Je to vlastně jednoduché – člověk jí, když má hlad, ale zásadní pro úspěch přístupu je, aby se skutečně dokázal nepřejídat, protože to vadí vždycky. Naopak by měl přestat rozlišovat potraviny na dobré a špatné, protože spíše záleží na tom, kolik jich sní. Důležité také je, aby na talíři byl dostatek bílkovin, vlákniny a zdravých tuků.

Když máte hlad, najíte se. Když ne, jídlo neřešíte

„Z perspektivy psychologické roviny strávník o jídle nadměrně nepřemýšlí, jeho den a jeho mysl se netočí kolem jídla, počítání kalorií či inovativních ‚kouzelných jídelníčků‘. Jeho stravovací rozhodnutí nejsou podmíněna soudobými populárními faktory v oblasti stravování, mezi které patří například kalorické hodnoty jednotlivých potravin, seznam a množství makroživin na 100 g, mikroživiny, čas stravování či délka půstu. Strávník na jídlo nahlíží jako na zdroj energie potřebné pro produktivní den. Když má hlad, nají se. Pokud zrovna hlad nemá, jídlo a informace spojené s jídlem jsou tím posledním, nad čím by přemýšlel,“ nahlíží na psychologii intuitivního stravování odbornice na výživu a zdravotní prevenci Margit Slimáková.

Čtěte také

Na kvalitě spánku záleží

Čtěte také

Proč nemůžeme spát, i když chceme? Může to být nadváhou, ale i depresí

Jak začít s intuitivním stravováním?

Chcete-li jíst intuitivně, možná se budete muset znovu naučit, jak důvěřovat vlastnímu tělu. A taky se naučit rozlišovat mezi fyzickým a emocionálním hladem.

  • Fyzický hlad – má jasné signály, jako je kručení v žaludku, únava nebo podrážděnost, tělo jimi volá po živinách; dokáže ho upokojit v podstatě libovolné jídlo
  • Emocionální hlad – vyvolává ho nějaký emociální nedostatek, bývá reakcí na osamělost, nudu či naopak stres, na vztek; nejlépe na něj fungují tučné a/nebo sladké potraviny, když se člověk najít, objevují se výčitky

Z toho je jasné, že jíst byste měli jen v případě fyzického hladu a že byste neměli například jíst ani tehdy, když ostatní jdou na oběd, ale vy se ještě necítíte hladoví. V rámci intuitivního stravování – což je výživový směr vzniklý v 90. letech minulého století, který teď zase nabírá na popularitě – se doporučuje jíst každé tři až čtyři hodiny, ale spíše svačiny než velké porce.

A ještě jedna věc, nebo vlastně dvě: dostatečně pijte a dostatečně spěte. Na žízeň je nejlepší voda, klidně jemně perlivá, nebo slabé minerálky. Spát byste měli sedm až osm hodin denně.

ZDROJ: Vlasta.czhttps://www.goodhousekeeping.com/health/diet-nutrition/a26324845/intuitive-eating/ https://www.cedars-sinai.org/blog/what-is-intuitive-eating.html https://www.healthline.com/nutrition/quick-guide-intuitive-eating

Čtěte také

Hubnutí není jen o jídle a pohybu

Čtěte také

Jak během týdne změnit životní styl, abyste začali hubnout. Nejde jen o stravu

Čtěte také

Bodlák není jen plevel

Čtěte také

Bylinkový horoskop: Bezinkový sirup pro Berana, na Lva platí bodlák!

Čtěte také

Syndrom vyhoření

Čtěte také

Syndrom vyhoření. Přichází plíživě a nenápadně. Jak poznat varovné signály?