Jedno je jisté, pravidelné provozování jógy skutečně podporuje fyzický, mentální a duchovní rozvoj. Ale dá se s ní i hubnout, jen si musíte zvolit některou z aktivnějších forem a tu pak doplnit relaxačním cvičením. Mezi druhy jógy, při kterých se spálí více energie, patří ashtanga, vinyasa a power jóga. Abyste díky nim hubli, měli byste je cvičit hodinu alespoň dvakrát nebo třikrát týdně. Nebo méně, pokud se zároveň hýbete i jinak.

Jedním ze základů jógy je rozvoj všímavosti, což vám možná zní trochu ezotericky, ale nutně to tak vůbec nemusí být – jde vlastně o rozvoj schopnosti se soustředit, a to se hodí nejen při cvičení, stejně tak je fajn soustředit se na to, co zrovna případně jíte. Člověk, který se naučí jíst pomalu a jídlo si vychutnávat, má daleko menší pravděpodobnost, že se přejí, protože si nejspíše včas uvědomí, že už je sytý. I k tomuto může nepřímo pomoci jóga.

Čtěte také

Martin Cvrkal

Čtěte také

Ženy hubnou tajně, stydí se svěřit a bojí se posměchu, říká psycholog

„Za úžasný způsob hubnutí považuji kombinaci stravy, běhu a jógy,“ doporučuje Václav Krejčík, trenér fitness, jógy a aerobiku. Podle něj ani v typech jógy zaměřených na větší výkon nejde ani tak o rychlost, ale aby je člověk dělal plynule a se správným využitím dechu. To podpoří metabolismus, kardiovaskulární soustavu a tím pádem i hubnutí. Proto je dobré alespoň ze začátku zajít na kurz pod vedením lektora, ne všechno se dá správně pochytit on-line z lekcí na YouTube.

Všimnete si, co jíte

Studie z roku 2016 dokonce naznačila, že lidé, kteří rozvíjejí svou všímavost právě pomocí pravidelného cvičení jógy, dokážou lépe odolávat nezdravým jídlům a fast foodu. Také si daleko spíše než průměrná populace dokáží všimnout, že už mají dost.

Čtěte také

Mandle ano, ale nepřehánějte to s nimi

Čtěte také

Zdroje bílkovin, které neznáte a měli byste. Po čtyřicítce se budou hodit

Odborníci jógu doporučují především jako doplněk pro lidi, kteří se snaží zbavit přebytečných kil i jinými způsoby – například pomocí úpravy jídelníčku a chůze v kombinaci s posilováním. Jóga sama o sobě skutečně není tak energeticky náročná, abyste s ní shodili, až na některé rychlejší lekce.

Na to, kolik se dá shodit samotným cvičením jógy, se zaměřila studie z roku 2017 – potvrdila, že energetický výdej není příliš významný, ale že jóga brání záchvatovitému přejídání, zřejmě i díky tomu, že člověk je díky tomuto cvičení takzvaně více v klidu.

Jogíni jedí zdravěji

Jógu byste neměli cvičit s plným žaludkem a ani pak zřejmě nebudete mít tendenci dát si něco nezdravého, jak ukazují výše zmíněné studie. Podle nich mají lidé cvičící jógu naopak sklony jíst zdravá a průmyslově nezpracovaná jídla.

Čtěte také

Vejce, zelenina - ideální start do nového dne

Čtěte také

Hubnutí po čtyřicítce: Tyhle tři změny v jídelníčku jsou naprosto zásadní

Vzhledem k tomu, že vám bylo doporučeno nepraktikovat jógu s plným žaludkem, pravděpodobně se před jógou rozhodnete zdravě jíst. Po cvičení jógy budete patrně toužit po čerstvých, nezpracovaných jídlech. Můžete se také naučit každé sousto důkladněji žvýkat a jíst pomaleji, což může vést k tomu, že toho sníte méně, alespoň podle jisté studie z roku 2018.

Jóga nepřímo přispívá k hubnutí i díky tomu, že zlepšuje spánek – kdo cvičí důsledně a pravidelně, většinou lépe usíná a jeho spánek je hlubší. Zároveň byste měli spát sedm až devět hodin denně podle osobní potřeby.

Čtěte také

Pokud se nebudete hýbat, budete mít pravděpodobně pomalejší metabolismus

Čtěte také

Jak zhubnout bez cvičení? Není to snadné a některým dietám se musíte vyhnout

Zdroje: www.sciencedirect.com, www.hindawi.com