Podle hlavní nutriční poradkyně center pro výživu a hubnutí Věry Burešové by základ správné školní svačiny mělo tvořit kvalitní pečivo, jako je celozrnný nebo kváskový chléb. K němu je ideální volbou zdravá a lehce stravitelná domácí pomazánka a čerstvá zelenina. Pro některé děti je atraktivnější, když okurku, rajče, papriku nebo třeba mrkev nakrájíte na proužky či kostičky a uložíte zvlášť do krabičky, aby ji mohly ukusovat v průběhu dne. Jiné děti pro změnu preferují zeleninu přímo na pečivu. Experimentujte.

Čtěte také

Přepuštěné máslo ghí

Čtěte také

Ghí jako elixír dlouhověkosti i podpora imunity. Jak si máslo přepustit doma?

 

Pomazánka z červené čočky

Zdravá, chutná, lehce stravitelná a tak jednoduchá na přípravu! Vyzkoušejte pomazánku z červené čočky, která zachutná nejen dětem, ale vhod přijde i vám a manželovi v práci. Výhodou lehkých svačin je především to, že nás "nezacpou" a neutlumí, takže se budeme moci soustředit i po jídle. 

Pomazánka z červené čočky Zdroj: Naturhouse/Farma Živina

Ingredience:

40 g červené čočky

lžíce olivového oleje

10 g mrkve

10 g cibule

česnek, sůl, citronová šťáva  

Postup:

Na oleji orestujte na kostičky nakrájenou cibuli, utřený česnek a nahrubo nastrouhanou mrkev. Přidejte propláchnutou červenou čočku a restujte cca 5 minut. Vše zalijte 100 ml horké vody a společně vařte přibližně 20 minut, dokud se voda nevyvaří. Nechejte zchladnout. Pak dochuťte solí, česnekem a citronovou šťávou. Rozmixujte.

Čtěte také

Smát se umí i zvířata

Čtěte také

Trénujte úsměv podle našeho videa. I když se to nenaučíte, video vás odbourá

Zapečený toast s tahini

Miluje vaše dítko sladké?  Pak mu dopřejte svačinku ve sladké verzi. Zapomeňte však na všelijaké sušenky, oplatky, perníky a čokolády. Vysoce průmyslově zpracované sladkosti a potraviny celkově by se v jídelníčku nejen dětí, ale i dospělých, měly objevovat pouze zřídka. Pochutnat si na sladkém ale lze i zdravě - třeba na sezamovém krému tahini.

Jde o pastu z rozmixovaných sezamových semínek, používanou hlavně v kuchyních Blízkého a Středního Východu. V tuzemsku je známá především díky cizrnové pomazánce hummus. Tato blízká příbuzná oříškových másel má však mnohem širší uplatnění. A může se pochlubit i výbornými nutričními vlastnostmi. Má v sobě vlákninu, okolo 20 % bílkovin, vitaminy E, skupiny B a karoteny, z minerálních látek pak vápník, fosfor, železo, zinek nebo draslík.

„Chutná jako krémová čokoláda, ale přitom neobsahuje přidaný cukr. Hodí se na chleba, k dochucení kaše nebo se z ní dá udělat dokonce sladký hummus,“ říká propagátor vyváženého stravování Martin Kudera. Do školy tak můžete svým dětem připravit zapečené toasty s tahini, což je jako jídlo s sebou praktičtější než namazaný chleba.

Tahini pasta Zdroj: Naturhouse/Farma Živina

Vyrobte si domácí tahini:

Tahini pastu si můžete buď koupit (dnes je tento výrobek již poměrně běžnou záležitostí), anebo (pokud rádi zkoušíte nové věci) si ji doma sami vyrobit.

  • Potřebovat budete stolní mixér, pozor, ne tyčový.
  • Výrazně lépe chutnají semínka pražená. Proto sezam nejdříve hoďte na pánev a zlehka za stálého dohledu pražte 3 - 5 minut. Ale pozor, semínka dlouho zlátnou a pak stačí několik okamžiků nepozornosti či přidání plamene a poté zhnědnou a jsou hořká.
  • Semínka nechte vychladnout, vložte do mixéru a mixujte, dokud se nevytvoří sypká, na pohled trochu vlhká, směs. Tuto konzistenci má díky obsaženým mastným kyselinám.
  • Následně přidejte sezamový olej (zhruba čtvrtinu objemu vůči semínkům) a rozmixujte do hladka.
  • Obejít se dá i zcela bez oleje, jen se musíte obrnit větší trpělivostí při mixování. Tahini pak bude hustší.
  • Na závěr přidejte špetku soli, která pomůže lepší trvanlivosti.
  • Skladujte v uzavřené nádobě v lednici. Tahini takto vydrží minimálně několik týdnů.

Čtěte také

Ilona Svobodová

Čtěte také

Ilona Svobodová: Nechá si dělat další a další tetování. Sama si je navrhuje

Fenyklový salát s pomerančem ve sklenici

Chcete své děti překvapit něčím neobvyklým? Pak jim místo krabičky připravte sváču do sklenice, v níž najdou zdravý a chutný salát. „Zkusit můžete třeba salát s fenyklem, který je plný vitaminu C a je výborný na trávení. V kombinaci s pomerančem zachutná zejména starším dětem. A doplnit ho lze i o sacharidy, například ve formě celozrnných těstovin nebo rýže,“ dává svůj tip výživová poradkyně Burešová.

Fenyklový salát spomerančem Zdroj: Naturhouse/Farma Živina

Ingredience:

•        fenykl

•        ledový salát

•        pomeranč

•        olivový olej

•        sůl a pepř

•        ocet balsamico

•        šťáva z 1 pomeranče

Postup:

Fenykl a ledový salát omyjte a pokrájejte na drobné nudličky. Do salátu přidejte oloupaný pomeranč nakrájený na kostičky. Dále si vyrobte zálivku – 4 lžíce pomerančové šťávy, 2 lžíce olivového oleje a sůl vyšlehejte a zálivku smíchejte se salátem. Můžete dochutit petrželovou natí a octem balsamico. Salát dejte do skleněné či plastové uzavíratelné sklenice. Nezapomeňte přibalit vidličku.

Zdroj: vlasta.cz Farma Živina Naturhouse vegmania.cz

Čtěte také

Radka Třeštíková ráda mění barvy vlasů

Čtěte také

Radka Třeštíková o vztazích: Jsem samostatná a nezávislá. Nevadí mi nikoho nemít

Čtěte také

Iveta Bartošová

Čtěte také

Sestra Ivety Bartošové jí zazpívala do nebe. A jak se žije synu Arturovi?

Čtěte také

Daniel Dangl

Čtěte také

Režisér Daniel Dangl: Jsem strašně špatný herec. Sám sebe bych nikam neobsadil