Klinická studie, za kterou stojí odborníci z Queen Mary University of London, zjistila, že lidé více věří dietě 5 : 2, která doporučuje, aby člověk dva dny v týdnu jedl méně a k tomu se hýbal, než když s nějakou klasickou radou přijdou lékaři. Oba postupy přitom vcelku logicky dosahují podobně upokojivých výsledků, protože ani dieta 5 : 2 nedoporučuje nesmysly.

Studie se zaměřila právě na výše zmíněnou dietu, proti níž na rozdíl od většiny jiných nic nenamítají ani odborníci – šlo o první randomizované zhodnocení, při němž někteří pacienti přesně dodržují dietní rozpis, jiní se stravují bez něj, ale rozdělení je náhodné a nikdo neví, do které skupiny patří. Dieta 5 : 2 se řadí mezi přerušované půsty, i když o skutečný půst nejde, jí se každý den, ale dva dny v týdnu, které však nemají následovat po sobě, výrazně méně.

Čtěte také

Kolik kroků denně potřebujete pro zdraví?

Čtěte také

Změna! Stačí sedm tisíc kroků denně místo deseti. Zajistí lepší zdraví i kondici

Výzkumníci studovali dlouhodobé účinky stravování podle diety 5 : 2 ve srovnání s tradičními radami, jak zhubnout, u tří set dospělých Britů po dobu jednoho roku.

Ukázalo se, že obě sledované skupiny zhubly zhruba stejně: z těch, kdo se řídili radami 5 : 2, shodilo během roku pět a více procent hmotnosti 18 procent lidí, ze druhé skupiny 15 procent. Ale když měli účastníci studie říci, zda by svou dietu doporučili i ostatním, lidé hubnoucí podle diety 5 : 2 byli mnohem většími zastánci tohoto postupu než jedinci, kteří se řídili radami lékařů.

Čtěte také

S přibývajícím věkem je tělo náchylnější k přibývání na váze

Čtěte také

Hubnutí po čtyřicítce: Skutečně si už nikdy nesmím dát bílý rohlík s paštikou?

Rady musí být atraktivní

Jsou to přitom tipy z okolí a podpora od těchto lidí, co do velké míry rozhoduje o tom, jak se bude člověku dařit, když se rozhodne zhubnout. Vědci míní, že by mohlo být užitečné, kdyby lékaři při udílení doporučení ohledně shazování váhy používali konkrétní rady například právě z diety „pět ku dvěma“ místo stejně platných, ale lidem hodně obecně znějících doporučení.

V čem spočívá dieta 5 : 2? Pět dní se smí jíst všechno, ovšem pozor, ani tehdy není žádoucí přejídání se, dva dny se člověk musí skutečně výrazně omezit – v tyto dny by neměl přijmout více než dva až tři tisíce kilojoulů denně. Není to úplně bez rizik. Podle lékařky Václavy Kunové hrozí, že pokud člověk jí hodně nepravidelně, může se mu zpomalit metabolismus, nicméně u dvou přísnějších dnů, které nenásledují hned po sobě, je riziko dost malé. Ovšem u jedinců, kteří k tomu mají sklony, může dodržování diety „pět ku dvěma“ ve dnech, kdy je povoleno normální stravování, spustit záchvatovité přejídání.

Zdroj: https://www.sciencedaily.com; https://www.qmul.ac.uk

Čtěte také

Jaké cviky jsou efektivní?

Čtěte také

Hubnutí břicha a boků: Dělejte dřepy a choďte po schodech