Keto dieta je způsob stravování s nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem tuků, který nabízí mnoho zdravotních výhod. Podle mnohých studií tento typ stravování pomůže nejen zhubnout, ale může být dokonce prevencí cukrovky, epilepsie, rakoviny, kožních problémů nebo třeba Alzheimerovy choroby. Pojďme si ketogenní, zkráceně keto, dietu představit krok po kroku.

VIDEO: Pro koho je keto dieta vhodná? A jaké jsou nejčastější chyby?

Jak keto dieta funguje? 

Během dodržování této diety se striktně omezují potraviny bohaté na sacharidy. Zejména bílé pečivo, jakékoliv průmyslově vyráběné cukrovinky a vysoce zpracované polotovary, ale také některé druhy ovoce, zeleniny, obiloviny i luštěniny. Energii přijímáme především z bílkovin a tuků. Cílem je dostat organismus do tzv. ketózy, což je metabolický stav, ve kterém tělo spaluje tuky namísto cukrů. Jakmile se do ketózy dostaneme, tělo začne neuvěřitelně efektivně spalovat tuky a přeměňovat je na energii.

Čtěte také

Chůze do schodů

Čtěte také

7 tipů jak zapojit pohyb do každodenního života

Jak docílit ketózy?

Ketóza vznikne, pokud omezíme příjem sacharidů na 50 gramů denně. Zbavit se krevního cukru, který je obvykle hlavním zdrojem energie, našemu tělu potrvá zhruba 3-4 dny. Během této doby se organismus snaží se změnou bojovat všemožnými způsoby a člověku nemusí být úplně nejlépe. Mohou se objevit bolesti hlavy, únava, sucho v ústech, podrážděnost nebo zažívací potíže. I kvůli těmto stavům nemusí být keto dieta pro každého. Jakmile se však tělo do ketózy dostane, potíže odezní, a začne brát energii z bílkovin a tuků, což má za následek úbytek hmotnosti.

Kolik čeho?

Odborníci doporučují dodržovat následující poměr makroživin: cca 70 % tuků, 25 % bílkovin a 5 % sacharidů. Sacharidy je vhodné konzumovat v optimálním rozmezí 20-50 g denně. 

Příklad: V případě, že si dáte ráno sklenici plnotučného mléka (cca 12 g sacharidů), k obědu papriky (cca 5 g sacharidů/ks) plněné balkánským sýrem (3 sacharidů g/100 g) a k večeři steak (0 g sacharidů), bude váš denní příjem sacharidů v normě. Ovšem stačí si dát jeden rohlík (50 g sacharidů/1 ks) a vyčerpáte si tím příjem sacharidů na celý den.

Čtěte také

Tereza Pergnerová jako moderátorka reality show Vyvolení

Čtěte také

Tereza Pergnerová a hitparáda Eso. Pamatujete si všechny moderátory?

Jaké potraviny zařadit do jídelníčku?

maso: červené maso, steak, šunka, kvalitní klobása, slanina, kuře a krůta

tučné ryby: losos, pstruh, tuňák a makrela

vejce

máslo a smetana

sýr: nezpracované sýry jako čedar, kozí, smetanový, modrý nebo mozzarella

ořechy a semínka: mandle, vlašské ořechy, lněná semínka, dýňová semínka, chia semínka a další

zdravé oleje: extra panenský olivový nebo třeba avokádový olej

avokádo: celé avokádo nebo čerstvě vyrobené guacamole

nízkosacharidová zelenina: zelená zelenina, rajčata, cibule nebo třeba paprika

koření: sůl, pepř, bylinky a koření

Čtěte také

Chůze do schodů

Čtěte také

7 tipů jak zapojit pohyb do každodenního života

 

Jaké typy keto diety existují?

Standardní ketogenní dieta: Jedná se o dietu s velmi nízkým obsahem sacharidů, středně vysokým obsahem bílkovin a vysokým obsahem tuků. Obvykle obsahuje 70 % tuku, 20 % bílkovin a pouze 10 % sacharidů.

Cyklická ketogenní dieta: Tato forma střídá dny v ketóze a dny s vysokým obsahem sacharidů. Například 5 ketogenních dnů následují 2 sacharidové dny.

Cílená ketogenní dieta: Tento typ je vhodný pro sportovce. Umožňuje totiž přidávat sacharidy před a po tréninku.

Ketogenní dieta s vysokým obsahem bílkovin: Je podobná standardní keto dietě, jen vyžaduje více bílkovin. Poměr je 60 % tuku, 35 % bílkovin a 5 % sacharidů. 

Odkud se dieta vzala? A jaké jsou její zdravotní benefity?

Ketogenní dieta vznikla jako nástroj pro léčbu neurologických onemocnění, jako například epilepsie. Výzkum ukázal, že keto dietou lze snížit počet záchvatů u dětí. Dieta dále zmírňuje vysokou hladinu cholesterolu, krevní tlak a krevní cukr. V případě karcinomu pomáhá zpomalit růst nádoru (studie) a vhodná je i pro pacienty trpící Alzheimerovou chorobou, u níž zapříčiní pomalejší progres (studie). Zlepšuje také příznaky Parkinsonovy choroby (studie) a snižuje hladinu inzulínu, který hraje klíčovou roli u syndromu polycystických vaječníků (studie).  

Poraďte se nejdříve s lékařem

Mějte však na paměti, že keto dietu není vhodné držet dlouhodobě, a po jejím skončení se nelze okamžitě vrátit ke svým dřívějším stravovacím návykům. Jinak hrozí, asi jako u všech diet, jojo efekt. Dieta by vás měla naučit především zdravějšímu  a pravidelnějšímu stravování, které je při snaze o udržení váhy stěžejní. Odměnou vám bude nejen štíhlejší tělo a větší sebevědomí, ale také lepší zdravotní stav v mnoha směrech. Než se však do diety pustíte, poraďte se o vhodnosti nejdříve se svým lékařem či výživovým poradcem.

Zdroj: vlasta.cz www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101#other-benefits

Čtěte také

Ženy na nákupech

Čtěte také

17. listopad a otevírací doba obchodů ve svátky. Jak se v tom vyznat

Čtěte také

Strečink

Čtěte také

Strečink každý den: Skryté benefity i jak s ním začít, aby krk a záda nebolela

Čtěte také

postavy z pohádkové říše v seriálu Arabela

Čtěte také

Co jste nevěděli o Arabele: Nagyová měla roli díky nemoci, Šafránková dabovala