Zimní jídla vhodná pro zdraví a hubnutí. Zaměřte se na ty, co vás zahřejí

Ivana Ašenbrenerová | 8. 12. 2022

Když je venku chladno a rtuť teploměru klesá pod nulu, možná ani nemáte chuť na studený salát nebo vychlazený nápoj s kostkou ledu. Není se čemu divit, vaše tělo jen přirozeně reaguje na to, co potřebuje. V zimě totiž potřebujeme potraviny, které nás vnitřně zahřejí, nikoli ochladí.

Není to sice pravidlo, ale většina z nás je v zimě unavenější, pomalejší, do cvičení se musíme nutit, přibývají chutě na sladké a vlčí hlad nás přepadá častěji než v létě. Zabránit se tomu dá vhodným jídelníčkem a výběrem správných potravin, které nám dodají energii. Nutriční specialistka Monika Bartolomějová říká, že v zimě jsou vhodné takzvané zahřívající potraviny, které jsou zároveň nutričně vyvážené. Pokud si tedy v zimě neodepřeme lehká a studená jídla, tělo si začne teplo a energii „hlídat“ jinde, třeba v tom, že budete mít touhu po sladkých jídlech. Místo studené okurky z lednice nebo zmrzlinového dortu z mrazáku, se tedy zaměřte na následující potraviny a jídla.

Škodlivé potraviny ve zdravé výživě: Pozor na agávový sirup, překvapí i cereálie
Hubnutí

Škodlivé potraviny ve zdravé výživě: Pozor na agávový sirup, překvapí i cereálie

Polévky hrají prim

Když je správně připravíte, nebojte se, že byste po nich přibrali. Kromě toho vás zasytí a krásně zevnitř zahřejí. A hodí se i při hubnutí, protože zvyšují vylučování trávicích šťáv a přispívají k lepšímu trávení. Dodají taky tekutiny a vlákninu, protože obvykle je připravujete z hodně zeleniny. Podle nutriční terapeutky Dany Šímové je vhodné konzumovat především v k večeři (bez jíšky, to je jasné). Ideální jsou polévky doplněné bílkovinou (masem, vajíčkem, tofu, sýrem nebo luštěninami). Když budou v polévce proteiny chybět, nezasytí vás a dostane brzo hlad.

Zbytky v kuchyni: Z pečiva snídaně, oběd i večeře. Nevyhazujte ho, ušetříte
Jak ušetřit

Zbytky v kuchyni: Z pečiva snídaně, oběd i večeře. Nevyhazujte ho, ušetříte

Polévková „trojka“

Polévky můžete samozřejmě jíst i k obědu jako hlavní jídlo, ale kromě bílkovin by v nich měly být i sacharidy, například brambory, těstoviny či rýže. „Vždy si představte, jaké suroviny by měly tvořit hlavní jídlo – maso, příloha a zelenina. Z nich pak udělejte polévku a vždy do ní přidejte kvalitní olej, aby se uvolnily vitaminy rozpustné v tucích,“ radí Dana Šímová.

Sezónní zelenina a ovoce

Zrovna včera jsem snědla poslední rajče, které jsem měla doma v košíku. A vůbec mi nechutnalo. Začala jsem dávat přednost sezónní zelenině, a Monika Bartolomějová mi dává zapravdu. V tomto období je lepší sáhnout po dýni, červené řepě, batátech a kořenové zelenině. Sladké brambory a další kořenová zelenina potřebují více energie k tomu, aby prošly procesem trávení, což zvyšuje vaši tělesnou teplotu. Batáty s vysokým obsahem vitamínu A, vitamínu C a draslíku jsou ideální zeleninou ve vašem jídelníčku. Výzkumy navíc ukazují, že jsou také dobré pro zdraví očí.

Svařák podle Emanuela Ridiho a Jamieho Olivera: Flambujte a přidejte vanilku
Cestování

Svařák podle Emanuela Ridiho a Jamieho Olivera: Flambujte a přidejte vanilku

Mimochodem, většina výše uvedené zeleniny vydrží při správném skladování od podzimu až do pozdní zimy. Já si nedávno oblíbila petrželové pyré a v podstatě si ho připravuji skoro pořád, zvláště když dostanu chuť na bramborovou kaši a nechci konzumovat moc sacharidů. Nutriční terapeutka doporučuje také zelí, květák, mrkev, kapustu, jáhly a pohanku. „Všechnu zeleninu, pokud možno vařte, duste nebo grilujte,“ dodává.

Jíst 5 krát denně hubnutí nezaručí. Studie říkají: Jezte míň!
Hubnutí

Jíst 5 krát denně hubnutí nezaručí. Studie říkají: Jezte míň!

Ovoce ano, ale v teplé podobě

Ani na ovoce nemusíte zanevřít, ale dejte přednost ovoci, které vyrostlo tady u nás, především jablkům a hruškám. Jablka mají málo kalorií a vysoký obsah vlákniny, kromě toho obsahují pektin, rozpustnou vlákninu, která pomáhá při snižování cholesterolu. V chladných dnech můžete jablka třeba upéct a přidat k nim pak trochu tvarohu, posypte čokoládou a hned máte zdravý dezert.

Na hranolky zapomeňte! Některá jídla zhoršují průběh menstruace
Zdraví

Na hranolky zapomeňte! Některá jídla zhoršují průběh menstruace

Zeleninové teplé pánve

Naprosto dokonalé jsou v zimě takzvané „teplé pánve“, například restovaná zelenina s masem, fazolemi nebo čočkou. Takhle do jídla dostanete nejen sacharidy, ale taky bílkoviny.

Kromě výše uvedených rad je vhodné zařadit do zimního jídelníčku potraviny, které zvyšují imunitu. Patří sem především česnek (obsahuje vápník, draslík, fosfor, vitaminy B a C), červená řepa (díky železu posiluje imunitu, z řepy se dá připravit skvělý boršč), chilli papričky (přírodní analgetika, navíc obsahují spoustu protinádorových a antioxidačních látek), ideální je kombinovat je s luštěninami, a samozřejmě starý známý zázvor (silné antioxidační a protizánětlivé vlastnosti).

Zdroj: Vlasta.cz, https://www.danyslim.cz/

https://deltafood.ae/best-warming-foods-eat-during-winter-season/

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/diet/5-foods-that-can-keep-you-warm-in-winter/photostory/72279460.cms

https://www.healthshots.com/healthy-eating/nutrition/winter-9-foods-to-keep-your-body-warm-and-cosy/

Sacharidové vlny vám pomůžou nastartovat metabolismus a rychle zhubnout
Hubnutí

Sacharidové vlny vám pomůžou nastartovat metabolismus a rychle zhubnout

Strašák jménem cukrovka. Jak se jí vyhnout a co prozradí, že už ji máte
Zdraví

Strašák jménem cukrovka. Jak se jí vyhnout a co prozradí, že už ji máte

Ušetřete na potravinách. Spotřebujte i slupky a nálevy, z natě udělejte pesto
Jak ušetřit

Ušetřete na potravinách. Spotřebujte i slupky a nálevy, z natě udělejte pesto

Tagy bílkovina energie hubnutí jídlo maso polévka sacharidy zdraví zelenina zima