Když má někdo desítky kil navíc, je pravděpodobné, že něco dělá hodně špatně a že když to změní, kila půjdou hodně rychle dolů. Ať už půjde třeba o vynechávání jídel z fast foodu nebo přemíru sladkostí. 

“Bohužel, čím více se blížíte vysněné hmotnosti, tím je těžší jí dosáhnout,“ potvrdila zkušenost mnoha lidí Iva Málková ze společnosti Stop obezitě. Je to i tím, že tělo si – zjednodušeně řečeno – zvyklo na nějaké váhové rozmezí, v němž funguje, a čím štíhlejší jsme, tím méně se chce náš organismus vzdát tukových zásob. 

Je to pozůstatek z dob, kdy bylo výhodné mít nějaká kila navíc, protože se tak dalo spíše překonat období, kdy nebylo co jíst. Dneska nám to ale život spíše komplikuje. Těžší je to také se stoupajícím věkem, protože výkonnost našeho metabolismu se bohužel snižuje. 

Čtěte také

Když uberete maso, ubude bílkovin. A to je škoda

Čtěte také

Přestat jíst maso při hubnutí nestačí. Uberete tuky, ale budou chybět bílkoviny

Stejná námaha, menší hubnutí

Nemluvě o tom, že jak hubnete, klesá množství energie, které vaše tělo v klidu spálí – což znamená, že vám bude muset stačit méně energie z jídla, abyste mohli fungovat a přitom nepřibírali. Změnit se to dá jen tehdy, pokud výrazně přidáte na pohybu. Převedeno do praxe – když jste začínali hubnout, stačilo pár kilometrů k tomu, aby vaše na pohyb nezvyklé tělo začalo spalovat energii a vy něco shodili. Když jste štíhlejší a vaše kondice lepší, budete muset jít déle a ve vyšším tempu, aby to mělo stejný efekt. Budete se zkrátka muset více namáhat. 

Je to možná trochu demotivující, na druhou stranu to berte tak, že cíl je už blízko. Pokud je realistický – protože pokud chcete zhubnout třeba na svou váhu někdy v období kolem dvacítky, nejspíš usilujete o nemožné. 

Čtěte také

Mnohé ženy jedí málo, ve stravě jim chybí bílkoviny

Čtěte také

Nejčastější chyby, které při hubnutí dělají ženy nad padesát. Zásadní jsou svaly

Praktické tipy, jak na to

Tady vám přinášíme několik tipů, jak shodit posledních pár kilo, kterých se vám nedaří zbavit se dosavadním způsobem hubnutí. 

1. Posilujte

Určitě můžete úbytku kil dosáhnout tím, že se během hubnutí zaměříte na posilování a budování svalové hmoty, která i v klidu spaluje více než dvakrát více energie než tukové zásoby. Poučka o tom, že se celkově musíte více hýbat než na začátku shazování přebytečných kil, platí i tak, ale pokud budete mít více svalů, půjde všechno lépe. 

Na posilování lidé často zapomínají, nebo spíše ho podceňují, protože při něm z lidí většinou neleje pot a nelapají při něm po dechu, a mohou mít pocit, že tak třeba na rozdíl od běhání nic neshodí. Jenže oba druhy pohybu se doplňují. 

Je pravda, že váha se ani tak nemusí výrazně hnout dolů, protože svaly váží více než tuk, ale vy získáte lepší postavu a pevnější kontury. 

Čtěte také

Nemyslete jen na kila, ale i na zdraví

Čtěte také

Jak v šedesáti zhubnout deset kilo: Krok za krokem se hlavně zbavte tuku

2. Pište si to

Někdy se zrada skrývá ve vašem talíři nebo ve sklenkách s tím, co pijete. Tady je rada jasná – týden si zapisujte, co jste snědli a vypili, a buďte v tom poctiví. Často zjistíte, že sice jíte vzorně, ale taky hodně ochutnáváte při vaření nebo kromě pečlivě sestavených snídaní a dalších hlavních jídel a svačin ujídáte drobnosti během dne. Nebo dojídáte jídlo po dětech či vnoučatech. 

Nemusí toho být moc, ale může to být rozhodující. Hodně zrádné jsou nápoje, protože i smetana v kafi má dost kalorií, nemluvě o alkoholu, i když je to třeba jen vinný střik. 

Čtěte také

Nedělejte si výčitky z každé sladkosti, ale zkuste se jim vyhnout

Čtěte také

Překonejte chutě na sladké: Ověřené rady, které většinou zaberou

3.  Nevynechávejte jídlo po cvičení

Možná vám to nedává smysl, ale je to tak, Pokud například cvičíte nebo chodíte v ostrém tempu, abyste zhubli, měli byste se pak najíst. Mnoho lidí to nedělá už proto, že po námaze žádný hlad necítí – studie doložily, že pokud skutečně cvičíte nebo se jinak hýbete ve vysokém tempu více než hodinu či hodinu a půl, může jít třeba o jízdu na kole, chuť k jídlu klesne. 

Ale když si dáte vhodnou svačinu obsahující dost bílkovin a malé množství sacharidů, vaše tělo to ocení – pomůže mu to k regeneraci a budování svalů. Nemělo by to být vydatné jídlo ani třeba pivo, z toho vám svaly nenarostou. Skvělou volbou je třeba řecký jogurt nebo třeba tenký toast s vejcem. 

Čtěte také

Cholesterol obsažený v živočišných produktech není zdaleka tak nebezpečný, jako se dříve soudilo, spíše naopak

Čtěte také

Vejce nejsou postrach, ale spojenec v hubnutí. Kolik denně jich můžete sníst