Ne, nechceme vám radit, že některá jídla jsou prostě tak strašná, že si je nemůžete dát už nikdy.  Ostatně, jak upozorňuje například Iva Málková, psycholožka a zakladatelka společnosti Stop obezitě, podobné zákazy vedou zejména k tomu, že je člověk dříve nebo později poruší a nezdravých věcí se zase začne přejídat místo toho, aby se jejich příjem naučil mít pod kontrolou.

„Není důvod, abyste si odepřeli třeba paštiku, ale dejte si jí jen kousek, který si předem připravíte na talířek. Nebo si na něj dejte něco malého sladkého ke kávě,“ radí psycholožka.  Podle ní je to spolehlivější cesta, jak se naučit se nepřejídat a mít pod kontrolou konzumaci potravin, které jsou rizikovější než jiné.

Čtěte také

TRX

Čtěte také

Rotoped, plavání nebo snad TRX? 8 sportů, kterými spálíte kalorie během 30 minut

O jakých jídlech je řeč?

  1. Hranolky a bramborové chipsy
    Zatímco vařené brambory jsou zdravé a zasytí, hranolky a smažené brambůrky ne. Jsou velmi kalorické a sníte jich přespříliš, ani nevíte jak. To, že po takovém jídle přibíráme, dokazuje například tato studie. A tato studie, zveřejněná v časopise The New England Journal of Medicine dokonce došla k záběru, že po chipsech spolehlivě přiberete více než po většině jiných jídel. Navíc hranolky ani chipsy často nejíme samotné, patří k nim různé omáčky, sladké nápoje nebo třeba pivo, které riziko přibírání ještě násobí.  A co víc, pečené nebo smažené brambory mohou obsahovat rakovinotvorné látky zvané akrylamidy.
  2. Slazené nápoje
    Když chcete zahnat žízeň, jsou slazené limonády skoro nejhorší možnou volbou, větší chybu byste mohli udělat snad už jen s míchanými koktejly. Studií, které dokládají, že po nich váha stoupá a ještě škodí zdraví, existuje skutečně mnoho – namátkou třeba tahle zámořská srovnávací studie z roku 2013. Obsahují spoustu kilojoulů, ale mozek je nepovažuje za jídlo a nereaguje na jejich konzumaci pocitem sytosti, čili rozhodně nesníte méně jídla, než by se vzhledem k množství vypité energie patřilo.
  3. Pečivo, sušenky a další průmyslově vyráběné sladkosti
    Neskončíte v pekle, když si k snídani dáte domácí bábovku nebo jedny sušenky na výletě, ale budete mít problémy s váhou či zdravím, když se nezbavíte pravidelného pojídání sladkostí z obchodu. Bývají plné nezdravých přísad, jako je přidaný cukr, mohou také obsahovat trans-tuky, které jsou velmi škodlivé, pokud jde například o zdraví naší oběhové soustavy. Navíc po nich znovu dostanete brzy hlad, což mnohé lidi utvrzuje ve falešném pocitu, že to zase takový průšvih nebyl, když jim po nich brzo vyhládlo.  Jenže je to kvůli vysokému obsahu cukru, kterým nám, zjednodušeně řečeno, rozkolísá metabolismus. Pokud máte pravidelně chuť na něco sladkého, sáhněte raději po kousku hořké čokolády.
  4. Zmrzlina
    Zmrzlina sice obsahuje trochu bílkovin, ale mnohem více tuků a cukrů – pokud sáhnete po zmrzlině čistě ovocné, stále v ní bude mnoho cukru – více, než třeba v dortech, protože jinak by nám tento mražený výrobek připadal málo sladký. Malá porce zmrzliny občas nevadí, problém je v tom, že je velmi snadné zkonzumovat obrovské množství zmrzliny na jedno posezení s pocitem, že je to lepší než třeba sušenky. Ale ono není.  Pokud si chcete dát zmrzlinu, dejte si spíše jednu malou porci občas ve městě, než abyste kupovali domů velké balení, protože je těžké si dát jen trošku.
  5. Uzeniny
    Mnoho lidí si uzeniny dopřává vcelku bez obav s omluvou, že jde vlastně o zdroj bílkovin, které jsou při hubnutí v pořádku, omezí pouze množství pečiva k nim. Jenže z uzenin se dá doporučit jen libová kvalitní šunka a ani tu nemusíte jíst denně. Jinak jsou uzeniny zdrojem množství tuku a také soli a jde o příklad průmyslově zpracovaných potravin, jejichž spotřebu bychom měli omezit – mimo jiné proto, že podle nových výzkumů sůl a další konzervanty přispívají ke zvýšení chuti k jídlu, především k bažení po dalších nezdravých pokrmech. Sáhněte po uzeninách, které obsahují kolem 2 gramů soli na 100 g výrobku, což mají některé druhy šunky. Další druhy šunky nebo slanina mají i kolem 3 gramů soli, salámy a klobásy až kolem 3-4 gramy soli a nejvíce obsahují sušené šunky a některé salámy, a to až 5 gramů soli na 100 g výrobku

ZDROJE: Vlasta.cz,  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16988088https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21696306/https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23966427/

Čtěte také

TRX

Čtěte také

Rotoped, plavání nebo snad TRX? 8 sportů, kterými spálíte kalorie během 30 minut

Čtěte také

Hubnutí mohou bránit zvýšené hladiny hormonů v těle.

Čtěte také

Když diety nefungují. Zkroťte hormony a naslouchejte svému tělu

Čtěte také

Hubnutí není jen o jídle a pohybu

Čtěte také

Jak během týdne změnit životní styl, abyste začali hubnout. Nejde jen o stravu

Čtěte také

Pozor na přejídání

Čtěte také

Intuitivní stravování. Jak díky němu shodit? Rozlište fyzický a emocionální hlad