Zásoby zeleniny a ovoce, které jsme si na zimu šetrně zmrazili či jinak správně uskladnili, se výrazně tenčí. Obchody sice nabízejí de facto stejný sortiment jako v plné sezoně, ale chuť plodů dovážených z daleka (a utržených ještě nezralých) je zákonitě někde jinde, stejně jako obsah vitaminů a dalších zdraví prospěšných látek. Jak tedy tělu dodat vzpruhu? Pusťte se do klíčení semen. Nemusíte být zkušenými pěstiteli a zahradníky, úspěšný bude každý, kdo to zkusí. Potřebujete jen čistou sklenici, cedník, semínka a kapku odvahy. 

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Nepodceňujte to. 7 tipů, jak naučit své děti prvky sebezáchrany ve vodě

Jak začít? 

Na první pokusy doporučujeme mungo nebo čočku, které klíčí spolehlivě a nemají sklon k plesnivění. Vyzkoušet ale můžete i semena obilovin, pseudoobilovin, luštěnin, olejnin, zeleniny či semena používaná jako koření. Volit byste měli semena spíše mladší a čerstvější. Po roce skladování totiž klesá schopnost klíčit až na polovinu. Důležité je také vybírat neloupaná semínka bez poškození vhodná pouze pro potravinářské účely, semena pěstovaná pro osivo jsou ošetřena herbicidy. Následná starost o klíčící rostlinky není nijak namáhavá. Semena vžadují pouze časté proplachování, aby nezaschla - nejideálnější je dvakrát denně, při vyšších teplotách i více. 

Čtěte také

Jiří Langmajer

Čtěte také

Jiří Langmajer: Není frajeřina žít jako idiot

Hodí se kamkoli a na cokoli

Podle výživové poradkyně Markéty Rozinkové bychom měli klíčky zařazovat do svých jídelníčků pravidelně. Jsou totiž skvělým zdrojem čerstvých vitaminů, minerálů a enzymů, které podporují imunitní a cévní systém a prospívají trávení. Největším obsahem vitamínu C se mohou chlubit zeleninové a bylinkové klíčky, obiloviny pak vitamíny B a E a luštěniny selenem a sírou. Významný je však i podíl vlákniny. Bez klíčků se neobejde vietnamská či thajská kuchyně, jejich využití je ale takřka neomezené. „Můžete je zobat jen tak na svačinu místo ořechů, posypat jimi chléb s pomazánkou, ozvláštnit jimi zeleninové saláty, rizota nebo tortily či je přimíchat do jogurtů, smoothies a obilných kaší. A využití najdou i při pečení chleba,“ nabízí inspiraci výživová specialistka, podle níž si je v přiměřeném množství můžeme dopřávat klidně denně. 

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

6 tipů, jak v létě ochránit zrak. Nástrahy číhají ve vodě i při sportu

Kdo by se jim měl raději vyhnout?

Ovšem pozor naklíčená semena nejsou vhodná pro každého. Opatrní s jejich konzumací by měli být lidé trpící problémy se žlučníkem, žaludečními vředy či syndromem dráždivého tračníku. A doporučovány nejsou ani jedincům po operaci, kteří mají naordinovanou šetřicí stravu. Mohou na ně totiž působit dráždivě. Bez tepelné úpravy by je pak raději kvůli riziku bakteriální kontaminace neměly konzumovat ani těhotné a kojící ženy. Vhodnější je koupit klíčky sušené.

Pěstování ve velkém

Pokud vás klíčení chytne, můžete si pro své pěstitelské experimenty nakoupit sofistikované pomůcky jako klíčicí misky, sklenice s cedníkovým víčkem nebo třeba odkapávací talířky. Všechny tyto propriety lze už dnes pořídit nejen ve specializovaných prodejnách. Jak se zdá, klíčení baví čím dál více lidí.

Zdroj: časopis Vlasta vegmania.cz

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

6 tipů, jak v létě ochránit zrak. Nástrahy číhají ve vodě i při sportu