„Káva, pokud je konzumována s mírou a pokud ji moc nesladíte, může pomoci při hubnutí a být zdraví prospěšná,“ citoval webový magazín Insider dietoložku Ashley Shaw. Ta poukazuje mimo jiné na to, že kafe obsahuje živiny, jako je draslík, hořčík nebo antioxidanty, které mohou zlepšit trávení, podporují činnost svalů, a dokonce svědčí i srdci. Kofein zase zrychluje spalování. Ale samozřejmě v množství obsaženém v jednom šálku nijak výrazně. 

To, že kofein alespoň trochu zrychluje metabolismus, potvrdila například menší studie z roku 2018 – ti, kdo po dobu dvou měsíců pili kafe, měli spalování v průměru o něco málo výkonnější. Autoři nicméně zároveň upozorňují na fakt, že je to hodně individuální a na některé lidi tak kafe, respektive kofein, v tomto ohledu nijak nepůsobí. 

Čtěte také

Zdá se, že se zpomalováním metabolismu by to nemuselo být tak zlé...

Čtěte také

Zpomalený metabolismus? Ne! Od dvaceti do šedesáti je stejný. Až pak zpomaluje

Obecně platí, že větší efekt na rychlost spalování mají speciální kofeinové tyčinky, ale ani ty nefungují nijak zázračně, a navíc je potřeba je jíst s ohledem na to, jak moc se hýbete. Zjednodušeně řečeno, pokud skutečně intenzivně necvičíte, nijak vám nepomohou. 

Plusem je také fakt, že kofein do jisté míry potlačuje chuť k jídlu, protože snižuje hladinu hormonu ghrelinu v krvi, právě ten nás jinak nutí si něco dát. 

Čtěte také

Kila nejdou dolů? Zkuste přidat na bílkovinách

Čtěte také

V padesáti vsaďte při dietě na bílkoviny. Tvaroh a kuřecí maso jsou vítězové

Když snídáte jen kafe

Někteří lidé snídají právě jen kafe, ale ani to nemusí být trefa do černého. Zatímco kafe zalité jen vodou skutečně obsahuje skoro nulové kalorie, jakmile si dáte několik kafí denně a do každého decku mléka, už to musíte započítat do svého denního kalorického příjmu. Natož když si kafe zaléváte smetanou. 

Pro představu, latté má v průměru kolem 300 kilojoulů, sušenka ke kávě 120 až 150, deci polotučného mléka 95, lžíce smetany i 300, kostka cukru 25 až 50. Ani samotné kafe s nulovou hodnotou se jako snídaně nedá moc doporučit, protože vás pak později může přepadnout vlčí hlad a dopoledne toho nakonec sníte více, než by se dalo doporučit.  

Čtěte také

Stres komplikuje hubnutí nejen tím, že máte tendenci ho zahánět sladkým

Čtěte také

Proč kvůli práci tloustnete? Může za to strach z šéfa, ale i klimatizace


Je močopudná, ale…

Káva patří mezi nápoje, které celkem odvodňují, může za to mimo jiné kofein – ale vysvětlení, že kdo pije hodně kafe, ztrácí hodně vody, a proto falešně hubne, tak úplně nesedí. Podle odborníka na výživu Pavla Suchánka ze společnosti FitBee to totiž u lidí, kteří jsou zvyklí pít hodně kafe, neplatí. Dokonce jim ani nehrozí dehydratace, i když toho jinak moc nevypijí. Jejich tělo si na takový režim totiž po čase zvykne a dokáží vstřebat dost vody i z nápojů, které by na jiného působily močopudně. 

Podobně individuálně lidé reagují na kofein – někdo večer neusne po jednom kafi, druhý s klidem, i když si jich dá pět. Bacha na to, pokud jste první případ, pijte poslední kafe asi pět hodin před tím, než půjdete spát, protože nevyspalost naopak z více důvodů hubnutí ztěžuje. 

Čtěte také

Ženám se hubne hůře jak mužům

Čtěte také

Jak se liší hubnutí mužů a žen. Proč to jednomu pohlaví jde mnohem snadněji