Jasně, se zmrzlinou by se to nemělo přehánět, stejně jako s čokoládou, hranolky nebo tučnými uzeninami. To už se tak nějak všeobecně ví.  Ale někdy dětem v dobré víře nabízíme jídla, o kterých si myslíme že jsou zdravější, ale ve skutečnosti tomu tak není. Jen je to těžké poznat, když z obalů svítí údaje o různých vitamínech a reklamy tvrdí, že právě díky tomuto výrobku budou mít děti pevnější kosti a vůbec budou tak nějak celkově spokojenější. 

Na co si dát alespoň trochu pozor? 

1. Snídaňové cereálie

Bohužel, většinou obsahují více cukru než kousek bábovky, mnohé z nich také poměrně dost soli. Každopádně dodají tělu překvapivě mnoho kilojoulů, a navíc rozhoupají hladinu krevního cukru, takže po nich poměrně rychle vyhládne. To se o něco zlepší díky mléku nebo jogurtu, s nimiž si je dítě dá, ale i tak – doporučené množství cereálií, s nímž se vejdete do rozumného energetického množství, je překvapivě malé. Na trhu jsou samozřejmě méně slazené cereálie, stačí jen pozorně číst etikety. Počítejte s tím, že dítě je nebude tak úplně chtít, ale zkuste vytrvat.

2. Křupky

Pro mnohé rodiče se neslazené a nesolené křupky, například kukuřičné, staly synonymem zdravého jídla, ale není tomu vždycky tak. Protože mnoho z těchto výrobků přece jen obsahuje dost soli a často třeba i palmový olej, který ve vyšším množství neprospívá srdci. 

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Příprava na léto: Koupání a osvěžení na velké i malé zahrádce

3. Ovocná pitíčka, ovocné šťávy, džusy

Děti nijak netrpí, když se na žízeň naučí pít obyčejnou vodu. Mnoho lidí přesto má pocit, že by jim měli dopřát něco lepšího, nebo dokonce zdravějšího. Limonádu by jim nenalili, ale ovocná pitíčka? Klidně. Přitom většinou obsahují příliš mnoho cukru a s ovocem nemají, navzdory názvu, společného skoro nic, navíc často jde o nevhodný glukózo-fruktózový sirup. Džusy patří mezi vysoce kalorické nápoje – podstatně lepší je dát dětem čerstvé ovoce, které navíc obsahuje více vlákniny. 

4. Gumoví medvídci

Není zase tak málo rodičů, kteří se snaží nedávat dětem čokoládu, ale dají jim gumové medvídky, protože jsou malí a někde v hloubi mozku uvízla informace, že obsahují želatinu prospívající kloubům. Té je tam přitom zanedbatelné množství, ovšem ani obsah slibovaných vitaminů nebo ovocné šťávy nebývá vysoký, na rozdíl od množství cukru. Tři medvídci nebo jiné želatinové kousky rovná se skoro celá lžička cukru. 

5. Tučné ochucené jogurty

Jogurty se pro děti hodí, ale nikoli tučné výrobky s deseti procenty tuku, a ještě nějakou sladkou příchutí. Na druhou stranu, není třeba dětem sladkosti různě démonizovat, lepší je naučit je s nimi zacházet. „Určitě není nutné dětem sladkosti zcela zakazovat, zákaz u dětí může vyvolávat mnohem větší touhu po sladkém a v případě, že se k němu dostanou, snědí pak větší množství. Pokud není potíž s hmotností, může dítko denně jednu sladkost dostat,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá. Podle ní je dobré nabízet jim zejména ovoce, ovocné saláty, tvarohovo-jogurtové dezerty s ovocem, doma připravené zmrzliny, domácí sladké pečivo, nejlépe s tvarohem nebo ovocem.

Čtěte také

Zadržování vody není nic příjemného

Čtěte také

Zadržuju vodu. Opravdu? Nebo je to jen výmluva a prostě přibíráte?