Pravidlo číslo jedna? V restauraci dostanete obvykle větší porci, než potřebujete – rozhodně nejde o nějakou normovanou porci určenou pro průměrného dospělého člověka. Jednou z možností je sníst jen půlku příloh – v ideálním případě by maso mělo tvořit čtvrtinu, příloha další čtvrtinu, zelenina půlku. Případně si můžete rovnou objednat poloviční porci nebo si místo hlavního jídla dát předkrm či polévku s kouskem ideálně celozrnného pečiva. Mimochodem, můžete si třeba říci i o maso bez příloh a k němu si dát salát.  

„Pokud plánujete jíst v novém podniku nebo v restauraci, jejíž nabídku ještě tak dobře neznáte, podívejte se předem na menu, které bývá dostupné na internetu. Jídlo si můžete vybrat ještě v momentě, kdy nejste úplně hladoví a vaše rozhodnutí nezviklají vůně linoucí se od jiných stolů,“ doporučuje Iva Málková, zakladatelka společnosti STOB, která za sebou má mnoho úspěšných kurzů hubnutí pro ženy i pro muže. A ještě jeden tip související s výběrem nabízí Iva Málková, původní profesí psycholožka: „Pokud do restaurace vyrážíte společně s přáteli, kolegy či rodinou, snažte se objednat si vždy jako první, aby vás později nezlákaly méně vhodné objednávky spolustolovníků.“ 

Čtěte také

Jak si sestavit jídelníček? Řiďte se našimi radami

Čtěte také

Vzorový týdenní jídelníček na hubnutí: Jak na něj? Inspirujte se naším návodem

Poloviční svíčková je v pořádku 

Pro představu, porce oblíbené svíčkové se čtyřmi, nebo dokonce šesti knedlíky hravě překročí 3 000 kilojoulů, ale když jídla sníte jen půlku, dostanete se na vydatnost, jaká je při hubnutí u oběda úplně v pořádku. Pokud máte dost, ale je vám proti mysli jídlo nedojíst, když za něj platíte, poproste o jeho zabalení s sebou. 

Odpusťte si tatarku a všelijaké dresinky, které dokážou udělat i ze salátu jídlo zcela nevhodné, zvláště pokud v něm jsou zároveň krutony. Salát si nedávejte, ani pokud je rovnou namíchaný s nějakou zálivkou, kterou vůbec nemáte pod kontrolou. Řekněte ne rovněž smaženým a tučným jídlům včetně těch z fastfoodu.  

Čtěte také

Ovoce nevynechávejte! Čím ho ale doplnit?

Čtěte také

Co potřebujete jíst, když je vám mezi 50 a 60? A jaká je vaše ideální váha?

Dietní a ještě dietnější 

Z některých jídel, jako je třeba smažený sýr s tatarkou a hranolky, se dietní verze nestane nikdy. Pamatujte si, že v restauracích – stejně jako třeba na návštěvě – nahrazujte všechno, co jde, zdravější variantou. Pečené brambory jsou lepší než hranolky, vařené brambory jsou lepší než pečené. Pozor na šťouchané brambory, je to chyták! Za svou chutnou konzistenci nevděčí tomu, že jsou rozšťouchané, ale množství tuku, někdy s cibulkou nebo slaninou. Hovězí je mnohem dietnější než vepřové, ještě vhodnější však může být kuřecí, v každém případě bez kůže. Pro všechny druhy masa platí, že vařené nebo dušené jsou nejlepší, pečení ujde a smažené je tabu, zvláště pokud je v trojobale.  

Zvláštní pozor si dejte na večeře v restauraci. Co se s přimhouřenýma očima snese v poledne, večer už by hodně vadilo, i když výjimečně se snese prakticky všechno. Ale pokud jíte večer venku často, držte se doporučení z oběda a zvláště opatrní buďte, pokud jde o alkohol. Čeká-li vás večeře mimo domov, ale chcete zůstat u diety, dejte si zeleninový salát se zálivkou nejvýše olejovou. Nebojte se masa a sýra či vajíček v něm, ale vyhněte se třeba těstovinám. 

Čtěte také

Chia semínka dokáží zasytit

Čtěte také

Hubnutí a chia semínka: Co dokážou a co žádná zdravá potravina nezajistí?