Poznat, zda vám z těla mizí tuk a nikoli svaly není úplně snadné, ale když budete vědět, na co se zaměřit, přijdete na to. A rozhodně to není jedno, protože nižší číslo na váze by nemělo být vaším jediným nebo hlavním cílem. A to hned z několika důvodů.

„Není dobré ztrácet svaly, protože bez nich naše tělo ztrácí sílů a schopnost pohybu,“ citoval web Men’s Health Gerarda Miranda-Comase, rehabilitačního lékaře a specialistu na sportovní medicínu z nemocnice Mount Sinai v New Yorku. Když člověk ztrácí svaly, přichází o sílu a vytrvalost.

Čtěte také

Keto dieta

Čtěte také

Keto dieta. Žádaná i zatracovaná. Dlouhodobě může způsobit zdravotní problémy

Pokud budete hubnout vhodným způsobem, neměly by vaše svaly mizet, ale hrozí to například lidem, kteří se snaží shodit tím, že zásadně omezí jídlo. Tělo pak nemůže spalovat energii z jídla a rádo sáhne po glukóze uložené v játrech a svalech, zjednodušeně řečeno. Bohužel to tedy nefunguje tak, že tělo začne automaticky spalovat nejdříve tuk.

Svaly potřebujete i proto, aby vaše tělo i v klidu spalovalo slušné množství energie. „Dneska už víme, že aby člověk efektivně zhubnul a váhu si udržel, potřebuje posilovat, aby měli dostatek svalové hmoty. A to platí i pro lidi středního nebo vyššího věku,“ říká odborník na výživu Pavel Suchánek. Některé nové studie navíc ukazují, že i samotné posilování přispívá k hubnutí, to se dříve přisuzovalo hlavně aktivitám, jako je běh či rychlá chůze.

Čtěte také

Žena v kuchyni

Čtěte také

Sacharidové vlny vám pomůžou nastartovat metabolismus a rychle zhubnout

Jak poznat, že ztrácíte svaly a ne tuk:

1. Cvičení je namáhavější

Pokud nejste mimořádně vyčerpaní, nastydlí nebo po nemoci, nemělo by pro vás cvičení být těžší než dříve, spíše naopak – mělo by být snazší a vy byste si ujít delší trasu s menší námahou nebo bez potíží zvednout těžší činky.  Pokud tomu tak není, možná máte méně svalů než dříve.

2. Cítíte se pomalí

Nedostatečná výživa může vést k úbytku svalů, kterým tato energie zkrátka chybí. Únava během dne mlže být způsobena i tím, že jste například cvičili příliš mnoho, ale pokud to není váš případ, zamyslete se nad svými svaly.

Čtěte také

Přerušovaný půst není dieta. Začněte pomalu a opatrně.

Čtěte také

Přerušovaný půst 16:8. Jak začít, abyste vydrželi a opravdu zhubli

3. Procento tělesného tuku neklesá.

Pokud hubnete a vážíte méně nebo máte méně v pase, ale procento tělesného tuku zůstává stejné, je to pravděpodobně známka toho, že ztrácíte svaly. Procento tělesného tuku vám změří domácí chytré váhy, případně tak může učinit výživový poradce či obezitolog.

4. Hubnete příliš rychle

Rychle se snižující číslo na váze vás možná nadchne, ale vlastně to není dobrá zpráva, minimálně pro vaši svalovou hmotu ne. Měli byste hubnout nejvýše půl kila až kilo týdne, rychlejší tempo je obvykle projevem toho, že přicházíte o svaly.

5. Nezlepšujete se

Ačkoli cvičíte pravidelně, prostě se v žádném ohledu nezlepšujete – neuběhnete ani neujdete více, neuděláte více dřepů, neudýcháte delší rychlou pasáž. Může to být další známka toho, že hubnete svaly, nikoli tukové zásoby.

ZDROJ: Vlasta.czhttps://www.menshealth.com/weight-loss/a25252107/losing-muscle-vs-fat/https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/how-to-lose-fat-without-losing-muscle, https://www.muscleandfitness.com/workouts/workout-tips/7-ways-burn-fat-without-losing-muscle/

Čtěte také

Hamburger

Čtěte také

Jak vyzrát na hlad: Prospívá půst a pozor na přejídání

Čtěte také

Zmrzlina

Čtěte také

5 nejhorších jídel pro hubnutí, kvůli nimž možná nedokážete shodit

Čtěte také

Hubnutí mohou bránit zvýšené hladiny hormonů v těle.

Čtěte také

Když diety nefungují. Zkroťte hormony a naslouchejte svému tělu