurgie nabízejí i některé další méně invazivní zákroky, například ošetření problematických míst infračerveným světlem nebo ultrazvukem, ale jejích výsledky jsou sporné. Například studie, která se zaměřila na hodnocení výsledků ultrazvukového ošetření, neprokázala zlepšení objemu volné kůže, pacienti nicméně hlásili, že je přestaly trápit bolesti. Více o studii ZDE.

 

ZDROJ: https://www.healthline.com/nutrition/loose-skin-after-weight-loss

Čtěte také

Posilování

Čtěte také

Cvičit 30 minut denně a hubnout? Rady, jak vytěžit z krátkého tréninku maximum

Čtěte také

Přílohy v dietě nejsou zlo

Čtěte také

Přílohy ano, nebo ne? Opravdu jsou zlo? Kolik a čeho jíst, když chcete zhubnout

Čtěte také

Vzorový jídelníček k redukci váhy

Čtěte také

Vzorový jídelníček! Takhle jezte celý týden a naučíte se hubnout