Chcete-li si rychle udělat jasno v tom, jestli jste přibrali tuk nebo vaše tělo začalo zničehonic zadržovat více vody, odpovězte si na několik následujících otázek. 

Jak rychle vaše váha stoupla?

Pokud se objem vašeho pasu změnil za pouhý den či dva, je skutečně nepravděpodobné, že by to byl tuk. Ten přibývá postupně, podle toho, o kolik více energie přijmete ve srovnání s výdejem. A i když se jeden den strašně přejíte, tukové zásoby se hned viditelně nezvětší. Pokud máte větší obvod v pase, na kotnících nebo v prstech, nejspíše skutečně půjde o vodu. 

Čtěte také

Po padesátce na sebe snad bude mít čas

Čtěte také

Po padesátce může jít hubnutí paradoxně snáze než o deset let dříve

Jak reaguje pokožka na stlačení? 

Pokud zatlačíte na kůži třeba na stehnech nebo na pažích prstem či palcem a kůže se hned zase vyrovná, voda to nebude. Pokud naopak místo zůstane propadlé, mohlo by jít o retenci vody. 

Čtěte také

Vajíčková dieta se nedá držet dlouhodobě

Čtěte také

Vaječná dieta: Zhubnete po ní, ale jen dočasně. Dlouhodobě je ale na nic

Cítíte se po jídle nafouklí? 

Pokud se po hlavním jídle cítíte nafouknutí a je vám těžko, může to být kvůli množství nebo typu jídla, které jste si dopřáli. Pokud vás to trápí často, je namístě požádat lékaře o vyšetření, zda vám nevadí lepek nebo laktóza, které mohou způsobit nadýmání. Nebo může jít třeba o reflux. V tomto případě nejspíše taky půjde o potíže s vodou, náhlý vzestup hmotnosti kvůli moc vydatnému jídlu to přece jen nebude. Zlepší se to, až se ledvinám podaří vyrovnat hladinu soli v krvi. 

Čtěte také

Sýr jako drobné občerstvení? Zapomeňte! Má moc kalorií a hlavně tuku

Čtěte také

Jídla, která jsou pekelně kalorická, a vy to nevíte. Dejte si velký pozor na sýr

Máte pocit, že vaše končetiny jsou oteklé? 

Pokud váš obličej, ruce a nohy vypadají odule a nafoukle, naopak nejspíš půjde o projev zadržování tekutin způsobené hromaděním přebytečné vody v tkáních a dutinách těla. Poznáte to také na těsnějších prstýncích nebo ponožkách. Pokud je otok nadměrný, měli byste se vždy poradit s lékařem, většinou však jde o nějaký jednodenní nebo dvoudenní výkyv například před menstruací. Pokud vás tato potíž dříve netrápila a teď občas ano, také to proberte s doktorem. 

Nechte si měřit podíl tuku

Pokud chcete mít dlouhodobě jasno, můžete si nechat změřit a pak občas přeměřit podíl tuku a vody v těle například v obezitologické ordinaci. 

Čtěte také

Zkuste střídat časové úseky, kdy jíte s těmi, kdy hladovíte

Čtěte také

Přerušovaný půst: Móda, nebo něco, co prostě musíte zkusit, abyste zhubli

Kilo dvě ano, pět a více ne

Každopádně pokud dumáte nad tím, že vlastně nemáte nadváhu, ale spíše příliš mnoho vody v těle, uberte v úvahách tímto směrem. Pokud naše tělo zadržuje vodu, skutečně se to může projevit změnou váhy, ale v žádném případě tím nevysvětlíte desítky kil navíc. 

Obvykle jde o kilo až dvě, výjimečně o čtyři až pět – to druhé se týká jen hodně obézních lidí, kteří váží více po všech stránkách. „Zadržování tekutin nemá s tloustnutím co do činění, i když obojí zvyšuje tělesnou hmotnost. Všichni jsme asi ze 60 procent z vody a obsah vody v těle kolísá, ale rozhodně to není nic, co by se mohlo zaměnit s obezitou,“ vysvětluje internista Petr Sucharda.

Větší množství přebytečné vody podle lékaře Suchardy mohou v těle mít nemocní lidé, nicméně v takových případech už nemá cenu zkoušet běžné metody úpravy váhy. 

Čtěte také

Jablka jsou jedno z jídel, které se v této dietě mohou jíst

Čtěte také

Dieta podle Mačingové: Čím se řídit a čím ani náhodou

Dědičné sklony

O zadržování vody v těle mluvíme, když se v našich tkáních drží více vody, než je obvyklé. Přispět k tomu mohou různé faktory, přičemž podíl vody v našem těle může kolísat i během dne. Ale většinou to nijak nevnímáme a s váhou to také nehne. Pokud se však naše váha změnila o několik kilo během pár dnů, je dobré tomu věnovat trochu pozornosti a najít nějaké vysvětlení. 

K zadržování vody přispívá konzumace velkého množství sodíku – ledviny začnou zadržovat vodu, aby snížily hladinu soli v těle. Vadí i velký příjem sacharidů, dehydratace, hormonální nerovnováha, některé léky, pití alkoholu, a dokonce také počasí. Sklon k vyššímu zadržování vody v těle se kupodivu dá i zdědit. 

Pomoci naopak může vypití většího množství minerálky s draslíkem a obecně vypití většího množství vody – zní to možná zvláštně, ale skutečně to pomáhá. Stejně jako pomáhá a preventivně působí vyrovnaný jídelníček a pohyb. 

Čtěte také

Kaše a ovoce, to je ideální snídaně

Čtěte také

MIND dieta: Jejím základem je 10 potravin, které se máte naučit jíst pravidelně