Na první pohled vypadá krev každého člověka stejně. Její složení, respektive podíl jednotlivých látek (červené a bílé krvinky, krevní destičky, krevní plazma a podobně) je ale u každého jiný. Každá krevní skupina má odlišný antigen (látka, která navozuje produkci protilátek chránící imunitní systém), pomocí něhož lze skupiny rozdělit mezi čtyři základní – A, B, AB a 0.

Čtěte také

Jablka jsou jedno z jídel, které se v této dietě mohou jíst

Čtěte také

Dieta podle Mačingové: Čím se řídit a čím ani náhodou

Dobré pro jednoho, špatné pro druhého

Mnoho lékařských a vědeckých studií potvrdilo schopnost některých potravin shlukovat krvinky pouze určitých krevních skupin. To jednoduše řečeno znamená, že tytéž potraviny mohou být pro krvinky jedné krevní skupiny prospěšné, zatímco krvinkám jiné krevní skupiny mohou škodit.

Pro sestavení správného a vyváženého jídelníčku, který bude vašemu zdraví ku prospěchu, je proto zapotřebí znát svou krevní skupinu. Pokud ji neznáte, zeptejte se svého praktického lékaře. 

Čtěte také

Kaše a ovoce, to je ideální snídaně

Čtěte také

MIND dieta: Jejím základem je 10 potravin, které se máte naučit jíst pravidelně

Jaký názor mají čeští oborníci?

Lukáš Vrána, lektor a výživový poradce

Jedná se o velmi zajímavý způsob stravování, který může mít pozitivní vliv na zdraví člověka. Dělení na vhodné a nevhodné potraviny nás nenutí ke striktnímu zákazu určité potraviny, spíše nám ukazuje vodítko k tomu, které potraviny bychom měli zařazovat občas a které je možné naopak konzumovat pravidelněji. Vhodnou aplikací a kombinacemi potravin jsme schopni bez problémů pokrýt všechny důležité makrosložky a esenciální látky, které náš organismus potřebuje. Například u skupiny A se nemusíme obávat deficitu bílkovin, pokud omezíme maso, protože všechny esenciální aminokyseliny získáme kombinací ryb a různých rostlinných zdrojů. Zároveň jsme schopni dojít tak k efektivnější redukci hmotnosti konzumací těch typů potravin, které jsou pro danou skupinu vhodné.

Pavlína Dostalíková, nutriční specialistka, Institut zdravého životního stylu NutriCentrum

Diety podle krevních skupin dle mého názoru dokážou jen mírně individualizovat výživu jedince. Jako žádné výživové dogma neplatí pro všechny. Příkladem jsou lidé mající skupinu B, která je založená na doporučení mléka a mléčných výrobků. Skupina B je nejvíce zastoupena v populaci asijských národů. Dnes již víme, že geneticky se u těchto lidí nevyvinula odolnost na laktózu, mají problém s trávením a využitím mléčných produktů, tudíž bych jim takovou dietu nedoporučila.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Co by měla jíst žena 40 plus? A čemu se radši vyhnout?

Rozdělení potravin podle krevních skupin

Skupina 0

Lidé s touto skupinou mají predispozice k poruchám štítné žlázy, mají pomalejší metabolismus a sklony k artritidě.

Vhodné potraviny: mořské ryby (treska, sleď, makrela a losos), olivový olej, rajčata, listová zelenina, blumy, švestky, kvalitní čokoláda, kakaové boby, med, bylinky (máta, bazalka), zelený čaj

Nevhodné potraviny: mléčné výrobky z kravského mléka, vejce, brambory, houby, olivy, pomeranče, mandarinky, banány, pšeničný lepek, káva, černý čaj

Přibírající potraviny: fazole, čočka, kukuřice, květák, zelí, pšenice, kapusta

Redukční potraviny: ryby, mořské řasy, játra a červené maso

Čtěte také

Někdy to jinak než pod odborným dohledem nejde

Čtěte také

Hubnutí s odborníkem: Pro mnoho lidí je to jediné řešení. Sami to nezvládnou

Skupina A

Lidé s krevní skupinou A mají zpravidla citlivější žaludek a špatně tráví tepelně zpracovaná jídla. Jsou náchylnější k infekcím a mají predispozice k srdečním poruchám a diabetu.

Vhodné potraviny: čerstvá zelenina a ovoce, tofu, sójové produkty, bílé maso a ryby, ořechy, semínka, jogurty a tvarohy, těstoviny, rýže, pečivo (celozrnné), olivový olej, ořechy a semena, káva, zelený čaj

Nevhodné potraviny: tučné mléčné výrobky, vejce, uzeniny, meloun, pomeranče, kečup, majonéza, ocet

Přibírající potraviny: maso, mléčné výrobky, fazole, pšenice

Redukční potraviny: rostlinné oleje, sója, ananas, syrová zelenina (okurka, paprika)

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Nejčastější chyby při hubnutí? Málo jídla a nereálné cíle!

Skupina AB

Je vzácná – má ji pouze 2 až 5 procent populace. Jedinci se skupinou AB mají poměrně citlivé trávení, oslabený imunitní systém a snáze podléhají stresovým situacím a psychickému vypětí.

Vhodné potraviny: libové drůbeží maso, králík, ryby, tofu, luštěniny, ořechy, vejce, cereálie, olivový olej, rýže, zeleninové a ovocné šťávy, káva, zelený čaj

Nevhodné potraviny: tučné maso (vepřové a hovězí), tučné mléčné výrobky, plísňové sýry, zmrzlina, pomeranče, banány, mango, nakládaná zelenina, černý čaj, limonády

Přibírající potraviny: červené maso, fazole, semínka, kukuřice, pohanka, pšenice

Redukční potraviny: ryby, mořské plody, mořské řasy, tofu, nízkotučné mléčné výrobky, zelená zelenina, ananas

Čtěte také

Hlavně neopakujte stejné chyby

Čtěte také

Hubnutí: Sepište si, jaké diety už máte za sebou. Zjistíte, proč jste selhali

Skupina B

Lidé s krevní skupinou B jsou vyrovnaní, mívají odolný trávicí systém a dobrou imunitu. Náchylnější mohou být k exotickým nemocem a může se u nich objevovat takzvaný syndrom vyhoření.

Vhodné potraviny: červené maso, králík, zvěřina, mléčné výrobky, obiloviny, olivový olej, rýže, špalda, luštěniny, brambory, zelí, houby, ovoce, zázvor

Nevhodné potraviny: sója, ořechy, kokos, sezamový a slunečnicový olej, kukuřice, kečup, černý čaj, perlivé nápoje

Přibírající potraviny: arašídy, sezamová semínka, pohanka, čočka, kukuřice

Redukční potraviny: drůbeží maso, vejce, nízkotučné mléčné výrobky, zelenina, lékořice

Čtěte také

Zdravý jídelníček je v době přechodu důležitý. Díky správným potravinám nejenže nepřiberete, ale taky se udržíte v kondici.

Čtěte také

Jídelníček po padesátce: Co jíst v menopauze, abyste si udržela váhu